InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Wat is reuma, verschillende soorten reuma

Wat is reuma, verschillende soorten reuma

Reuma is een aandoening aan pezen, gewrichten en botten. In Nederland hebben ruim 2,3 miljoen mensen een reumatische aandoening. Jong en oud, en zelfs kinderen kunnen een reumatische aandoening hebben. De meeste vormen van reuma zijn handelbaar, maar het is helaas niet te genezen.

Acuut reuma

Bij acuut reuma heb je steeds last van een ander gewricht. Het ontstaat na een infectie met een bacterie, veroorzaakt door streptokokken. Vaak begint het met hoge koorts, en daarna voel je pijn aan je gewrichten. Om de beurt wordt een gewricht aangedaan. De pols, knie, elleboog of enkel. Acuut reuma tast veel delen van het lichaam aan, niet alleen de gewrichten, maar ook het hart en de huid worden aangetast. De meest voorkomende symptomen van acuut reuma zijn gewrichtspijn, koorts, pijn op de borst, huiduitslag, knobbeltjes in de huid, of hartkloppingen. Bij de hartkloppingen kun je een ontsteking krijgen aan het hart, het maakt dan schokkende, onwillekeurige bewegingen.

Pijn in de gewrichten bij acuut reuma wordt behandeld met pijnstillers. Als je veel last hebt van de reuma, wordt aangeraden om veel te rusten en niet te veel te doen.

Artrose

Dit is een reumatische ziekte waarbij het kraakbeen dunner en zachter wordt. Het over elkaar heen schuren van het bot en de aangroeisels van het bot veroorzaken pijn. Door de pijn heb je steeds meer de neiging om het gewricht steeds minder te gaan bewegen. Dit is niet goed, want het veroorzaakt alleen maar dat de spieren slapper en stijver worden, waardoor je alleen maar meer klachten gaat krijgen.

Er zijn een aantal oorzaken van artrose. Het is niet alleen een ouderdomsziekte, maar de kans dat iemand artrose krijgt wordt naarmate ze ouder worden wel meer. Maar artrose kan echter op elke leeftijd voorkomen. Er zijn wel wat factoren die de kans op artrose vergroten:
  • Zwaar lichamelijk werk, bijvoorbeeld iemand die erg veel zware dingen moet tillen.
  • Veel en zwaar sporten, je moet dan denken aan iemand die elke dag erg intensief een sport beoefend.
  • Overgewicht, als je een BMI hebt boven de 30, heb je last van ernstig overgewicht.
  • Heupdysplasie, dit is een aangeboren afwijking door onvoldoende ontwikkeling van het heupgewricht.

Je kunt ontstekingsremmende pijnstillers krijgen voor de pijn. De zwelling, de roodheid en de pijn wordt hierdoor wat verminderd.

Reumatoïde Artritis

Dit is de meest voorkomende soort reuma. Reumatoïde Artritis betekend ook wel chronische gewrichts reuma, en het is een chronische ziekte. Het komt bij 2% van de Nederlandse bevolking voor en kan op elke leeftijd ontstaan, ook bij kinderen. De gewrichten waar ze meestal het meeste last van hebben zijn de handen en de voeten, maar ook de andere gewrichten kunnen meedoen. Mensen die hier last van hebben, hebben vaak 's morgens last van erg stijve gewrichten. Daarnaast kunnen er ook weefsels ontstoken raken. Hierdoor kan je last krijgen van bloedarmoede, vermagering, en koorts.

De meeste klachten zijn zwelling, en stijfheid van de gewrichten. Het kan jaren duren nadat ook het kraakbeen in het gewricht slecht wordt. Dit kan soms zo erg worden dat er een kunst gewricht geplaatst moet worden, dit is meestal het geval met de knie.

Deze soort reuma kan helaas nooit helemaal genezen, maar het is goed te behandelen. Vaak met ontstekingsremmende middelen, zoals diclofenac en ibuprofen. Als de medicijnen weinig of niet werken, kunnen er ook medicijnen via het infuus worden gegeven.
© 2012 - 2018 Stacey, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Behandeling van artrose, artritis en osteoporoseBehandeling van artrose, artritis en osteoporoseReuma is over het algemeen een veel voorkomende ziekte. Ook de behandeling van reuma heeft de voorbije jaren een grote v…
Artrose: kwaliteit kraakbeen vermindertArtrose: kwaliteit kraakbeen vermindertWanneer iemand artrose heeft dan is er sprake van achteruitgang van de kwaliteit van het kraakbeen. Kraakbeen is een dun…
Artrose: de symptomen en de behandelingArtrose: de symptomen en de behandelingIedereen heeft wel eens last van pijnlijke knieën, heupen of handen. In de meeste gevallen is de pijn van korte duur en…
Krakende gewrichten: oorzaak en behandelingKrakende gewrichten: oorzaak en behandelingKrakende gewrichten door reuma, vitaminetekort, sport, ontsteking of andere oorzaken. Iedereen heeft er wel eens last va…
Bronnen en referenties
  • http://www.reumabond.nl/mijn-leven/reuma-en-medicijnen.html

Reageer op het artikel "Wat is reuma, verschillende soorten reuma"

Reactie

Gonnyvermeij, 04-09-2018 11:24 #1
Er is geconstateerd dat ik reuma in mijn voetzool en hiel heb. Nu is er een operatie gepland. Ook wordt er plastisch chirurgie toegepast. Wat kan ik hiervan verwachten?

Infoteur: Stacey
Gepubliceerd: 20-03-2012
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!