InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn in vingerkootjes of knokkels; oorzaak en behandeling

Pijn in vingerkootjes of knokkels; oorzaak en behandeling

Pijn in vingerkootjes of knokkels; oorzaak en behandeling Pijnlijke vingerkoortjes of pijn in de vinger gewrichten/knokkels komt veel voor. Pijnlijke knokkels of vingerkootjes kunnen het dagelijks leven flink belemmeren. We gebruiken onze handen dagelijks ontzettend veel. Pijn en een beperkte beweging maken dat de vingers stram en strak gaan aanvoelen. Het achterhalen van de oorzaak van pijnlijke knokkels is van essentieel belang om een behandelplan op te stellen, zodat het dagelijks leven niet verder wordt beperkt. Mogelijke veroorzakers zijn: artrose, reuma of jicht.

Stekende pijn in vingerkootjes of vingergewrichten

Iedereen heeft weleens ergens pijn, maar wat als de pijn het dagelijks leven gaat belemmeren? Pijn in de handen kan ons leven flink beperken. Vooral de gewrichten in onze handen zijn belangrijk voor de beweeglijkheid van de handen en het goed functioneren van de handen. Een beperkte mobiliteit of pijn kan dit flink tegenzitten. De handen worden stram en strak en bewegen gaat steeds moeilijker. Pijn kan overal zitten, zo ook in de vingerkootjes. Wat kan de oorzaak zijn van pijn in de vingerkootjes of knokkels? Bekende oorzaken van pijnlijke vingerkootjes of knokkels zijn:

Artrose in de knokkels

Bij artrose is het kraakbeen tussen uw gewrichten dunner geworden. Door artrose kunnen de vingerkootjes er wat dikken uit gaan zien. De oorzaak van artrose is niet bekend. Wel is bekend dat het vaker voorkomt bij oudere vrouwen, bij overgewicht en als gevolg van belastende beroepen. Ook komt artrose in sommige families meer voor dan in andere families. Het verloop van artrose verschilt van persoon tot persoon. Soms verdwijnen de klachten vanzelf, blijven de klachten of komen ze af en toe terug. De klachten/symptomen bestaan vooral uit: pijn, zwelling, roodheid, functieverlies en vervorming. Er wordt vaak geadviseerd te blijven bewegen maar overbelasting te voorkomen. De behandeling kan bestaan uit pijnstillers die ook ontstekingsremmend zijn. Blijven de klachten langer aanhouden dan kan eventueel worden gekozen voor een injectie tussen de gewrichten om de klachten te verminderen, of een operatie aan het PIP-gewricht.

Operatie aan het PIP-gewricht

Er zijn verschillende mogelijke operaties die pijnklachten veroorzaakt door artrose kunnen wegnemen of verminderen.
  • Synovectomie: Dit is een operatie waarbij de weefsels, die de pijn veroorzaken, worden verwijderd.
  • Arthrodese: Bij arthrodese (fusie) wordt het gewricht ontdaan van de restanten kraakbeen. De botdelen worden daarna aan elkaar verbonden. Het gewricht kan daarna niet meer buigen of strekken, maar de pijn is niet meer aanwezig.
  • Arthroplastiek: Hier wordt het gewricht vervangen door een kunstmatig gewricht. Na de operatie volgt een revalidatie, met meestal goede resultaten.

Reuma in vingerkootjes en/of knokkels

Reumatoïde artritis kan pijn in de knokkels of vingerkootjes veroorzaken. De ziekte kenmerkt zich door ontstekingen in de gewrichten. Kenmerkend is dat de ontstekingen meestal in symmetrie optreden. Is een vingerkootje van je rechter wijsvinger ontstoken dan is er een grote kans dat dit ook aan de linke wijsvinger het geval is. Ontstekingen in de vingergewrichten voelen meestal en warm aan en tonen zwellingen en roodheid. De oorzaak van reumatoïde artritis is niet precies bekend en de behadeling richt zich vooral op het verminderen van de symptomen. Genezen van reumatoïde artritis is op dit moment nog niet mogelijk.

Jicht in de vingerkootjes en/of knokkels

De oorzaak van jicht is een ophoping van urinezuurkristallen. Voeding, levensstijl en drank kunnen jicht veroorzaken, maar de echte oorzaak is nog niet bekend. De behandeling van jicht bestaat dan ook voornamelijk uit bestrijding van de pijnklachten. Jicht komt meer voor bij mannen dan bij vrouwen en begint meestal in de grote teen maar kan ook in andere gewrichten voorkomen zoals in de vingers. De symptomen bestaan vooral uit:
  • Extreme gevoeligheid/gevoel van naalden
  • Zwelling en/of ontsteking
  • Schilferende jeukende huid
  • Beperktere bewegingsmogelijkheden van het gewricht
  • Koorts, misselijkheid en/of braken
  • De pijn wordt vaak snel erger
  • Knobbels of bulten op de gewrichten

Pijnlijke krakende gewrichten in vingers

Gewrichten kunnen gaan kraken door verschillende oorzaken. Bij zowel reuma als artrose kan het als symptoom optreden, maar ook gezonde gewrichten kunnen krakende geluiden maken. Krakende geluiden worden meestal veroorzaakt door een verandering in structuur van het kraakbeen en bot. Krakende vingerkootjes, knokkels of vingergewrichten kunnen worden veroorzaakt door:
  • Reuma
  • Artrose
  • Loszittend bot
  • Losse of slappe pezen/spieren
  • Beschadigde pezen/spieren
  • Ontwrichting
  • Ongeluk
  • Druk
  • Het zelf kraken of laten kraken van de gewrichten

Is het zelf kraken van de vingergewrichten gevaarlijk of slecht?

Het zelf kraken is niet zo goed voor de pezen en het gewrichtskapsel, maar veroorzaakt geen reuma of artrose, wat veel mensen denken.
Gerelateerde artikelen
Pijn aan vingerkootjes: Oorzaken van pijnlijke knokkelsPijn aan vingerkootjes: Oorzaken van pijnlijke knokkelsIedereen heeft al wel eens te maken gehad met pijnlijke knokkels. De pijn in de vingerkootjes kent tal van oorzaken zoal…
Een gebroken hand (fractuur): Symptomen en behandelingEen gebroken hand (fractuur): Symptomen en behandelingEen fractuur (breuk) van de hand komt vrij veel voor. Het betekent dat een of meer van de handwortelbeentjes of middenha…
Pijn in knokkels: oorzaken van pijnlijke vingerkootjesPijn in knokkels: oorzaken van pijnlijke vingerkootjesPijn in knokkels of pijn in vingerkootjes is een vervelende klacht. Pijn in de knokkels of knokkelpijn kan stekend, sche…
Gezwollen knokkel: oorzaken van zwelling van de knokkelsGezwollen knokkel: oorzaken van zwelling van de knokkelsEen gezwollen knokkel, gezwollen knokkels of een verdikking van één of meerdere knokkels is een vervelende klacht die ge…
Bultje of knobbel op vinger: oorzaken knobbeltjes op vingerBultje of knobbel op vinger: oorzaken knobbeltjes op vingerEen bultje op de vinger kan erg hinderlijk zijn, vooral als het steeds ergens tegenaan komt. Ook kan het als cosmetisch…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Pijn in vingerkootjes of knokkels; oorzaak en behandeling"

Reactie

R. Nagtzaam, 29-03-2018 00:08 #1
Heb gelezen in abonnement reumazorg: vingerkootjes met pinnen en kleine beugels aan de buitenkant van de vinger 1 a 2 mm uit elkaar houden. gewricht raakt elkaar niet meer, niet meer geirriteerd, ontsteking verdwijnt, pijn verdwijnt. En als onverwacht resultaat voor de artsen: het lichaam maakt nieuw kraakbeen aan!
Niemand weet hoelang dit kraakbeen blijft zitten, maar in ieder geval toch weer een tijdje pijnvrij.

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 31-07-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!