InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Behandeling van artrose, artritis en osteoporose

Behandeling van artrose, artritis en osteoporose

Behandeling van artrose, artritis en osteoporose Reuma is over het algemeen een veel voorkomende ziekte. Ook de behandeling van reuma heeft de voorbije jaren een grote vooruitgang geboekt. Reuma is niet makkelijk te beschrijven omdat het eerder een verzamelnaam is voor een heleboel aandoeningen. Deze aandoeningen betreffen vooral de botten, spieren of gewrichten.

Wat zijn de meest voorkomende aandoeningen

Reuma kan in allerlei manieren voorkomen. De meeste voorkomende aandoeningen van reuma komt voor in de spieren of ontstoken pezen. Ook slijtage in de gewrichten komt erg veel voor. Een paar procent van de mensen die reuma hebben, krijgen te maken met speciale aandoeningen. Reuma kan namelijk in veel vormen voorkomen. Reuma komt het meeste voor in de schouder. Meestal is de schouder hierbij ontstoken. Dit kan komen door een te zware belasting of het beoefenen van een intensieve sport. De meest voorkomende aandoening is artrose. Ook osteoporose of botontkalking komt veel voor. Een meer zeldzame vorm van reuma is reumatoïde artritis.

Artrose

Dit is een van de meest voorkomende vormen van reuma. Het betreft vooral oude mensen. Artrose krijg je doordat je gewrichten beginnen af te slijten, waardoor je botten tegen mekaar wrijven. In een hogere graad kan dit resulteren in een ontsteking. Deze vorm doet meestal veel pijn en is moeilijk te behandelen. Dit komt voornamelijk omdat het niet te genezen is, in tegendeel. Artrose wordt alsmaar erger. Dit komt omdat je het slijtage proces niet stop kunt zetten.

Artrose komt vooral voor in de knieën en de handen. Bij vrouwen komt dit ook veel in de heupen voor. Artrose kan alle gewrichten treffen. Wanneer men een ongeluk krijgt kan men meer last krijgen van artrose op de plaats waar men de blessure heeft opgelopen. Je kunt het niet genezen, maar je kunt wel het slijtage proces afremmen. Je kunt ook pijnstillende middelen nemen om de pijn te verzachten.

Reumatoïde artritis

Dit is een vorm van reuma waar de plaats die aangetast is vaak ontsteekt. De ontsteking is hierbij dan ook het ergst. De kennis die men heeft van deze vorm van reuma is beperkt. Het wordt wel verondersteld dat dit voorkomt door een aantal oorzaken. Erfelijkheid of bacteriële virussen. Of bij andere ziekten die het immuunsysteem afbreken zoals AIDS. Deze vorm van reuma komt vooral voor in de verre gewrichten. Zoals in de handen of voeten.

Bij artritis kan men last hebben van verschillende dingen. Bijvoorbeeld algemene pijn in en rond het gewricht. Zwelling van het gewricht. Het kan ook rood worden. Hierbij voelt het meestal erg warm aan. Dit geeft aan dat het gewricht duidelijk ontstoken is. Dit gaat ook gepaard met stijfheid in het gewricht. Je kunt de pijn verzachten met pijnstillende middelen zoals dafalgan, en ontstekingsremmende middelen. Door de juiste medicijnen te nemen die door de dokter zijn voorgeschreven, is deze vorm van reuma effectief te bestrijden.

Osteoporose

Deze vorm van aandoening komt niet alleen voor bij reumapatiënten. Namelijk bij iedereen. Kort nadat je botten zijn gestopt met groeien gebeurt het al, je botten worden met de jaren brozer en zwakker. Vooral oude mensen hebben hier veel last van. Een ander woord voor osteoporose is botontkalking. Dit betreft alle botten in het menselijk lichaam.

Men kan botontkalking op allerlei manieren tegengaan. Zorg dat je genoeg calcium binnenkrijgt. Een bron van veel calcium is bijvoorbeeld melk. Ook vitamine D is erg belangrijk. In extreme gevallen waarbij de persoon erg vee last heeft van botontkalking kan men zelf vrouwelijke hormonen laten inspuiten. Het is bewezen dat een hogere dosis aan oestrogeen kan helpen om botontkalking tegen te gaan. Natuurlijk een sterk preventief middel hiertegen is sport. De juiste belasting op je gewrichten zorgt ervoor dat de de densiteit van je botten toeneemt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat verstaan we onder Reuma?Wat is Reuma? Reuma is een verzamelnaam voor meer dan 200 verschillende aandoeningen aan het bewegingsapparaat, voorname…
Krakende gewrichten: oorzaak en behandelingKrakende gewrichten: oorzaak en behandelingKrakende gewrichten door reuma, vitaminetekort, sport, ontsteking of andere oorzaken. Iedereen heeft er wel eens last va…
Welke vormen van reuma zijn erWelke vormen van reuma zijn erReuma is onder te scheiden in drie categorieën. daarnaast bestaat reuma uit meer dan honderd vormen. Reuma is een ontste…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Behandeling van artrose, artritis en osteoporose"

Infoteur: Koningaap
Laatste update: 19-06-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!