InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een hoge bloeddruk: hoe pak ik dat aan?

Een hoge bloeddruk: hoe pak ik dat aan?

Een hoge bloeddruk: hoe pak ik dat aan? Meer dan de helft van de mensen in België en Nederland hebben een te hoge bloeddruk. Dit heeft verschillende oorzaken. Maar vooral de voeding en de stress van het hedendaagse leven hebben er mee te maken. Een te hoge bloeddruk kan aanleiding geven tot allerlei kwalen, vooral aandoeningen aan het hart- en vatenstelsel.

Een hoge bloeddruk

Veel mensen hebben een hoge bloeddruk. Sommige mensen hebben de neiging om dit te negeren, of schenken er niet genoeg aandacht aan; Toch is het heel erg belangrijk dat je dit goed in het oog houdt. Een te hoge bloeddruk is in België en Nederland al vaak de basis geweest voor een hartaanval. Een hoge bloeddruk beïnvloed daarnaast nog een heleboel andere factoren in je lichaam. Het verminderd onder andere de bloedtoevoer naar je benen, hierdoor kun je een pijnlijk gevoel in de benen ervaren. Het komt ook vaak voor dat mensen met een te hoge bloeddruk sneller naar het toilet moeten, dit komt omdat het bloed niet snel genoeg door het lichaam stroomt.

Het vergoot ook je kans op een hersenbloeding en op eventuele aderverkalking. Dit kan ook als gevolg hebben dat je aders minder soepel worden, en gevoeliger zijn bij koud weer. Daarnaast wordt je lichaam sneller moe, dit komt omdat je hart veel zwaarder belast wordt bij een te hoge bloeddruk. Je kunt je bloeddruk ook laten meten om te zien of je goed zit, de ideale waarde is 120 om 80.

De oorzaak van een verhoogde bloeddruk

Er zijn enorm veel zaken in het leven die direct of indirect een invloed hebben op je bloeddruk. Het zit in de kleine dingen soms. De grootste oorzaken zijn roken en overgewicht. Deze twee dingen zijn het gevaarlijkst, omdat het beide je bloedvaten vernauwt. Roken zorgt ervoor dat je bloedvaten meer gaan samenspannen.

Overgewicht zorgt ervoor dat je bloedvaten dichtslippen door een teveel aan cholesterol in je lichaam. Dit kan na vele jaren ervoor zorgen dat er een klonter in je bloed vast loopt. Als dit bij een slagader gebeurt, kan er geen bloed meer naar de hersenen lopen. Dit kan een dodelijke afloop hebben. Overgewicht is dan ook de eerste zaak die je moet aanpakken bij een te hoge bloeddruk.

Er zijn nog veel andere zaken die invloed hebben op je bloeddruk. Stress kan je bloeddruk direct verhogen, het is dan ook belangrijk dat je een oplossing zoekt voor dit probleem, ook al is dat niet altijd even gemakkelijk. Mensen met een goede conditie hebben over het algemeen een lagere bloeddruk, en minder cholesterol in hun lichaam. Bij erfelijkheid en migraine is dit probleem iets complexer, het is dan ook het beste om er met je huisarts over te praten. Tenslotte is het belangrijk dat je niet teveel zout gebruik bij het eten, zout is erg slecht voor je bloeddruk.

Pas ook op voor sommige medicatie die je krijgt voorgeschreven. Als je een te hoge bloeddruk hebt is het belangrijk dat je dit verteld aan de dokter. Sommige medicijnen hebben een negatieve invloed op je bloeddruk, en kunnen deze verhogen. Tenslotte is het belangrijk dat je genoeg fruit en groenten binnenkrijgt. Beide hebben een positieve invloed op de bloeddruk, het helpt daarnaast ook om deze waardes stabiel te houden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gadini, Pixabay

Reageer op het artikel "Een hoge bloeddruk: hoe pak ik dat aan?"

Infoteur: Koningaap
Gepubliceerd: 15-03-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!