InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Verschillende manieren om hoofdpijn tegen te gaan

Verschillende manieren om hoofdpijn tegen te gaan

Verschillende manieren om hoofdpijn tegen te gaan Iedereen heeft wel is hoofdpijn gehad. De een al meer dan de ander. Voor mensen met migraine, vormt dit elke dag opnieuw een probleem. Hoofdpijn kan allerlei oorzaken hebben. Het kan komen van stress, een hoge bloeddruk en allerlei andere factoren. Je kunt pijnstillers nemen om de pijn te verzachten. Wie dit liever niet doet, kan natuurlijke manieren vinden om de hoofdpijn te verzachten.

Algemeen

Hoofdpijn komt veel voor in de wereld, het is ook een vervelend probleem. Men kan dit op allerlei manieren verminderen. Dit hangt er natuurlijk van af hoe ernstig het is. Vooral mensen met migraine hebben hier veel last. Het is moeilijk te zeggen waar je hoofdpijn vandaag komt, omdat dit allerlei oorzaken kan hebben.

Hoofdpijn kun je krijgen door stress. Als je te lang blootgesteld wordt aan luide muziek of een erg drukke omgeving. Dit kan ook komen door een te hoge bloeddruk, wat meestal samenloopt met stress. Ook mensen met overgewicht kunnen last hebben van hoofdpijn, dit kan komen door de hoge bloeddruk. Het kan natuurlijk erfelijk zijn, onder andere door migraine. Ook mensen die net erg emotioneel zijn geweest of een woede-uitbarsting hebben gehad kunnen hoofdpijn krijgen, doordat het lichaam in een staat van hyperventilatie kan komen.

Hoge bloeddruk

Dit is een van de meest voorkomende problemen waardoor hoofdpijn gevormd wordt. Een te hoge bloeddruk kan direct hoofdpijn geven. Dit komt omdat het hart zwaarder moet werken om al het bloed door te pompen. Hierdoor kunnen je hersenen te weinig bloed krijgen. Veel vormen van hoofdpijn kunnen snel aangepakt worden als je de bloeddruk verlaagd. Voordat je dit kunt doen, moet je eerst weten wat deze hoge bloeddruk veroorzaakt.

Er zijn verschillende factoren die inspelen op je bloeddruk. Als je rookt, wordt je bloeddruk verhoogd. Zeker bij zware rokers heeft het een groot effect. Hetzelfde effect heb je met alcohol. Als je regelmatig veel alcohol drinkt, kan je bloeddruk dramatisch verhogen. Een teveel aan zout verhoogt ook je bloeddruk. Stop met deze zaken, en je bloeddruk zakt direct. Ook dikke mensen hebben een hogere bloeddruk, dit komt door het teveel aan cholesterol in het bloed. Sporten verlaagt je bloeddruk. Houdt al deze zaken in het oog, en je bloeddruk zal onmiddellijk dalen. Dit heeft als gevolg dat je ook veel minder hoofdpijn gaat hebben.

Stress

In deze tijd krijgen we heel veel met stress te maken. De wereld rondom wordt steeds sneller, en we moeten ons er direct of indirect aan aanpassen. Toch zijn er genoeg manieren om stress te verminderen. Zorg dat je een leuke hobby vindt, beoefen een sport, doe aan meditatie of yoga en leef in het nu, niet in de toekomst of het verleden.

Seks en medicijnen hetzelfde effect tegen hoofdpijn?

Er zijn genoeg pijnstillende middelen om je hoofdpijn te verminderen. De meest bekende is paracetamol. Als je een dafalgan neemt, is de kans groot dat de hoofdpijn even weggaat. Als je seks hebt en je komt klaar, hebben de endorfine die vrijkomen hetzelfde effect als 2 dafalgans. Zeker de moeite waard, het is daarnaast nog gratis ook.

Overgewicht

Overgewicht heeft een grote invloed op je bloeddruk. Het is dan ook belangrijk dat je dit probleem aanpakt. Niet alleen verminderd je bloeddruk als je afvalt, het heeft een heleboel voordelen voor je gezondheid.
Gerelateerde artikelen
Hoofdpijn: medicatieafhankelijke hoofdpijnHoofdpijn: medicatieafhankelijke hoofdpijnHet kan voorkomen dat medicijnen tegen hoofdpijn door te vaak gebruik juist hoofdpijn veroorzaken. Er zijn dan meerdere…
Hoofdpijn: het gebruik van medicijnen tegen hoofdpijnHoofdpijn: het gebruik van medicijnen tegen hoofdpijnEr zijn verschillende vormen van hoofdpijn. Niet altijd worden er medicijnen voorgeschreven. Bij spierspanningshoofdpijn…
Wat kun je doen tegen hoofdpijn?Wat kun je doen tegen hoofdpijn?Iedereen heeft wel eens hoofdpijn. Dit kan erg vervelend zijn. Het kan zijn dat je hoofdpijn hebt omdat je ziek wordt/be…
Hoofdpijn door pijnstillers en andere stoffenHoofdpijn door pijnstillers en andere stoffenHet klinkt tegenstrijdig maar veelvuldig gebruik van pijnstillers tegen hoofdpijn kan juist hoofdpijn veroorzaken. Het s…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LMun81, Pixabay

Reageer op het artikel "Verschillende manieren om hoofdpijn tegen te gaan"

Infoteur: Koningaap
Laatste update: 21-06-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!