InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat kun je doen tegen hoofdpijn?

Wat kun je doen tegen hoofdpijn?

Wat kun je doen tegen hoofdpijn? Iedereen heeft wel eens hoofdpijn. Dit kan erg vervelend zijn. Het kan zijn dat je hoofdpijn hebt omdat je ziek wordt/bent, een menstruatie of omdat je een koutje hebt opgelopen.

Wat te doen bij hoofdpijn?

Hoofdpijn

Hoofdpijn overkomt iedereen wel eens. Het hoeft niet ernstig te zijn. Zo'n 70% van de mensen in Nederland heeft wel eens hoofdpijn.

Oorzaak

Hoofdpijn zou je kunnen krijgen als je ziek wordt, maar het kan ook door spanning en stress. Hierdoor komt er druk op de aderen in je hersenen te staan waardoor je hoofdpijn krijgt. Hoofdpijn kan ook ontstaan door te weinig slaap, door te veel eten en drinken, werken of een drukke omgeving. Als je te veel hebt gedronken kan je de volgende dag een kater hebben wat veel hoofdpijn veroorzaakt. Dit komt doordat de aderen in het hoofd uitzetten van de alcohol.

Wat te doen?

Als je vaker hoofdpijn hebt, is het verstandig om even naar de dokter te gaan. Het kan zijn dat je migraine hebt. Dit is een aandoening waarbij je niet goed tegen licht of geluid kan. Iemand met migraine heeft veel hoofdpijn en kan daarbij ook erg misselijk zijn. Als je hoofdpijn hebt, hoeft dit niet meteen ernstig te zijn. Iedereen heeft wel eens hoofdpijn. Mocht het langer dan 24 uur aanhouden en een paar keer per week terugkomen, dan is het verstandig om even naar de dokter te gaan.

Om de hoofdpijn minder te laten worden, kan je rustig in een warm bad gaan liggen of in bed liggen in een donkere ruimte. Het is belangrijk om al je spieren te laten ontspannen. Ook een massage van de schouders en de hals kan veel baat hebben als je hoofdpijn hebt.

Pijnstillers

Als je hoofdpijn hebt is het meest gebruikte middel toch wel paracetamol. Dit is een middel die je hoofdpijn laat verdwijnen. Als het niet helpt, dan zou je een wat sterkere pijnstiller in kunnen nemen zoals ibuprofen. Belangrijk is dat je moet opletten dat je niet te veel pijnstillers inneemt. Je zou dan je lichaam kunnen vergiftigen en soms zelf het bewustzijn verliezen. Lees dus goed op de bijsluiter van de pijnstiller hoeveel je er per dag mag.

Gezond leven

Om zo veel mogelijk lichamelijke klachten tegen te gaan, zou je de volgende dingen kunnen doen:
  • Goede nachtrust (minimaal 6 uur)
  • Eet 's ochtends, 's middags en 's avonds
  • 2 liter water drinken per dag
  • Beweeg iedere dag minstens een half uur
  • Drink niet te veel alcohol en koffie

Test

Weet je niet waar je hoofdpijn vandaan komt? Test het hier.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoofdpijn na alcoholgebruik? Tips om een kater te vermijdenHoofdpijn na alcoholgebruik? Tips om een kater te vermijdenMet bonkende hoofdpijn wakker worden na een avondje stappen: dat is het herkenbare gevoel van de kater waar de meesten v…
De kater: hoe voorkom je hem?Op het moment dat je dit artikel leest is het waarschijnlijk te laat om de kater te voorkomen. (ik neem aan dat je pas o…
Symptomen die bij een kater horenSymptomen die bij een kater horenEen avondje drinken kan voor een hoop plezier en gezelligheid zorgen, maar de volgende dag zul je toch echt met de gevol…
Wat kan je doen tegen een katerWat kan je doen tegen een katerJe bent een avondje uit geweest en hebt nu last van een kater. Meestal gaat dit gepaard met hoofdpijn, misselijkheid en/…
Wat juist wel en niet helpt tegen een katerWat juist wel en niet helpt tegen een katerEr is niks vervelender dan een kater de dag na een gezellige avond met een flinke hoeveelheid alcohol. Een kater is moei…
Bronnen en referenties
  • http://www.kring-apotheek.nl/zz/mainzz37.html

Reageer op het artikel "Wat kun je doen tegen hoofdpijn?"

Reactie

Vera Schreuders, 12-08-2014 16:39 #1
Ik heb volgens de huisarts een bijholteontsteking maar dit mag niet langer dan zes dagen duren maar ik heb het nou nog steeds.
hoe kan dat

vera Schreuders
purmerend

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 17-11-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!