InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Chronisch vermoeidheidssyndroom

Chronisch vermoeidheidssyndroom

Chronisch vermoeidheidssyndroom Iedereen is wel eens erg moe, maar mensen met een chronisch vermoeidheidssyndroom hebben het ieder moment van de dag. Lees in dit artikel meer over deze aandoening.

Inhoud

Chronisch vermoeidheidssyndroom

Chronisch vermoeidheidssyndroom is een aandoening die zelden voorkomt. Het is een aandoening waarbij je de hele dag door moe bent. In Nederland zijn er mogelijk 30.000 tot 40.000 mensen die aan deze aandoening lijden, en 1% van de wereldbevolking leidt eraan. Chronisch vermoeidheidssyndroom wordt ook wel 'ME' genoemd. Bij het verbruik van maar een klein beetje energie wordt je steeds meer vermoeider. Bijvoorbeeld een douche nemen of een trap lopen sloopt je. Eerst zeiden de doktoren dat het allemaal tussen je oren zat, maar na onderzoeken blijkt dat niet meer zo te zijn.

Symptomen

  • Geestelijk en lichamelijk vermoeid
  • Concentratieproblemen
  • Slaapproblemen
  • Depressieve gevoelens
  • Moeite met praten
  • Moeite met schrijven
  • Hoofdpijn/druk in het hoofd
  • Slecht zicht
  • Duizeligheid
  • Misselijkheid
  • Slecht licht, geluid of geuren kunnen verdragen
  • Dove huid krijgen
  • Plotselinge allergie voor voeding
  • Darmproblemen

Werken

Je hebt een baan, maar het wordt allemaal heel vermoeiend. Je sociale contacten onderhouden gaat niet meer zo soepel als het moest zijn en het huishouden onderhouden is een ramp. Misschien kun je er aan denken om iemand in huis te nemen die de dingen van je overneemt, zoals bijvoorbeeld een huishoudster of een familielid/vriend.

Oorzaak

Wetenschappers zijn er nog niet helemaal uit hoe iemand deze aandoening kan krijgen. Het komt mogelijk door een retrovirus met de naam XMRV. In Amerika hebben ze mensen die het chronisch vermoeidheidssyndroom getest op het virus. Deze mensen bleken allemaal het virus XMRV bij zich te dragen.

Behandeling

Er is geen behandeling die de aandoening laat verdwijnen, maar er is wel een behandeling die de symptomen bestrijdt. Bij sommige mensen wordt er antidepressiva voorgeschreven. Voor andere is de behandeling: Een gezonde voeding, iedere dag een beetje beweging waar je niet moe van wordt, en voldoende rust nemen.

Medicatie

Helaas is er geen medicatie voor deze aandoening om je aandoening te verhelpen. Dit komt omdat ze niet weten wat de oorzaak is. Wel is er een medicijn waar je niet moe van wordt, maar waar je gemakkelijk in slaap valt. Dit is 'melatonine'.

Test

Klik hier om te kunnen testen of je het vermoeidheidssyndroom hebt.
Gerelateerde artikelen
Internettherapie tegen chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS)Internettherapie tegen chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS)Het chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) is een veelvoorkomende aandoening. Behandeling van het chronisch vermoeidheids…
Chronisch Vermoeidheids SyndroomHet centrale symptoom van het chronisch vermoeidheid syndroom is vermoeidheid. We kennen vermoeidheid die ontstaat bij i…
Chronische vermoeidheidssyndroomChronische vermoeidheidssyndroomChronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) wordt gekenmerkt door intense vermoeidheid en lichaamszwakte die niet verminderen…
Chronischevermoeidheidssyndroom (CVS): symptomen & remediesChronischevermoeidheidssyndroom (CVS): symptomen & remediesCVS of het chronischevermoeidheidssyndroom is een diagnose die pas gesteld wordt na uitsluiting van andere aandoeningen…
Veroorzaakt stress het chronisch vermoeidheidssyndroom?In het midden van de negentiende eeuw leed een snelgroeiend aantal patiënten aan een energietekort, aan verschillende vo…
Bronnen en referenties
  • http://www.leefwijzer.nl/nieuws/read/7786/chronisch-vermoeidheidssyndroom-een-infectieziekte-/
  • http://www.klassiek-homeopaat.info/Artikelen/artikel-116.htm

Reageer op het artikel "Chronisch vermoeidheidssyndroom"

Reacties

Y., 09-09-2014 21:25 #3
@Bas Je bron graag

Petra Nelissen, 30-05-2014 14:36 #2
Ik vraag mij af of meerdere vrouwen chronische vermoeidheidssymptomen ervaren tijdens hun menstruatie (ik in ieder geval wel), en dus of is onderzocht hoe dit mogelijk is. Ergerlijk fysiek probleem.

Bas, 13-03-2012 16:55 #1
Bovenstaand artikel geeft het retrovirus met de naam XMRV als mogelijke oorzaak. Dat is echter achterhaalde informatie. Er is inderdaad een onderzoek in de VS geweest waaruit bleek dat iedereen met chronisch vermoeidheidssyndroom ook XMRV had. Maar controle onderzoeken in de UK en Nederland brachten een heel andere uitslag. In Nederland bleek geen van de CVS patienten besmet met XMRV, De onderzoekster uit de VS reageerde hier zeer agressief op. Na een hoop controles, die ze probeerde tegen te werken, bleek uiteindelijk dat het VS onderzoek kul was. De XMRV in de bloedsamples is verontreiniging uit een muizenkweek. Science heeft de publicatie van het onderzoek teruggetrokken, de onderzoekster is ontslagen, en het is zelfs waarschijnlijk dat er nog nooit een door XMRV besmet mens bestaan heeft, laat staan dat er een verband met CVS zou zijn.

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 21-03-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!