InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De kater: hoe voorkom je hem?

De kater: hoe voorkom je hem?

Op het moment dat je dit artikel leest is het waarschijnlijk te laat om de kater te voorkomen. (ik neem aan dat je pas op een kater zoekt, als er één hebt) Hier in ieder geval wat tips voor een volgende keer, om de kater te voorkomen. Het simpelste is natuurlijk gewoon niet drinken, maar dat is wel heel makkelijk. Hier een paar manieren om toch lekker wat te drinken, maar zonder die kater de volgende dag.

Voorkomen

Een kater voorkomen is echt niet moeilijk, als je snapt hoe een kater werkt. De hoofdpijn komt vaak doordat je een vochttekort hebt, de maagpijn ontstaat doordat je lever alle afvalstoffen moet afbreken. Dat laatste is wat moeilijker te voorkomen, maar de hoofdpijn is absoluut te voorkomen!

  • Zorg voor een goede bodem. Op het moment dat je (veel) alcohol nuttigt terwijl je bijzonder weinig gegeten hebt wordt de alcohol veel sneller in je bloed opgenomen dan wanneer je goed gegeten hebt.
  • Zorg ervoor dat je overdag al voldoende niet-alcoholische dranken hebt gedronken en fruit hebt gegeten. Als je 'lekker in je vel zit' heb je minder snel last van een kater.
  • Drink op een avond niet alleen maar alcohol, maar kies af en toe voor een glas water of voor frisdrank. Door alcohol scheiden de nieren meer vocht uit dan nodig is, waardoor er een vochttekort in je lichaam ontstaat, dit voel je vaak de volgende ochtend in de vorm van knallende koppijn.
  • Drink voor je gaat slapen één of meerdere glazen water/fris, ook al merk je niet meer dat je gedronken hebt. Als je voor het slapen gaan je vochttekort min of meer verhelpt heb je als je wakker wordt minder last. Het enige nadeel hiervan is dat de kans aanwezig is dat je te vroeg wakker wordt omdat je naar de wc moet.

Als je flink bent wezen stappen (en zuipen) en je bent vergeten om tussendoor veel water te drinken kun je nog één ding proberen om de kater te verminderen. Probeer voor je gaat slapen nog om over te geven. Op deze manier raak je nog wat alcohol kwijt, maar of het erg effectief is betwijfel ik. Ook wordt aangeraden om voor het slapen gaan nog wat pijnstillers te nemen, dit raad ik absoluut af, de combinatie pijnstillers + alcohol kan vervelende (maag)klachten opleveren.

Als je toch een kater hebt...

En als je dit artikel dus te laat hebt gelezen, zijn er een paar manieren om je kater te verminderen. Zoals je waarschijnlijk niet zal verbazen hebben die manieren doorgaans ook wat te maken met het aanvullen van je vochttekort. De beste manier om met je kater om te gaan is door gewoon goed te drinken (water uiteraard), gezond te eten en eventueel als het echt niet te harden is een pijnstiller nemen.

Andere (huis)middeltjes tegen de kater

  • Ontbijt goed.
  • Eet veel fruit.
  • Drink vruchtensap (bijvoorbeeld sinaasappelsap) wanneer je maagpijn hebt, dit kan helpen.
  • In de zomer: ga niet meteen in de zon zitten, dit verergert je hoofdpijn.
  • Drink geen koffie. Je voelt je na een bakje koffie waarschijnlijk wel fitter, maar je onttrekt daarmee nog meer vocht uit je lichaam waardoor je hoofdpijn erger wordt.
  • Herstel je lichaam door veel water te drinken.
© 2009 - 2019 Flew, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat kan je doen tegen een katerWat kan je doen tegen een katerJe bent een avondje uit geweest en hebt nu last van een kater. Meestal gaat dit gepaard met hoofdpijn, misselijkheid en/…
Middel tegen kater, de anti-kater pilMiddel tegen kater, de anti-kater pilTeveel alcohol drinken heeft als gevolg dat je last krijgt van een kater. Omdat je je dan doodziek voelt, zal je vast op…
Teveel alcohol: van kater tot misbruik en alcoholverslavingTeveel alcohol: van kater tot misbruik en alcoholverslavingAlcohol wordt door sommigen beschouwd als een maatschappelijk aanvaarde drug. Bij een overdreven gebruik van alcohol kan…
Alcohol, de kater komt later: antikatertipsAlcohol, de kater komt later: antikatertipsEen kater, een hangover, een kegel, brak, strontziek, iedereen heeft zo zijn eigen benaming voor die vervelende dag na e…
Symptomen die bij een kater horenSymptomen die bij een kater horenEen avondje drinken kan voor een hoop plezier en gezelligheid zorgen, maar de volgende dag zul je toch echt met de gevol…
Bronnen en referenties
  • Studieinfo Sochicken

Reageer op het artikel "De kater: hoe voorkom je hem?"

Reactie

Steven, 23-02-2011 01:15 #1
Ik heb laatst een pakje KG-2 pillen gekocht op www.anti-kater.nl! Deze pillen versterken je alcohol afbraak en zorgen ervoor dat je na een avondje doordrinken de volgende dag geen kater hebt!

Infoteur: Flew
Gepubliceerd: 16-01-2009
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!