Het dragen van kleurenlenzen

Het dragen van kleurenlenzen Sinds een aantal jaren is het mogelijk om kleurenlenzen te kopen. Deze zijn van invloed op de kleur van uw ogen. Het zijn geen normale contactlenzen waardoor u beter gaan zien, maar ze zijn puur bedoeld ter decoratie. Sinds een aantal zijn de kleurenlenzen op de markt. Door deze middel van deze contactlensen kunt uw oog donkerder of lichter maken of zelfs helemaal van kleur laten veranderen. Het verschil met gewone lenzen is dat zij niet van invloed zijn op uw gezichtvermogen. Ze zijn puur bedoeld als decoratie. De Engelse naam voor deze lenzen is dan ook decorative contact lenses.

Kleurenlenzen

In de Verenigde Staten worden ze vooral veel gebruikt met Halloween. In Nederland worden de lenzen wel gebruikt voor carnaval of mensen die ter gelegenheid van een avondje uit eens wat anders willen. Er zij vele mogelijkheden om dit gebied. In het begin toen deze lens net bestond liet Nike bijvoorbeeld beroemdheden met het lens met hun logo erin naar gala´s en andere activiteiten gaan. Ook in films en op televisie maken veel regisseurs gebruik van deze lens om zo een acteur van uiterlijk te laten veranderen. Ook de gewone consument weet de lens goed te vinden. Dit is omdat ze niet veel duurder zijn dan een gewoon stel contactlenzen. Voor twintig euro zijn ze al te koop bij het Kruidvat of een andere drogisterij. De hantering is het zelfde als bij zachte lenzen. U kunt ze dus alleen overdag en niet te lang achter elkaar dragen.

Risico´s van kleurenlenzen

Er zijn echter wel een aantal risisco´s aan het dragen van de kleurenlens verbonden waarvan het goed is dat u zich daarvan bewust bent. Deze risico´s zijn groter dan bij normale contactlenzen en kunnen in het uiterste geval zelf tot blindheid leiden. In de Verenigde Staten is het zelfs verboden om de lenzen te kopen bij iemand die daar geen licensie voor heeft. Het risico is zo groot omdat u met deze lenzen eerder het gevaar loopt op een infectie. Houdt u daarom aan de volgende regels als u deze lenzen toch draagt. Draag ze ten eerste nooit als u slaapt of gaan zwemmen. Desinfecteer ze op een goede manier. Draag ze echt alleen bij speciale gelegenheden en als u iets merkt van irritatie aan uw ogen, doe dan de lenzen uit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: BreaW, Pixabay

Reageer op het artikel "Het dragen van kleurenlenzen"

Infoteur: Simcha
Laatste update: December 2015
Subrubriek: Diversen
Special: Online brillen en lenzen
Medische informatie…
Schrijf mee!