InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De Contactlens

De Contactlens

De contactlens word door vele mensen gebruikt en wordt steeds populairder. Er zijn verschillende soorten en maten met allemaal hun eigen voor- en nadelen. Lenzen worden hoofdzakelijk gebruikt om het zicht te verbeteren. Het is een optisch hulp middel dat er voor zorgt dat de afwijking in sterkte compenseert. Er zijn ook lenzen die gedragen worden om de kleur van het oog te veranderen.

Voordelen

Als je voor contactlenzen kiest is dat vaak omdat je geen bril wilt dragen. De grootste voordelen zijn dat een bril wel kan beslaan en een lens niet en dat een lens makkelijker te dragen is als een bril. Na een korte gewenningsperiode zul je niet eens meer door hebben dan je lenzen draagt. Op een gegeven moment zal het in en uit doen van de lenzen een gewoonte zijn geworden, waardoor het nog maar enkele seconden in beslag neemt.

Soorten contactlenzen

Hieronder bespreken we een aantal soorten contactlenzen. Eerst wordt het verschil tussen een harde en zachte lens uit gelegd. Daarna zullen we nog enkele soorten lenzen bekijken, zoals de nachtlens, de maandlens en de weeklens.

Zachte lenzen

De zachte lenzen zijn grotere en flexibeler (zachter) dan de harde lenzen. Deze lens neemt veel water op en zuigt zich als het ware vast aan het oog. Hierdoor zit hij comfortabeler dan een harde lens. Je moet deze soort lenzen goed bewaren in lenzenvloeistof, zodat de lenzen niet uitdrogen en kapot gaan.

Harde lenzen

De harde lenzen zijn kleine en harder dan de zachte lenzen. Ze zijn niet voor iedereen geschik, omdat ze bij sommige mensen oncomfortabel zitten. Harde lenzen beschermen het oog beter tegen achteruitgang dan zachte lenzen en gaan een stuk langer mee. Ze zijn relatief goedkoper dan zachte lenzen.

Maandlenzen

Maandlenzen moeten iedere maand vervangen worden. Dit zijn zachte lenzen die na een maand hun kwaliteit beginnen te verliezen, waardoor ze vervangen moeten worden.

Weeklenzen

Een weeklens is maar een week te gebruiken. Ook dit zijn een zachte lenze. Deze beginnen na een week al hun kwaliteit te verliezen.

Nachtlenzen

De ontwikkelingen op lenzengebied gaan snel. Er is nu een nachtlens ontwikkeld die je ís nachts in heb, waardoor je overdag goed kunt zien.

Het gebruik van contactlenzen

De meeste lenzen worden overdag gedragen. Hieraan zit meestal een maximum van 16 uur per dag aan verbonden. Een uitzondering is bijvoorbeeld de nachtlens die tijdens het slapen gedragen wordt.

Contactlenzen indoen

Het is belangrijk dat de handen tijdens het indoen goed schoon zijn. Bij het indoen wordt de lens op de vingertop gelegd. De vorm van de lens moet dan een bol zijn. Is de vorm een schotel, dan zit hij verkeert om. Bij het indoen wordt het ooglid door de tweede hand omhoog gedaan en dan wordt de lens rustig op het oog gelegd. Als de lens niet prettig zit kan het zijn dat er iets tussen de lens en het oog zit. Doe de lens dan opnieuw in.

Contaclenzen uitdoen

Verwijder de lens voorzichtig met je wijsvinger en je duim en maak het goed schoon.

Da Vinci & Descartes

De bedenker van de lens is Leonardo Da Vinci die in 1508 het idee heeft ontworpen. Rene Descartes heeft zijn idee meer als honderd jaar later uitgewerkt. Toen lag de ontwikkeling van de lens weer een tijd stil. In de twintigste eeuw werd de contactlens steeds vaker gebruikt en werd hij ook steeds gebruiksvriendelijker. Er worden nog steeds nieuwe lenzen ontworpen en oude lenzen verbeterd, dus we kunnen nog wat verwachten van de contactlens.
© 2008 - 2019 Dribbel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Contactlenzen, zijn ze gevaarlijk?Contactlenzen, zijn ze gevaarlijk?Mensen die slecht zien zijn afhankelijk van een bril of contactlenzen. Een andere optie is ooglaseren. Maar is het niet…
Contactlens: correctie voor het oogContactlens: correctie voor het oogEen contactlens is een dunne lens van kunststof ter vervanging van een bril. Harde lenzen geven een goede correctie bij…
Harde en zachte lenzenWie slechte ogen heeft en geen bril wil dragen kiest vaak voor contactlenzen. Er bestaan echter twee soorten lenzen: har…
24-uurs lenzen (dag- en nachtlenzen): Is dat schadelijk?24-uurs lenzen (dag- en nachtlenzen): Is dat schadelijk?24-uurs lenzen zijn een relatief nieuw soort lezen die dag en nacht gedragen kunnen worden. Ideaal wanneer je een hekel…
Contactlenzen: daglenzen of nachtlenzen?Contactlenzen: daglenzen of nachtlenzen?Contactlenzen indoen is voor miljoenen mensen een van de eerste dingen die ze doen zodra ze wakker zijn. In veel gevalle…

Reageer op het artikel "De Contactlens"

Reactie

Tane (infoteur), 02-05-2010 12:39 #1
Hoi, even een vraagje. Gaan alle lenzen maximaal een maand mee of zijn er lenzen die langer meegaan (en daarmee dus duurder zijn)?

Infoteur: Dribbel
Gepubliceerd: 03-05-2008
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!