InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Contactlenzen, zijn ze gevaarlijk?

Contactlenzen, zijn ze gevaarlijk?

Contactlenzen, zijn ze gevaarlijk? Mensen die slecht zien zijn afhankelijk van een bril of contactlenzen. Een andere optie is ooglaseren. Maar is het niet gevaarlijk, de hele dag (of nacht) een contactlens op je oog? De gevaren van contactlenzen op een rijtje.

Zachte en harde contactlenzen

Zachte lenzen zijn relatief groot met een diameter van ongeveer 14 millimeter. Daardoor valt de lens net iets buiten het hoornvlies. Zachte lenzen zijn soepel en vochtig, doordat de lens zacht is voel je hem nauwelijks op het oog zitten. Een nadeel van zachte lenzen is hun absorberende vermogen, hierdoor trekken ze snel vuil aan, dit kan irritaties veroorzaken.

Harde lenzen zijn iets kleiner dan zachte lenzen met een diameter van ongeveer 9 millimeter. Ze zijn ook dikker ten opzichte van zachte lenzen. Hierdoor kan je het gevoel hebben dat je de lenzen goed voelt zitten en gemakkelijk verliest.

Wat zijn de gevaren van contactlenzen

Wanneer contactlenzen niet goed worden schoongemaakt loopt men kans op een ooginfectie. Meestal gaat het om een hoornvliesontsteking die wordt veroorzaakt door een bacterie. Wanneer er niet op tijd wordt ingegrepen kan dit lijden tot blijvende schade aan het oog en gezichtsverlies.

Lichte infecties kunnen vaak vanzelf genezen. Maar ga bij een infectie altijd naar de oogarts. Wanneer je een diepe hoornvliesontsteking oploopt kunnen er littekens ontstaan. Dit kan blijvende schade en gezichtsverlies tot het gevolg hebben.

Waar moet je op letten?

Ga naar de oogarts wanneer je lenzen draagt de volgende symptomen hebt:
  • Roodheid gecentreerd om de iris
  • Pijn in het oog
  • Vermindert zicht wanneer de lenzen gewoon goed schoon zijn
  • Afscheiding van vocht of pus

Slapen met contactlenzen in

Het is niet aan te raden om lenzen die bedoeld zijn om overdag te dragen ook tijdens het slapen te dragen. Er kan op deze manier geen zuurstof bij het oog komen en de lens zal zich “vastzuigen” aan de oogbol. Het dag en nacht dragen van lenzen verhoogd het risico op ernstige ooginfecties. Er zijn tegenwoordig speciale lenzen die je tijdens het slapen draagt zodat je overdag geen lenzen hoeft te dragen en toch scherp ziet.

Hoe kun je problemen voorkomen?

De meeste problemen kunnen worden voorkomen door het goed schoonhouden van je lenzen en het lenzendoosje. Zorg dat de bewaarvloeistof elke dag wordt ververst en maak je lenzen regelmatig schoon. Zorg er ook voor dat je je handen hebt gewassen voordat je de lenzen uit je ogen haalt of inzet. Op deze manier worden de lenzen maar minimaal verontreinigd.
© 2011 - 2019 Kelco, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Contactlenzen, zijn ze gevaarlijk?"

Infoteur: Kelco
Laatste update: 07-08-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!