InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Harde en zachte lenzen

Harde en zachte lenzen

Wie slechte ogen heeft en geen bril wil dragen kiest vaak voor contactlenzen. Er bestaan echter twee soorten lenzen: harde lenzen en zachte lenzen. Aan allebei deze soorten zitten voor- en nadelen. Maar wat zijn deze voordelen en nadelen precies?

Harde lenzen

Harde lenzen, ook wel vormstabiele lenzen genoemd, zijn relatief kleine lenzen. Zoals de naam al zegt, zijn de lenzen gemaakt van een hard materiaal. In Nederland draagt ongeveer 40 % van de lenzendragers harde lenzen, in Amerika is dat maar 10 %. Vroeger werden harde lenzen gemaakt van PMMA. Dit materiaal was niet-zuurstofdoorlatend en omdat dat niet goed was voor het oog worden harde lenzen tegenwoordig van een materiaal gemaakt dat wel zuurstof doorlaat. Dit is dus ook beter voor het oog.

Voordelen

  • Harde lenzen hebben een langere levensduur dan zachte lenzen en daardoor zijn ze goedkoper. De aanschaf van harde lenzen is dan wel duurder dan zachte lenzen, maar ze gaan wel 3 jaar mee. Zachte lenzen zijn goedkoper om aan te schaffen, maar omdat die vaak maar een dag, een week of een maand meegaan is het noodzakelijk om telkens nieuwe lenzen te kopen. Op lange termijn zijn de kosten van harde lenzen dus lager.
  • Doordat de lens meer zuurstof doorlaat is de kans op infecties kleiner. Om precies te zijn heeft een drager van harde lenzen 4 keer minder kans op infecties dan iemand die zachte lenzen draagt.

Nadelen

  • Bij harde lenzen zit er ruimte tussen de lens en het hoornvlies. Daardoor kan er een vuiltje achter de lens komen. Harde lenzen zijn dus over het algemeen minder comfortabel.
  • De lenzen hebben ook een vrij lange gewenningstijd. In het begin zal het niet erg fijn zijn om de lenzen te dragen, maar dit is na een tijdje helemaal over.
  • Je hebt een grotere kans dat je je lenzen verliest wanneer je harde lenzen draagt dan wanneer je zachte lenzen draagt. Nou is het natuurlijk niet zo dat de lens er bij elke beweging uitvalt, maar de lenzen zijn niet voor alle sporten geschikt. Ook is het niet slim om er mee te gaan zwemmen.

Zachte lenzen

Deze lenzen zijn groter dan harde lenzen en bedekken een groot deel van het oog. Deze lenzen zijn gemaakt van een zachter materiaal dat op perspex lijkt. In Nederland draagt 60 % van de lenzendragers zachte lenzen tegenover 90 % in Amerika. Eerst was het niet mogelijk om zachte lenzen te dragen wanneer je een speciale sterkte had, zoals bijvoorbeeld een cillinder. Tegenwoordig is dit wel mogelijk.

Voordelen

  • Zachte lenzen zijn heel erg comfortabel om te dragen. Omdat de lenzen een groot deel van je ogen bedekken is de kans klein dat er iets onder kan komen.
  • De lenzen blijven goed zitten en zijn dus zeer geschikt om mee te sporten. Ook is het mogelijk om er mee te zwemmen, maar je moet dan toch nog goed op passen dat je ze niet verliest.
  • Je bent heel snel gewend aan het dragen van zachte lenzen.

Nadelen

  • De lenzen zijn minder makkelijk schoon te houden en daarom moeten ze vaker vervangen worden dan harde lenzen. Dit heeft tot gevolg dat zachte lenzen op lange termijn duurder zijn dan zachte lenzen.
  • De kans op infecties is groter bij het dragen van zachte lenzen. Ook heb je meer kans op het krijgen van vaatingroei. Dit komt doordat er te weinig zuurstof bij je oog kan komen.
© 2011 - 2018 Nugt1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Contactlenzen, zijn ze gevaarlijk?Contactlenzen, zijn ze gevaarlijk?Mensen die slecht zien zijn afhankelijk van een bril of contactlenzen. Een andere optie is ooglaseren. Maar is het niet…
De ContactlensDe contactlens word door vele mensen gebruikt en wordt steeds populairder. Er zijn verschillende soorten en maten met al…
Hangende oogleden door zachte lenzen?Hangende oogleden door zachte lenzen?Uit onderzoek blijkt dat het dragen van zachte contactlenzen een risico op hangende oogleden met zich meebrengt, net zoa…
Bril versus lenzenDit jaar halen strakke, sterk afgelijnde monturen met een fel kleurtje de bovenhand. De klassieke gouden of zilveren bri…
Contactlens: correctie voor het oogContactlens: correctie voor het oogEen contactlens is een dunne lens van kunststof ter vervanging van een bril. Harde lenzen geven een goede correctie bij…
Bronnen en referenties
  • http://www.contactlensonline.nl/

Reageer op het artikel "Harde en zachte lenzen"

Infoteur: Nugt1
Gepubliceerd: 07-08-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!