InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Dafalgan, alles wat u moet weten over deze pijnstiller

Dafalgan, alles wat u moet weten over deze pijnstiller

Dafalgan is een preparaat van paracetamol, het middel dat wereldwijd het meest gebruikt wordt als pijnstiller. Er bestaan verschillende preparaten van paracetamol maar Dafalgan is het meest gebruikte. Hoewel een pijnstiller vaak onschuldig lijkt is het toch aangeraden kennis te nemen met de nodige instructies hier omtrent. Uiteindelijk blijft ook Dafalgan een medicijn dat verslavend kan werken.

In dit artikel

Wat is Dafalgan?

Dafalgan is een pijnstiller die een preparaat van paracetamol is. Dafalgan wordt behalve als pijnstiller ook gebruikt als koortswerend middel. De verschillende vormen waaronder Dafalgan verkrijgbaar is zijn: zuigtabletten (laten smelten op de tong), orale tabletten (inslikken met water), bruistabletten (oplossen in water), zetpillen (rectale toediening). Dafalgan laat u ook de keuze in de opgenomen dosis, er bestaat namelijk wel degelijk een groot verschil tussen wat volwassenen en kinderen nodig hebben.

Hoeveel Dafalgan mag men innemen?

Het doet er niet toe welk type (zetpil, bruistablet,...) men inneemt, wel de frequentie en de hoeveelheid per dag.

Personen vanaf 15 jaar:

  • Eén dosis van 1 gram per inname.
  • Minstens 4 uur wachten tussen twee innames.
  • Maximaal 4 gram per dag.

Personen vanaf 11 en tot 15 jaar:

  • Eén dosis van 500 milligram per inname.
  • Maximaal 4 gram per dag.

Personen jonger dan 11 jaar:

  • Per inname 10 tot 15 milligram per kilogram lichaamsgewicht.
  • Maximaal 60 milligram per kilogram lichaamsgewicht per dag.

Wat bij een te grote ingenomen dosis Dafalgan?

Symptomen

Wie teveel Dafalgan ingenomen heeft zal last hebben van verschillende vervelende symptomen zoals:
  • Misselijkheid
  • Braken
  • Geen eetlust
  • Buikpijn
  • Veel zweten
  • Pijn aan de lever

Hulp oproepen

Wanneer iemand een te grote hoeveelheid Dafalgan ingenomen heeft dient onmiddellijk de daartoe aangestelde instelling te verwittigen. Voor Nederland is dat: Interflon Holland (+31(0)165.55.45.11) en voor België is dat het Antigifcentrum (+32(0)70.245.245). Bij het contacteren van deze instellingen is het altijd handig te weten hoeveel de betreffende persoon ingenomen heeft.

Wat zijn de bijwerkingen van Dafalgan?

Dafalgan kan net als alle andere geneesmiddelen bijwerkingen veroorzaken. Deze bijwerkingen zullen echter niet waargenomen worden door iedereen. In geval dat onderstaande bijwerkingen waargenomen worden dient onmiddellijk gestopt te worden met de inname van Dafalgan en een arts gecontacteerd te worden. Gekende bijwerkingen zijn:
Huiduitslag, irritatie of een rode huid.
Zeer zelden kan ook anafylaxie met een shock of de dood tot gevolg optreden.

Wie mag Dafalgan niet innemen?

Hoewel Dafalgan een onschuldig middel lijkt dient waakzaamheid geboden voor sommige mensen.
  • Dafalgan mag slechts een korte tijd samen met reumamedicijnen ingenomen worden.
  • Een combinatie van Dafalgan met anti-epileptica, alcohol of kalmeringsmiddelen is erg af te raden.
  • Gebruik van Dafalgan in combinatie met anticoagulantia (bloedstolling onderdrukken) dient te gebeuren onder toezicht van een arts.
  • Dafalgan innemen samen met een metoclopramide versterkt de werking en kan bijwerkingen veroorzaken.
  • Bij het gebruik van andere geneesmiddelen met dient Dafalgan gemeden te worden.
  • Bij het gebruik van diflunisal (onstekingsremmer) dient steeds een arts gecontacteerd te worden alvorens ook Dafalgan in te nemen.
Gerelateerde artikelen
Pijnklachten buik: welke pijnstillers nemen tegen buikpijn?Pijnklachten buik: welke pijnstillers nemen tegen buikpijn?Pijnklachten in de buik kunnen variëren van lichte tot gematigde en erg hevige buikpijn. Afhankelijk van de oorzaak zal…
Pijnstiller codeïne: dosis, gebruik en bijwerkingenPijnstiller codeïne: dosis, gebruik en bijwerkingenCodeïne is een pijnstillend geneesmiddel dat onder meer wordt gebruikt bij zware keelpijn. Codeïne verzacht de pijn bij…
Pijnstiller paracetamol: middel tegen pijn en tegen koortsPijnstiller paracetamol: middel tegen pijn en tegen koortsParacetamol is een effectief medicijn dat al jaren algemeen aanvaard wordt als pijnstillend en koortswerend geneesmiddel…
Tandpijn: welke pijnstiller nemen bij tand- en kiespijn?Tandpijn: welke pijnstiller nemen bij tand- en kiespijn?Tandpijn of pijn aan het tandvlees is soms zo erg dat je er 's nachts van wakker wordt. Slapeloze nachten omwille van di…
Menstruatieklachten: wat kun je hieraan doen?Menstruatieklachten: wat kun je hieraan doen?Veel vrouwen hebben klachten wanneer ze ongesteld zijn, zoals buikkramp, hoofdpijn, pijnlijke borsten en pijn in de onde…
Bronnen en referenties
  • http://www.reisapotheek.com/
  • http://www.wikipedia.org/
  • http://www.gezondheid.be/

Reageer op het artikel "Dafalgan, alles wat u moet weten over deze pijnstiller"

Reacties

Lisette Verstraeten, 28-04-2017 14:25 #5
Dafalgan en bloedverdunner marcaumar geeft bij mij een ontregeling bij het bloed afnemen mijn p.t.t komt van over een maand van 20 naar 50 en nu 80. en dit na 5dagen die pijnstiller

Isabel, 23-11-2016 15:33 #4
Ik vroeg mij af waarom ik steeds moet tekenen bij de apotheker als ik een doosje Dafalgan koop. Voor andere geneesmiddelen nietů

Benne, 16-10-2016 13:51 #3
Mag ik dafalgan forte met oxynorm instant 5 mg innemen

Benne Jean Louis, 17-12-2015 15:06 #2
Mag je dafalgan forte met oxynorm instant 5 mg innemen?

Dante, 22-09-2013 22:25 #1
Heey ik ben een meisje van 16 en ik heb een vraagje:
mag ik dafalgan forte combineren met nurofen? grtjes dante

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 08-08-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!