InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Aanpassingen in de badkamer voor gehandicapten

Aanpassingen in de badkamer voor gehandicapten

Aanpassingen voor mensen met een fysieke handicap zijn belangrijk. Met de juiste aanpassingen kunnen mensen gewoon in hun eigen huis blijven wonen. Wanneer je in een rolstoel zit dan zijn er aanpassingen nodig in het hele huis. De badkamer is een plek waar veel veranderd moet worden. Er zijn ruime mogelijkheden voor rolstoelgebruikers om thuis te blijven wonen en van alle voorzieningen zoals douche, bad, toilet, spiegel en wastafel gebruik te maken.

Inhoud:

Spiegel

Als je in een rolstoel zit kun je niet meer in de badkamerspiegel kijken. De spiegel wordt in huizen standaard opgehangen zodat mensen die ervoor staan zichzelf zien. Het is mogelijk om met een kleine aanpassing de spiegel zo te maken dat hij schuin naar beneden wordt gekanteld. Op deze manier kan de spiegel op dezelfde plek blijven hangen. De rolstoelgebruiker kan zichzelf weer zien wat handig is bij het scheren of opmaken.

Wandbeugels

Beugels aan de muur zijn belangrijk voor mensen die met moeite lopen of mensen met evenwichtsstoornissen. Er zijn vele types wandbeugels. Sommige beugels moeten in de muur worden geschroefd, andere werken met een sterke vacuümpomp zodat ze er weer met enige moeite afgehaald kunnen worden zonder dat er gaatjes in de muur zitten. Dat is vooral handig als je tijdelijk een handicap hebt door bijvoorbeeld een been of voetblessure.

Kranen

Kranen bestaan er in verschillende vormen. Sommige mensen kunnen hun handen en vingers niet optimaal gebruiken. De draaibeweging kan te veel kracht kosten. Een kraan met een hendel is daarvoor een geschikte aanpassing. Er bestaan ook kranen met een bewegingssensor.

Wasbak

Een huis wordt doorgaans gebouwd voor mensen die kunnen staan en lopen. De wasbak hangt hierdoor te hoog als je zittend de wasbak moet gebruiken. De wasbak kan door monteurs eenvoudig lager worden geplaatst. Dit geldt ook voor douchekranen, het planchet en handdoekenrekjes. Behalve dat de spiegel schuin gekanteld kan worden, kan hij ook lager worden geplaatst.

Toiletpotverhoging

Het toilet kent voor mensen met een fysieke handicap een toiletpotverhoging. Sommige patiënten die na een operatie thuis revalideren kunnen een tijdelijke potverhoging krijgen. De toiletpot kan ook permanent een verhoging hebben, plus een mechanisme om met water billen schoon te maken. Dat is praktisch voor mensen die last hebben van hun rug. Naast het toilet kunnen armsteunen gemonteerd worden die je omhoog en omlaag kunt doen.

Liften

Met een badlift kun je als gehandicapte in het bad worden getild. Wanneer je dit doet met menskracht dan is het een gevaarlijke, risicovolle handeling. Met de badlift wordt het een stuk eenvoudiger om van een bad te genieten. Een hulpmiddel dat weinig ruimte in beslag neemt is de plafondlift. Hiermee kunnen mensen uit de rolstoel worden getild om het toilet te gebruiken.

Douchestoel

Onder de douche kun je zitten op een speciale douchestoel. Deze zit aan de muur gemonteerd en kun je opklappen. Door zittend te douchen word je minder snel vermoeid. Mensen die tijdelijk last hebben van hun been kunnen ook een plastic tuinstoel gebruiken om onder te douchen. Als een permanente oplossing noodzakelijk is dan kun je ook kiezen voor een speciale rolstoel voor onder de douche. Zulke rolstoelen zijn erop gebouwd om water goed te verdragen. Door de rolstoel ben je iets mobieler in de doucheruimte dan wanneer je als gehandicapte van de douchestoel gebruik maakt.

Oppervlakte

Een doucheruimte voor fysiek gehandicapten moet iets groter zijn dan een standaard doucheruimte. Er moet ruimte zijn om te manouvreren met een rolstoel. Extra aanpassingen zoals beugels, toilet met armleuningen en douchestoel nemen extra ruimte in beslag.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mogelijke aanpassingen van auto's voor gehandicaptenVoor veel mensen met een handicap is het autorijden mogelijk geworden, door speciale aanpassingen in de bediening van de…
Verstandelijk gehandicaptDe meeste mensen weten wel ongeveer wat een verstandelijke handicap inhoud, maar wanneer noem je iemand verstandelijk ge…
Klussen: toiletpot vervangen of plaatsenKlussen: toiletpot vervangen of plaatsenWie een toiletpot wil vervangen of plaatsen kan kiezen uit 2 types, afhankelijk welke afvoer er al geplaatst is. Er is e…
Autoaanpassing voor rolstoelvervoer of scootmobielVoor veel mensen is het bijna onmogelijk om wat verder van huis te gaan, vanwege het feit dat ze aan een rolstoel of sco…
Wat houdt de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) in?Wat houdt de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) in?Deze wet ziet erop toe dat mensen met een beperking ondersteuning krijgen in het dagelijkse leven. Het kan hierbij gaan…
Bronnen en referenties
  • http://woningaanpassing.grootveld.net/lift.htm
  • http://www.eengoedhulpmiddel.nl/Woningaanpassing/toilet/?gclid=CJCZutXZvKoCFc2JDgodhkrK4g

Reageer op het artikel "Aanpassingen in de badkamer voor gehandicapten"

Reacties

Jonckheere, 10-03-2017 13:02 #3
Waar vind ik iemand die een totaalrenovatie van badkamers doet met aangepaste hulpmiddelen aub?

groeten

Koos van der Wijk, 27-11-2013 21:09 #2
Menno, een jongeman die ik zo nu en dan bezoek woont in een verpleeghuis. Hij zit altijd in een rolstoel, de ramen van dit huis zij te hoog hierdoor kan hij niet van zijn uitzicht genieten. Bestaat er een verhoging waar hij makkelijk op kan rijden zodat hij uit het raam kan kijken?

Vriendelijke groet,
Koos van der Wijk Reactie infoteur, 28-11-2013
Beste Koos,
Een verpleeghuis waarbij een rolstoelafhankelijk persoon niet uit het raam kan kijken, dat is een illustratie hoe ondoordacht men bezig is in de gezondheidszorg. Ik denk dat je het beste naar een advocaat kan stappen. Ik kan me niet voorstellen dat een rechter deze situatie goedkeurt. De directie moet m.i. door een hogere instantie worden gedwongen om de ramen te veranderen zodat mensen gewoon naar buiten kunnen kijken.

In plaats van een verhoging te timmeren waar een rolstoel op moet staan, moet worden gepleit voor wetgeving dat ramen in verpleegtehuizen dusdanig worden gebouwd dat je naar buiten kunt kijken vanuit een rolstoel. Vreemd dat directies van dergelijke instituten daar zelf niet op komen.

René, 20-06-2013 14:40 #1
Vraag waar kan ik die spiegel beugels kopen zoals afgebeeld op plaatje 1. ik heb overal al gevraagd bij welzijn, gamma. praxis. Kan ze ook niet vinden op een 1 of andere site.
Grt rené Reactie infoteur, 20-06-2013
Beste René
Probeer eens te googlen op ´thuiszorgwinkel´.
Groet Tom008

Infoteur: Tom008
Laatste update: 09-05-2012
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!