InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Verstandelijk gehandicapt

Verstandelijk gehandicapt

De meeste mensen weten wel ongeveer wat een verstandelijke handicap inhoud, maar wanneer noem je iemand verstandelijk gehandicapt en zijn er verschillende gradaties van verstandelijke handicaps?

Verstandelijk gehandicapt

Iemand is verstandelijk gehandicapt als er sprake is van een blijvende ontwikkelingsachterstand als gevolg van een stoornis in het cognitief functioneren. Dit wil zeggen dat er een stoornis is in het waarnemen, denken, kennen en/of weten, die niet meer over gaat. Hierdoor heeft iemand een ontwikkelingsachterstand.

Een verstandelijke handicap moet voor het 18de levensjaar tot uiting komen, anders heet het een niet-aangeboren hersenletsel.

Indeling in ervaringsordening

Mevrouw Timmers – Huigens heeft een indeling gemaakt voor menselijk ervaringen. Deze indeling ziet er als volgt uit:
  • Lichaamsgebonden ordenen,
  • Associatief ordenen,
  • Structurerend- en vormgevend ordenen.

Lichaamsgebonden ordenen

Lichaamsgebonden ordenen doet iedereen al van baby zijn af aan. Het is ordenen aan de hand van lichamelijk contact en eerste levensbehoeften (eten, drinken, plassen..)

Associatief ordenen

Dit leren de meeste kinderen als ze peutertje zijn. Ze weten dat ze naar buiten gaan als ze hun schoenen en jas aantrekken en als mamma of pappa in de keuken bezig is met pannen, dan gaan ze zo eten. Er worden dus verbanden gelegd tussen bepaalde gebeurtenissen, door het ervaren van een bepaald patroon.

Structurerend- en vormgevend ordenen

De meeste kleuters kunnen dit. Het is ordenen aan de hand van bepaalde structuren. Ze leren keuzes te maken, kunnen iets uitleggen en ook langere zinnen zeggen.

Wat heeft deze vorm van ervaringsordening nou te maken met verstandelijk gehandicapten? Verstandelijk gehandicapten blijven ergens in deze fase. Een heel ernstig verstandelijk gehandicapte kun je alleen benaderen door iets lichamelijks, met zachte kussens, warmte en muziek. Hij zal namelijk alleen nog maar lichaamsgebonden kunnen ordenen en niet associatief, structurerend of vormgevend.

Oorspronkelijke indeling aan de hand van het IQ volgens Binet en Simon

In 1905 maakten Binet en Simon al een indeling van verstandelijk gehandicapten aan de hand van het IQ. Deze indeling zag er als volgt uit:
  • IQ lager dan 20; Idioten,
  • IQ tussen 20 en 35; Lage imbecielen,
  • IQ tussen 35 en 55; Hoge imbecielen,
  • IQ tussen 55 en 70; Debielen,
  • IQ tussen 70 en 90; Zwakbegaafden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Timmers-Huigens theorieDe theorie van Dr. D. Timmers-Huigens wordt ook wel de ervaringsordening genoemd. Verstandelijk gehandicapten kunnen wor…
Vijf verschillende syndromenEr bestaan verschillende syndromen. In dit artikel ga ik er 5 beschrijven, namelijk het syndroom van Prader-Willi, het s…
Verstandelijke beperkingVoor heel veel mensen is het verschil tussen een lichamelijke en een verstandelijke beperking niet altijd duidelijk. Ze…
Afkickkliniek voor verstandelijk gehandicaptenAfkickkliniek voor verstandelijk gehandicaptenVerstandelijk gehandicapten vormen een groep die in de verslavingszorg weinig tot geen aandacht krijgen terwijl verslavi…
Verstandelijke handicapVerstandelijke handicapEr zijn verschillende benamingen door de jaren heen gegeven aan mensen met een verstandelijke handicap. Voorbeeld hierva…

Reageer op het artikel "Verstandelijk gehandicapt"

Reacties

Dexter, 11-12-2015 03:25 #9
De belediging idioten en dergelijke is gebaseerd op die indeling. Dus in die tijd was dat nog geen belediging. Als ze iemand ezel noemen moeten ze het dier zijn naam toch ook niet veranderen?

Koen, 11-10-2013 22:44 #8
Ik vraag me af waarom iemand mensen met een laag iq zulke vernederende benamingen geeft. We leven in 2013 niet meer in 1905! Vreselijk, echt vreselijk.

Dominique, 06-06-2013 11:03 #7
In dit stuk staan de ervaringsordeningen beschreven als fases… Het zijn geen fases, het zijn ordeningen waar elk mens over beschikt. Door een verstandelijke beperking kan een ordening wel dominant zijn bij iemand, maar dat betekent niet dat ze helemaal niet over de andere ordeningen beschikken.

Ageeth Muller, 16-10-2012 15:02 #6
Laten we wel zijn, we spreken al lang niet meer over die ouderwetse termen van idioten, imbecielen en debielen. Laten we dit dan ook niet meer plaatsen op internet, gebruik de nieuwe termen dat voorkomt een heleboel emotioneel geharrewar. We noemen het niet voor niets Licht verstandelijk beperkt, zwaar en middelmatig verstandelijk beperkt.

Sem, 21-03-2012 22:55 #5
Hoi Patricia, ik wilde reageren op jou reactie. Idioot of imbeciel is niet als scheldwoord bedoelt. Vroeger voordat de nieuwe gradaties werden gebruikt, werd er gesproken over idioten, imbecielen etc. Dat was 25 jaar geleden de benamingen voor de gradaties.

Appielovesjohnny, Kom voor jezelf op, en geef aan wat je voelt. Je kunt je persoonlijk begeleidster vertellen dat je het niet fijn vind hoe ze jou behandeld. Met praten kom je er samen uit. Spreek uit wat je voelt, dan komen er geen misverstanden en voel jij je niet meer als een kleuter behandelt.

Appielovesjohnny, 06-09-2011 12:32 #4
Ik heb jaren geleden (toen ik een jaar of 7,8 was ben nu 29) de diagnose gekregen dat ik een lichte vorm van autisme heb, EN een hele lichte verstandelijke beperking.
Maar mijn autisme is zeg maar 70% en me verstandelijke beperking 30 ofzo.
Zoiets iig.
Maar mijn persoonlijk begeleidster van compaan beweert juist dat mijn verstandelijke beperking het ergste is, en dat dat bij mij nr 1 is, en me autisme pas nr 2. dus misschien wel 80% verstandelijk beperkt en 20% autisme ofzo.
En aangezien zij dat beweert, behandelt ze mij ook als een verstandelijk gehandycapte.
Ze praat tegen me alsof ik een kleuter ben van 5,6 jaar oud, en alsof ik dingen niet begrijp.
Maar zeg nou zelf, als ik verstandelijk gehandycapt zou zijn, dan zou ik toch ook niet op deze manier kunnen reageren en dit in dit veldje typen?

Manon, 16-02-2011 10:33 #3

waar komt deze definitie vandaan?

Patricia, 11-03-2008 15:50 #2
Ik vind het artikel ook goed maar alleen het laatste erg beledigind.
ik vind mijn zoon echt geen idioot of imbiciel, ik snap ook niet dat het er zo staat. Reactie infoteur, 12-03-2008
Hoi Patricia

Dit zijn de benamingen die uit mijn lesboek over mensen met een verstandelijke beperking komen. Er staat duidelijk in het artikel dat dit een indeling is die in 1905 al is gemaakt. Dit is dus niet beledigend bedoeld!

Vriendelijke groet,
Lobke Brandsma

Cathy, 12-12-2007 22:58 #1
Hoewel dat laatste lijstje met een indeling van IQ in bijna ieder tekstboek gevonden kan worden vind ik het niet erg passen bij dit artikel. Het lijkt informatief bedoeld maar is erg achterhaald en de terminologie is tegenwoordig beledigend te noemen voor deze groep mensen. Ik snap dan ook niet waarom dit lijstje zomaar is overgenomen zonder er een moderne tegenhanger bij te plaatsen. Zelf werk ik met mensen met een verstandelijke -beperking- een handicap wil zeggen dat je niet volwaardig bent, niet volwaardig kunt deelnemen aan de maatschappij. Maar we praten hier over mensen die volledig in hun mens-zijn staan zoals ze zijn. Ik vind dit een erg onvolledig en onnutig artikel voor mensen die oprecht iets meer te weten willen komen over mensen met een verstandelijke beperking.
Wat ik wel leuk vind is dat de ervaringsordening van Timmers-Huigens word genoemd, dit is zeker een belangrijk element in het bepalen van de manier van begeleiden van clienten.

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 21-02-2007
Subrubriek: Leven
Special: Verstandelijk gehandicapt
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!