InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Verstandelijke beperking

Verstandelijke beperking

Voor heel veel mensen is het verschil tussen een lichamelijke en een verstandelijke beperking niet altijd duidelijk. Ze halen deze twee soorten beperkingen dan ook door elkaar. Iemand met een lichamelijke beperking wordt door een probleem aan de ledematen gehinderd in handelingen en bewegingen. Iemand die geen lichamelijke, maar een verstandelijke beperking heeft een aangeboren of later optredende beperking in het intellectueel functioneren.

Oorzaak verstandelijke handicap of beperking

De oorzaak van een verstandelijke handicap of beperking is een hersenbeschadiging of het ontbreken van een deel van de hersenen. Deze afwijkingen kunnen verschillende oorzaken hebben. Zo kan het komen door stoornissen in het erfelijk materiaal. Dit is het geval bij het Syndroom van Down. Ook zwangerschapsstoornissen kunnen de oorzaak zijn. Tijdens de zwangerschap kunnen verschillende invloeden van buitenaf leiden tot afwijkingen bij het kind. Dit zijn onder meer straling, vergiftiging, medicijnen en infectieziekten. Ook kan een verstandelijke beperking of een hersenbeschadiging ontstaan door problemen tijdens de geboorte of na de geboorte, zoals zuurstoftekort, meningitis.

Ontwikkeling

Een persoon met een verstandelijke beperking denkt anders en minder snel dan iemand anders van dezelfde leeftijd. Ook kan iemand zich dan minder goed aanpassen aan de eisen van zijn of haar omgeving dan iemand van dezelfde leeftijd. Zo ontwikkelen kinderen met een verstandelijke beperking zich veel minder snel dan andere kinderen. Zo beginnen ze veel later met praten dan andere kinderen. Ook gaan ze bijvoorbeeld veel later zitten, staan en lopen.

Intelligentietest afnemen

Om zeker te weten of iemand een verstandelijke beperking heeft, wordt er vaak een intelligentietest afgenomen. Mensen die een IQ hebben dat lager ligt dan 70, hebben een verstandelijke beperking. Toch wordt er ook niet gelijk van iemand gezegd dat hij of zij verstandelijk gehandicapt is. Sommige mensen met een laag IQ kunnen nog goed zelfstandig functioneren. Mensen zijn pas echt verstandelijk gehandicapt als ze veel moeite hebben met zaken waar je dagelijks mee te maken krijgt, zoals de omgang met andere mensen, zichzelf verzorgen, gezond en veilig leven, werken, nieuwe dingen leren, zelfstandig wonen en de vrijetijdsbesteding.

Informatieverwerking

De informatieverwerking bij iemand met een verstandelijke beperking werkt anders dan bij een persoon zonder een verstandelijke beperking. Zo ervaart iemand met een verstandelijke beperking meer problemen met waarnemen, denken, het geheugen, leren en het sociaal emotioneel functioneren.

Waarnemen

Een persoon met een verstandelijke beperking heeft vooral een egocentrische waarneming. Deze persoon lijkt vanuit zijn eigen perspectief naar de omgeving, is vaak impulsief, heeft weinig sturing en heeft een laag concentratievermogen.

Denken

Iemand die een verstandelijke beperking heeft, kan informatie moeilijker rangschikken, schematiseren en ordenen. Ook denkt iemand minder ver vooruit of toekomstgericht.

Het geheugen

Wanneer iemand een verstandelijke beperking heeft, dan heeft deze persoon een slecht korte termijngeheugen. Het lange termijngeheugen is beter ontwikkeld.

Leren

Bij leren gaat het om het verwerven van vaardigheden, inzicht en kennis. Iemand met een verstandelijke beperking heeft hier meer moeite mee. Dit komt, omdat hij of zij weinig inzicht en overzicht heeft over datgene wat geleerd moet worden.

Sociaal emotioneel functioneren

Bij een persoon met een lichamelijke beperking is er een groot verschil tussen het sociaal emotionele vermogen en het beredeneringsvermogen.
Gerelateerde artikelen
Verstandelijk gehandicaptDe meeste mensen weten wel ongeveer wat een verstandelijke handicap inhoud, maar wanneer noem je iemand verstandelijk ge…
Geestelijk gehandicapt of mentaal gehandicaptGeestelijk gehandicapt of mentaal gehandicaptGeestelijk gehandicapt wordt ook wel mentaal gehandicapt genoemd. Vroeger werd vooral de term zwakzinnigheid gebruikt. E…
Vijf verschillende syndromenEr bestaan verschillende syndromen. In dit artikel ga ik er 5 beschrijven, namelijk het syndroom van Prader-Willi, het s…
Regeling onderhoud gehandicapte kinderenHet onderhoud van gehandicapte kinderen is duurder dan dat van gezonde kinderen. Ouders van gehandicapte kinderen hebben…
Verstandelijke handicapVerstandelijke handicapEr zijn verschillende benamingen door de jaren heen gegeven aan mensen met een verstandelijke handicap. Voorbeeld hierva…
Bronnen en referenties
  • Handicap International Belgie

Reageer op het artikel "Verstandelijke beperking"

Reactie

Schrijfsels (infoteur), 15-12-2016 19:43 #1
Dit artikel beschrijft een verstandelijke beperking erg goed! Superartikel dus!

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 29-01-2012
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!