InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Huisartsen waarschuwen voor gevaren van de Japanse Oester

Huisartsen waarschuwen voor gevaren van de Japanse Oester

Huisartsen waarschuwen voor gevaren van de Japanse Oester Op de waddeneilanden waarschuwen huisartsen voor de gevaren van de Japanse Oester. Deze oester werd in de jaren 60 van de vorige eeuw in Nederland geïmporteerd,

Inhoud

De Japanse Oester

De import en het uitzetten van de Japanse oester gebeurde na een uitbraak van een oesterziekte. De Japanse oester is langwerpig van vorm en kan ongeveer 40 centimeter lang worden. De oester komt inmiddels voor in de Noordzee voor de Nederlandse en Belgische kust, in de Zeeuwse wateren en in de Waddenzee. Door de vlijmscherpe randen van de oester - ook wel lamellen genoemd - kan de Japanse oester zeer pijnlijke vleeswonden veroorzaken waarbij dat zwemschoenen soms niet eens voldoende bescherming bieden. Zo is er een melding bekend dat een oester zelfs door een klomp was heen gedrongen. Het advies voor het wandelen op de stranden is dan ook om zeker zwemschoenen te dragen.

Al zien sommige mensen de oester als een verrijking voor onze natuur. De meeste mensen zien de oester als een plaag omdat de oester het zaad van mosselen, kokkels en inheemse oesters eet. Daarbij is bij de Japanse oesters ook het Ostreid Herpes virus geconstateerd wat bij Japanse oesters tot grote sterfte kan leiden.

Ostreid Herpes virus

Dat het virus heel besmettelijk kan zijn is wel gebleken in Frankrijk. Daar richtte het virus in twee jaar tijd een ware slachting aan onder de Franse oesters en zorgde voor een sterftecijfer van tussen de 40% tot 80% van de oesterpopulatie. Echter is een sterftecijfer van 15% tot 90% ook zeker heel reëel.

Het is de eerste keer dat het virus ook in Nederland is waargenomen, aldus het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Het is echter niet bekend hoelang het virus al in Nederland aanwezig is. Dit komt omdat het voor het eerst bij jonge Japanse oesters op dit virus getest is.

Ongevaarlijk voor de mens

Het Ostreid Herpes virus is geen besmettelijke ziekte voor de mens. Ziek worden van het virus doen mensen niet. De oester is ook gewoon normaal eetbaar. Echter als er niets aan het virus gedaan wordt dan kan de oesterpopulatie aanzienlijk verkleinen en kan er een te kort aan oesters ontstaan.

Goudmijn

Jaarlijks worden er meer dan 30 miljoen Japanse oesters opgevist. Met een totale omzet van 15 miljoen euro is de Japanse oester een ware goudmijn. Een massale sterfte van de oester zou dan ook een ernstige klap voor deze bedrijfstak zijn.

Beperking van het uitzaaien

Om het virus tegen te gaan is het uitzaaien van de oester aan banden gelegd door het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Wel mogen oesters verkocht worden omdat de oesters namelijk geen gevaar vormen voor de volksgezondheid, en de consumptie van de oesters geen risico's met zich meebrengt.
© 2012 - 2019 Spinsel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Oesters, je haat ze of je bent er gek opOesters, je haat ze of je bent er gek opOesters, je haat ze of je bent er gek op. Een echte tussenweg is er vaak niet als het om de schelpdieren gaat. Anderen z…
Triploïde oesters: wat zijn het en waarom is er kritiek op?Triploïde oesters: wat zijn het en waarom is er kritiek op?Wilde oesters zijn de afgelopen decennia veelvuldig ten prooi gevallen aan parasieten en bacteriën waardoor veel oogsten…
Parel in oester, wat is de waarde?Parel in oester, wat is de waarde?Een parel vinden in een oester, het is zeldzaam maar het kan gebeuren. En als je dan zo'n parel vindt, dan wil je natuur…
Oesters: zeebanket uit ZeelandBehalve mosselen staat de Zeeuwse vissersplaats Yerseke ook bekend om zijn oesters. Om oesters te kweken moet er veel we…
De oester: koningin van de zeevruchtenDe oester: koningin van de zeevruchtenAan de oester schrijft men al sinds de oudheid allerlei mytische kwaliteiten toe, niet in het minst het vermaarde libido…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Huisartsen waarschuwen voor gevaren van de Japanse Oester"

Infoteur: Spinsel
Gepubliceerd: 30-01-2012
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!