InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Lichamelijke beperking

Lichamelijke beperking

Heel veel mensen weten nog steeds niet goed wat nu precies een lichamelijke beperking is. Er is nog steeds heel veel onduidelijkheid over. Bij een lichamelijke beperking wordt iemand door een probleem aan zijn ledematen gehinderd in zijn handelingen en/of de bewegingen.

Diverse beperkingen

Een lichamelijke beperking is een verzamelnaam voor diverse soorten beperkingen. Het woord wordt onder meer gebruikt voor motorische beperkingen, zintuiglijke beperkingen, beperkingen in spreken of taalgebruik, bewustzijnsstoornissen of andere lichamelijke beperkingen.

Motorische beperkingen

Hierbij heeft iemand beperkingen bij het lopen, het gebruik van de armen of de handen of het evenwicht.

Zintuiglijke beperkingen

Bij een zintuiglijke beperking heeft iemand beperkingen aan de ogen, tast, neus, mond of smaak. Zo kan iemand met een zintuiglijke beperking slechtziend of blind zijn, hoorproblemen hebben of doof zijn. Verder kan iemand problemen ondervinden met voelen, proeven of ruiken.

Beperkingen in spreken of taalgebruik

Iemand die stottert kan een beperking hebben in spreken of taalgebruik.

Bewustzijnsstoornissen

Bij een bewustzijnsstoornis kan je denken aan epilepsie of coma. Een stoornis in het bewustzijn berust op een gestoorde hersenwerking. Deze kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan het een aangeboren stoornis zijn, maar het kan ook op latere leeftijd ontstaan, bijvoorbeeld door een ongeluk.

Andere lichamelijke beperkingen

Sommige motorische beperkingen vallen niet in een groep. Zo kan iemand klein of misvormd zijn of brandwonden hebben.

Hulpmiddelen

Mensen die een lichamelijke beperking hebben, willen net als mensen die er geen hebben, zoveel mogelijk zelfstandig functioneren. Ook al gaat het voor hen soms wat lastiger. Zo is het soms wat moeilijker om spontaan dingen te ondernemen, zoals bij iemand op bezoek gaan. Toch zijn er tegenwoordig genoeg hulpmiddelen waardoor iemand toch zo zelfstandig mogelijk kan leven, zoals goede hoorapparaten en brillen, op maat gemaakte rolstoelen, looprekjes, speciale bedden en stoelen, krukken en douchestoelen. Ook kan iemand een thuishulp regelen. Deze kan hulp bieden bij de dagelijkse bezigheden, als aankleden en douchen. Verder kunnen blinde of slechtziende mensen een hulphond aanschaffen.

Werken

Mensen met een lichamelijke beperking kunnen ook werken. Er zijn tegenwoordig heel veel aangepaste werkplekken, waar iemand met een beperking kan werken. Ook zijn er vanuit de overheid allerlei regelingen die het zoeken naar werk veel makkelijker maken voor iemand met een lichamelijke beperking. Verder behoort het doen van vrijwilligerswerk ook tot de mogelijkheden.

Arbeidsongeschikt

Sommige mensen kunnen, vanwege hun lichamelijke beperking, niet werken. Zij krijgen hiervoor een uitkering. Iemand die voor zijn achttiende jaar al arbeidsongeschikt is of dat werd tijdens het volgen van een opleiding, komt vaak in aanmerking voor een Wajong-uitkering. Voor mensen die op een later moment arbeidsongeschikt werden is er een WIA-uitkering.

Wonen

Iemand met een lichamelijke beperking kan vaak gewoon zelfstandig wonen. Er zijn vaak wel enige aanpassingen nodig in een huis, zoals een aangepaste douche en keuken.
Gerelateerde artikelen
Verstandelijke beperkingVoor heel veel mensen is het verschil tussen een lichamelijke en een verstandelijke beperking niet altijd duidelijk. Ze…
Regeling onderhoud gehandicapte kinderenHet onderhoud van gehandicapte kinderen is duurder dan dat van gezonde kinderen. Ouders van gehandicapte kinderen hebben…
Vijf verschillende syndromenEr bestaan verschillende syndromen. In dit artikel ga ik er 5 beschrijven, namelijk het syndroom van Prader-Willi, het s…
Verstandelijk gehandicaptDe meeste mensen weten wel ongeveer wat een verstandelijke handicap inhoud, maar wanneer noem je iemand verstandelijk ge…
Het verschil tussen een stoornis, beperking en een handicapHet verschil tussen een stoornis, beperking en een handicapIn de maatschappij wordt veel gesproken over mensen met stoornissen, beperkingen en handicaps. Vaak wordt de definitie v…
Bronnen en referenties
  • Handicap International Belgie

Reageer op het artikel "Lichamelijke beperking"

Reactie

Germa Pouls, 13-07-2018 11:13 #1
Geachte Ls,

Vanaf mijn 18e werk ik al in de zorg met veel plezier. (somatiek Bejaardenverzorgende, PG groepsverzorging, Verzorgende CThuiszorg op een dagbesteding als persoonlijk begeleidster, en als woonondersteuner op PG.)
Nu heb polyarthrose en kan geen fysiek zwaar werk meer doen. Wat ik jammer vind is, dat werkgevers er niet rekening mee houden dat mensen met een zorghart, en geen lichtere banen aanbieden. Zoveel collega`s kampen met lichamelijke problemen in de zorg! Natuurlijk ben je verantwoordelijk voor jezelf, maar als je éénmaal een zorghart hebt valt het niet mee om te veranderen van baan.
Ik word dit jaar zestig en moet door ziektewet en 2e spoor veel solliciteren. Doordat de AOW ook nog eens opgeschort wordt, moet ik nog 8 jaar. Is er een instantie waar je banen kunt vinden voor lichamelijke beperking en 60+ banen?

Vriendelijke Groeten,
Germa Pouls

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 29-01-2012
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!