InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Afkickkliniek voor verstandelijk gehandicapten

Afkickkliniek voor verstandelijk gehandicapten

Afkickkliniek voor verstandelijk gehandicapten Verstandelijk gehandicapten vormen een groep die in de verslavingszorg weinig tot geen aandacht krijgen terwijl verslaving onder verstandelijk gehandicapten wel degelijk voorkomt. Novadic-Kentron opent binnekort een afkickkliniek voor verstandelijk gehandicapten waar verstandelijk gehandicapten met een verslaving of middelenmisbruik terecht kunnen.
Novadic-Kentron, een instelling voor verslavingszorg met verstigingen in heel Brabant, komt met een nieuwe vorm van verslavingszorg: een afkickkliniek speciaal voor mensen met een verstandelijke handicap. Aanleiding hiervoor is het steeds groter wordende aantal mensen met een verstandelijke handicap dat zich met een verslaving aanmeldt. Op dit moment kunnen de gehandicapten reeds terecht bij de huidige kliniek van Novadic-Kentron in Breda tot de nieuwe afkickkliniek geopend is. De precieze datum van opening van deze kliniek is nog niet bekend.

Prevalentie en risicofactoren verslaving onder verstandelijk gehandicapten

Er is vrij weinig onderzoek gedaan naar het voorkomen van verslavingen onder mensen met een verstandelijke handicap. Volgens diverse studies, waaronder die van Robertson en collega's (2000), gebruiken verstandelijk gehandicapten minder drugs dan niet gehandicapten.

Een onderzoek van Taggart, McLaughlin, Quinn en Milligan uit 2006 bracht naar voren dat onder de gehandicapten met een verslaving alcohol de meest misbruikte drug was. Circa 20% van de verslaafde verstandelijk gehandicaptengebruikte daarnaast een combinatie van alcohol met een andere drug en/of een medicijn op recept. 75% van de ondervraagde gebruikers was al langer dan vijf jaar verslaafd. Risicofactoren bij het ontwikkelen van een verslaving bleken het man-zijn, een jonge leeftijd, het hebben van de Borderline persoonlijkheidsstoornis, zelfstandig wonen en het hebben van een gezondheidsprobleem te zijn.

Oorzaken verslaving onder verstandelijk gehandicapten

Uit het onderzoek van Taggart et al. (2006) kwam naar voren dat er twee redenen van middelenmisbruik het meest voorkomen, die beide vallen onder de categorie "zelfmedicatie tegen negatieve gebeurtenissen":
  1. Psychologisch trauma
  2. Sociale afstand van de maatschappij

Psychologisch trauma

Mensen met een verstandelijke handicap zijn makkelijker vatbaar voor psychologische trauma's omdat zij minder goed in staat zijn hun eigen grenzen aan te geven en minder goed met lastige situaties om kunnen gaan. Dit maakt het aannemelijk dat men eerder trauma's oploopt. Middels het gebruik van onder andere verdovende middelen probeert men de psychische pijn iets verzachten.

Sociale afstand van de maatschappij

Mensen met een verstandelijke handicap staan dikwijls maar met een half been in de maatschappij. Men heeft over het algemeen minder vrienden, men werkt minder en heeft vaker niet dan wel een levenspartner. Hierdoor voelt men een sociale afstand van de maatschappij. Dit levert bij velen een gevoel van isolatie en eenzaamheid op die men probeert te verdrinken. Anderen proberen door middel van drugsgebruik meer in de smaak te vallen bij anderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verstandelijk gehandicaptDe meeste mensen weten wel ongeveer wat een verstandelijke handicap inhoud, maar wanneer noem je iemand verstandelijk ge…
Vijf verschillende syndromenEr bestaan verschillende syndromen. In dit artikel ga ik er 5 beschrijven, namelijk het syndroom van Prader-Willi, het s…
Timmers-Huigens theorieDe theorie van Dr. D. Timmers-Huigens wordt ook wel de ervaringsordening genoemd. Verstandelijk gehandicapten kunnen wor…
Hoe kan mijn gehandicapte kind het beste erven?Hoe kan mijn gehandicapte kind het beste erven?Ouders met een verstandelijk gehandicapt kind vragen zich af hoe hun kind straks het beste kan erven. Een gehandicapt ki…
De Speeldoos, muziek met speelse tekstenDe Speeldoos is een samenwerking van Roos Rebergen (Roosbeef) en Torre Florim (De Staat). Op een speelse manier heeft di…
Bronnen en referenties
  • http://www.bredavandaag.nl/nieuws/2010-01-08/afkickkliniek-voor-gehandicapten-breda
  • Robertson, J., Emerson E., Gregory N., Hatton C., Turner S., Kessissoglou S. & Hallam A. (2000) Lifestyle related risk factors for poor health in residential settings for people with
  • Intellectual disabilities. Research in Developmental Disabilities
  • Taggart, L., McLaughlin, D., Quinn, B. & Milligan, V. (2006) An exploration of substance misuse in people with intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research

Reageer op het artikel "Afkickkliniek voor verstandelijk gehandicapten"

Reactie

Mirjam, 27-10-2014 08:59 #1
IK heb een zoon met een licht verstandelijke beperking en een verslavingsprobleem. Hij woont in een instelling van Abrona in Huis ter Heide. Wat voor mogelijkheden zijn er nog voor iemand met dit probleem? Hij heeft ambulante hulp gehad bij de Jellinek dat wil niet werken helaas. Onze zoon heeft namelijk geen inzicht betreft de nadelen van gebruik. Hij denkt alleen op kort termijn.

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 10-01-2010
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!