InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Ik wil hulp bij verslaving

Ik wil hulp bij verslaving

Ik wil hulp bij verslaving Wanneer je op een punt aangekomen bent dat je aan een verslaving denkt én hulp bij verslaving wilt zijn er diverse mogelijkheden. Verslaving hulp komt in diverse soorten voor en je kan datgene kiezen waarvan je denkt dat het bij je past. De mogelijkheden bestaan onder andere uit detox (ontgiften), therapie, ontspanningsoefeningen en hulpmiddelen bij het afkicken in de vorm van bepaalde medicijnen.

Verslaving

Een verslaving is een gemeen en subtiel verschijnsel. De grens tussen verslaving en verstandig gebruik is dan ook erg lastig te bepalen. Verslaafd ben je over het algemeen niet van de een op andere dag. Er gaat een proces aan de verslaving vooraf. Een veelgebruikte schema onderscheidt de volgende fasen in drugsgebruik:
  • Kennismaken: je ontdekt het bestaan van drugs maar hoeft deze niet direct meteen gebruikt te hebben
  • Experimenteren: je bent nieuwsgierig geworden naar drugs en besluit deze zelf te proberen
  • Sociaal gebruik: wanneer je op een speciale gelegenheid bent, bijvoorbeeld een feestje, gebruik je drugs
  • Gewoontegebruik: het drugsgebruik kan een gewoonte worden waardoor je de middelen op meerdere momenten gaat gebruiken en niet meer enkel op speciale gelegenheden
  • Problematisch gebruik: het dagelijks levert gaat steeds meer in het teken van drank en drugs staan
  • Verslaving: je leven wordt volledig bepaald door drugs

Hulp bij verslaving

Je kan op een gegeven moment zelf ontdekken dat je leven te veel om drugsgebruik draait of je wordt er door je omgeving op gewezen. Hoe dan ook, wanneer je verslaving hulp wilt zijn er diverse mogelijkheden waaruit je kan kiezen.

Ambulante verslavingszorg of residentiële verslavingszorg

Verslaving hulp onderscheidt zich dikwijls in de eerste plaats in de vorm van de hulp. Bij ambulante verslavingszorg hoef je niet opgenomen te worden maar heb je op bepaalde tijden afspraken op locatie. Bij residentiële verslavingszorg wordt je opgenomen in meestal speciale afkickklinieken. Welke behandelvorm het meest geschikt is is onder meer afhankelijk van de ernst van je verslaving.

Detox (ontgiften)

Drugs zijn vergif en vergiftigen je lichaam daarom eigenlijk. Het is daarom extra lastig om te stoppen, omdat de middelen er eigenlijk om schreeuwen om het gebruik voort te zetten. Wanneer je stopt met de drugs kan er een periode optreden waarin je lichaam zich ontdoet van de giftige stoffen. Dit wordt ook wel detox of ontgiften genoemd. In het artikel Alcohol detox (ontgiften) lees je hoe deze detox er aan toe gaat in het geval van alcohol.

Therapie

De hulp bij verslaving bestaat over het algemeen uit therapie. Sommige instellingen hebben speciale therapievormen maar in de meeste klinieken wordt gebruik gemaakt van cognitieve gedragstherapie en motiverende gespreksvoering. Bij motiverende gespreksvoering worden de voordelen en nadelen van het middelenmisbruik besproken. Dit onderdeel springt op bewustwording in. Wanneer je besloten hebt dat er werkelijk een probleem is wordt er dikwijls overgegaan op cognitieve gedragstherapie. Hierbij staat een breder ziekteinzicht en het veranderen van het probleem centraal. Middels onder andere leefstijltraining wordt in kaart gebracht waarom je nu eigenlijk gebruikt en in welke situaties. Vervolgens leer je de context van je gebruik zodanig veranderen dat het gemakkelijker is om je gebruik in de hand te houden.

Hulpmiddelen bij het afkicken

Wanneer je afkickt treden er dikwijls ontwenningsverschijnselen (ook wel afkickverschijnselen genoemd) op. Je lichaam en geest zijn immers gewend aan de dagelijkse dosis van de middelen en schreeuwen om voortzetting van de inname van de middelen. Dit kan gepaard gaan met diverse lichamelijke en geestelijke verschijnselen zoals trillingen, zweten, hartkloppingen, verwardheid en nog meer. Je kan jezelf helpen deze ontwenningsverschijnselen enigszins onder controle te krijgen met diverse hulpmiddelen.

Bij sommige verslavingen is het namelijk mogelijk het gebruik te verminderen of zelfs te stoppen met behulp van bepaalde medicijnen. Champix (varenicline) is bijvoorbeeld een middel dat helpt bij het stoppen met roken.

Ontspanningsoefeningen

Lichaam en geest staan met elkaar in verbinding en oefenen invloed op elkaar uit. Wanneer je geest ontspannen is ontspant je lichaam eveneens gemakkelijker en vice versa. Middels ademhalingsoefeningen, meditatie en andere ontspanningstechnieken breng je rust in je lichaam en geest waardoor het afkicken gemakkelijker gaat.
Gerelateerde artikelen
Afkicken - Hoe kom ik van mijn verslaving af?Afkicken - Hoe kom ik van mijn verslaving af?Verslaafd raken is één ding maar afkicken is vele malen lastiger. Als verslaafde kan je veel negatieve invloed hebben op…
Afkickkliniek voor verstandelijk gehandicaptenAfkickkliniek voor verstandelijk gehandicaptenVerstandelijk gehandicapten vormen een groep die in de verslavingszorg weinig tot geen aandacht krijgen terwijl verslavi…
Coke verslavingMensen met een coke verslaving of cocaïne verslaving zijn verslaafd aan de harddrug die we kennen als coke. Coke is een…

Reageer op het artikel "Ik wil hulp bij verslaving"

Reacties

Sanders, 19-11-2013 15:47 #3
Weet iemand misschien een kliniek die een snel en directe opname heeft? Het probleem is dat je altijd van het kastje naar de muur wordt gestuurd als iemand een tip heeft hoor ik het graag de nood is erg hoog, gaat om alcoholverslaving.
Alvast bedankt

Jeroen Smulders, 19-02-2012 20:54 #2
Alle clienten met verslavingsproblemen zijn welkom in onze instelling Serenity GGZ.
Deze nieuwe afkickkliniek te Vianen biedt haar clienten een intensieve opname aan in onze exclusieve afkikckliniek te Stellenbosch Zuid-Afrika. Hier wordt veel gewerkt met ervaringsdeskundigheid en psychotherapie, deze combinatie geeft de meeste kans van slagen. De zorgverzekeraars vergoeden onze trajecten volledig inclusief het retour vliegticket voor de reis naar Zuid-Afrika.

Mvg. Jeroen Smulders

Ansmartinus, 12-02-2011 01:47 #1
Ik wil wel post ontvangen maar ik heb een zoon in huis en hij mag aan de envelop niet zien dat het om een verslavingsprobleem gaat Reactie infoteur, 12-02-2011
Ik denk dat je het best even contact op kan nemen met de instelling die je op het oog hebt. Mogelijk versturen zij de post standaard al in neutrale enveloppen of kunnen zij dit op verzoek doen.

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 10-01-2010
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!