InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Verslaving > Robin Norwood: Als hij maar gelukkig is

Robin Norwood: Als hij maar gelukkig is

In haar boek ‘Als hij maar gelukkig is’ doet Robin Norwood het verhaal van vrouwen die in een ongelukkige relatie zitten en daar geen einde aan kunnen stellen. Norwood noemt dat ‘relatieverslaving’ en stelt zelf een therapie voor met zelfhulpgroepen.

Wat is een relatieverslaving?

In tegenstelling tot wat de term suggereert heeft relatieverslaving niets te maken met een drang om steeds weer andere relaties aan te gaan. Een vrouw die aan relatieverslaving lijdt zit in een relatie waarin van liefde en respect geen sprake is en (emotioneel) geweld vaak de hoofdtoon uitmaakt. Uit angst om alleen te vallen stelt ze alles in het werk om de man te behagen, geeft hem krediet en praat ze constant zijn fouten goed. Haar obsessieve aanhankelijkheid moet het eigen gevoel van leegte en verdriet compenseren. Ook al wordt ze afgewezen door de man, ze slaagt er niet in om de relatie te stoppen. Haar relatie is een verslaving geworden.

Symptomen

Er zijn heel wat elementen waaraan je kan zien of een vrouw aan relatieverslaving lijdt.
De vrouw beseft in eerste instantie niet hoe ongelukkig de relatie haar maakt. Integendeel, ze is verslaafd aan de emotionele pijn die deze teweegbrengt en schat bepaalde dingen totaal verkeerd in: zo verwart ze spanning met hartstocht en emotionele pijn met liefde. Ze concentreert zich helemaal op de ander, past zich aan om hem ter wille te zijn, is begripvol voor alles wat hij doet. De vernederingen die ze ondergaat werkt ze weg door nog meer blijken van liefde te geven met de stille hoop dat het voorwerp van haar liefde op een dag zichzelf zal vinden in de relatie. Ze steekt veel energie in seksualiteit omdat ze hem daardoor hoopt aan zich te binden. Seks geeft een gevoel van nabijheid, van liefde en in zekere zin ook van macht. Ze voelt zich helemaal niet aangetrokken tot leuke, rustige, betrouwbare of stabiele mannen.

Oorzaak

Dé grote oorzaak van relatieverslaving ligt in het gezin waar de vrouw is opgegroeid. Problemen van allerlei aard kunnen eraan ten grondslag liggen zoals drankmisbruik of geweld (emotioneel, verbaal, seksueel) bijvoorbeeld. Met als gevolg dat ze als kind nooit de tederheid en de liefde van haar ouders heeft mogen ervaren en ze hierover nooit heeft kunnen praten omdat haar problemen gebanaliseerd of belachelijk gemaakt werden.
Die frustratie tracht ze te compenseren door een man die niet goed in zijn vel zit of met zware problemen kampt te bemoederen. De eigen behoefte aan liefde en aandacht liggen hieraan ten grondslag.

Mogelijke gevolgen

Door de aanhoudende pijn, de onmacht en de frustraties die haar situatie veroorzaken is het mogelijk dat ze deze tracht te overstijgen door een nieuwe verslaving aan te gaan (drugs, alcohol, eten -vaak zoetigheden- of juist niet eten).
Zo deze ziekte, want dat is het, niet behandeld wordt zijn complicaties mogelijk zoals depressie, slapeloosheid, concentratieproblemen, zelfmoordgedachten, angstaanvallen, gebrek aan energie, enzomeer. In extreme gevallen kan het tot de dood leiden.

Therapie

De beste therapie is de aansluiting bij een zelfhulpgroep met lotgenoten waarin de vrouwen elkaar steunen, ervaringen en belevenissen uitwisselen en elkaar toevertrouwen wat ze geleerd hebben.
Vooraleer een vrouw met een therapie echt van start kan gaan moet ze deze vooral als de hoogste prioriteit zien. Ze moet zich meer op zichzelf richten en zichzelf vooral accepteren met al haar gebreken, tekortkomingen en traumatische ervaringen.
Haar wonden moeten de tijd krijgen om te helen. Ze moet een nieuwe manier van leven aanleren waarin zijzelf en de eigenliefde centraal staan. Ze moet leren met haar eigen gevoelens en behoeften omgaan om tot een emotioneel evenwicht te komen, zodat zij de voorwaarden schept om zelf verantwoordelijkheid te leren opnemen.

De zelfhulpgroepen van Norwood

Robin Norwood heeft een twaalfstappenprogramma voor zelfhulpgroepen opgesteld (een beetje in de trant van de AA-zelfhulpgroepen) dat erop gericht is de deelnemers uit de probleemsituatie te krijgen waarin ze hun eigen persoonlijkheid verliezen en zichzelf in gevaar brengen. Vermits het zelfhulpgroepen zijn worden ze niet begeleid door een specialist ter zake. Alles komt van de vrouwen zelf. Zij hebben de sleutel van hun genezing volledig in eigen hand.
© 2010 - 2019 Vosje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
RelatieverslavingRelatieverslaving betekent niet letterlijk dat je verslaafd bent aan relaties. Het betekent dat je je niet kunt losmaken…
Wat te doen na een verkrachting en seksueel geweld?Wat te doen na een verkrachting en seksueel geweld?Ongewenst seksueel gewelddadig contact veroorzaakt onder de slachtoffers - meestal jonge meisjes en vrouwen - lichamelij…
Glansmispel of Red Robin: Verzorging, standplaats en snoeiGlansmispel of Red Robin: Verzorging, standplaats en snoeiDe Glansmispel of Photinia Fraseri Red Robin is een winterharde, groenblijvende struik. Je kunt ze kopen als heester of…
Codependentie: het herstelCodependentie: het herstelIn Nederland lijdt 10 tot 15% van de Nederlandse bevolking aan codependentie, ook wel mede-afhankelijkheid genoemd. Bij…

Reageer op het artikel "Robin Norwood: Als hij maar gelukkig is"

Reacties

Noortje, 25-12-2018 14:39 #2
Sinds april 2018 is mijn relatie voorbij. Heel veel verdriet maar langzaam maar zeker kom ik tot de ontdekking dat onze relatie al heeft die bijna 16 jaar geduurd eigenlijk niet echt gedeugd heeft. Hij heeft me nooit aan familie of vrienden voorgesteld. Heeft nooit publiek een arm om me heen geslagen. Heeft nooit spontaan gezegd ik hou van je. Wanneer ik dit schrijf denk ik hoe heb ik dit ooit allemaal gepikt. Maar toch blijft het verdriet dat het over is. Mijn spontaniteit is weg, mijn zelfvertrouwen een enorme opdonder gehad. Ik wil weer vrolijk en gelukkig zijn.

Monique Haagmans, 01-01-2015 10:12 #1
Ben net uit een narcistische relatie gestapt waarbij mijn partner ook nog sexverslaafd was en mij bedrog en loog over alles. Ben psychisch mishandeld en zoek hulp van mijn relatie verslaving af te komen! Ik woon in Maastricht waar kan ik terecht! Ben wanhopig Reactie infoteur, 02-01-2015
Misschien professionele hulp zoeken?

Infoteur: Vosje
Gepubliceerd: 10-01-2010
Subrubriek: Verslaving
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!