De oordroger; hoe haal je water uit je oor?

De oordroger; hoe haal je water uit je oor? Na het zwemmen, douchen of baden heb je soms water in je oor. Dit wordt zwemmersoor genoemd. Dat kan een vervelend gevoel geven. Je kunt tijdelijk minder goed horen. Op zich is het niet gevaarlijk maar het kan als lastig worden ervaren. Je kunt je minder goed concentreren. Sommige mensen hebben door de vorm van de gehoorgang sneller een zwemmersoor dan anderen. De oordroger is nog maar kort op de markt maar vindt snel zijn weg naar de consument.

Inhoud:

Op één oor liggen

Wanneer je een hele dag met water in je oor hebt rond gelopen dan kun je bij het slapen gaan ineens merken dat het water uit je oor loopt. Als je op je oor ligt waar het water inzit, dan stroomt het er binnen een half uurtje uit. Het water voelt warm aan omdat het de temperatuur heeft van binnenin je lichaam; die is hoger dan je huidtemperatuur. Het water komt uiteindelijk vanzelf naar buiten; je hoeft er niets voor te doen. Het kan echter zo vervelend zijn dat je het water eruit wil forceren.

Doof

Een paar uur water in je oor hebben levert een vervelend gevoel op. Bovendien kan het soms enkele dagen duren voordat het water eruit is. Het water in het oor kan er door allerlei redenen soms niet vanzelf uit. Daarom is het goed om er toch iets aan te doen. Je bent namelijk ook dagenlang een beetje doof en dat is geen fijn gevoel.

Wattenstaafje

Je kunt heel voorzichtig met een wattenstaafje in je oor gaan. Het staafje zelf neemt water op. Toch is dit niet aan te raden want je moet heel secuur te werk gaan. Anders bestaat de kans dat het water slechts verder je oor in wordt geduwd. Het wordt dan nog moeilijker om je oor droog te maken.

Haardroger

Een haardroger lijkt een probaat middel om je oor te drogen. De warme wind blaast in je oor en door verdamping zal de gehoorgang weer droog worden. Echter kan dit bij veelvuldig of onvoorzichtig gebruik schadelijk zijn voor de huid. De huid kan uitdrogen door de warme wind uit de haardroger. Wanneer de droger te dicht op de huid wordt gericht dan kan het te heet worden. Een haardroger gebruiken is daarom geen goed idee.

Omgekeerde lucifer

Als er water in je oor zit, zit het om een bocht in de gehoorgang en is het vacuüm getrokken. Een omgekeerde lucifer kan soms net het oor bewegen zodat het water ruimte heeft vrij te komen. Maar je moet het wel heel voorzichtig doen en beslist niet te ver gaan in je oor met een omgekeerde lucifer.

Oordroger

Er zijn speciale oordrogers op de markt die erop gebouwd zijn om de oren te drogen. Als je veel zwemt en je hebt vaak last van water in je oor dan is het een goed idee om een oordroger te kopen. Een oordroger heeft meerdere opzetstukken zodat het hygiënisch is in het gebruik. Wanneer het hele gezin er gebruik van maakt heeft iedereen zijn eigen oordroogopzetstuk.

Gehoorapparaat

De oordroger is ook geschikt voor mensen met een gehoorapparaat. Met het gehoorapparaat in een oor moet je vaker de gehoorgang goed schoonmaken. Je kunt het gehoorapparaat niet in een nat oor stoppen. Zo biedt de oordroger uitkomst voor mensen die een gehoorapparaat gebruiken.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • http://www.oordopjes-kopen.nl/macks-automatische-oordroger.html

Reageer op het artikel "De oordroger; hoe haal je water uit je oor?"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 15-06-2015
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!