InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De nadelen van koffie

De nadelen van koffie

De nadelen van koffie Gemiddeld drinkt een persoon 148 liter koffie per jaar en vele Nederlanders kunnen hun dag niet meer zonder beginnen. Over koffie bestaat al sinds het begin vele verhalen over de voor en nadelen van het drinken ervan. Onderzoeken van de laatste jaren tonen veelal aan wat waar is en niet. Maar wat zijn nu de nadelen van koffie?

Geschiedenis

Koffie werd voor het eerst ontdekt in Oost Afrika per toeval en uiteindelijk vond het zijn weg naar Europa. In de zestiende eeuw werd toen voor het eerst een koffiehuis opgericht in de stad Venetië, Italië. Al snel verspreidde deze relatief nieuwe drank zich over geheel Europa. Het schijnt dat Nederlander als eerste land op een grootschalige hoeveelheid de drank begon te importeren uit Koloniën als Indonesië maar ook Zuid Amerika. De eerste koffiebonen waren de Arabica, maar in de 19de eeuw werd steeds meer de Robusta bonen gebruikt. Dit kwam omdat deze minder kwetsbaar zijn voor plantenziekten die in die tijd heersten. Arabica en Robusta hebben een verschillende smaak en vaak worden beiden in koffie gebruikt.

Voordelen van koffie

Koffie kent niet alleen maar nadelen, maar ook enkele voordelen. Koffie moet een beschermend effect hebben tegen diabetes type 2, moet galstenen voorkomen en moet verschillende vormen van kanker tegengaan. Daarnaast zit het vol met antioxidanten en moet het helpen bij de ziekte van Parkinson en de ziekte van Alzheimer.

De nadelen van koffie

Verslavend

Koffie bevat de stof cafeïne en deze stof kan een verslavende werking hebben. Cafeïne zorgt voor een opwekkend maar tegelijkertijd ook een verslavend effect. Het drinken van twee koppen koffie per dag kan al een verslavend effect hebben. Mensen die opeens stoppen met het drinken van koffie kunnen ontwenningsverschijnselen krijgen. Deze duren in de meeste gevallen tussen vijf en tien dagen afhankelijk van de hoeveelheid koffie een persoon drinkt. Ontwenningsverschijnselen als hoofdpijn en concentratieproblemen kunnen zich voordoen. Andere ontwenningsverschijnselen kunnen zijn: depressiviteit, slaperigheid, griepachtige symptomen, energieafname en prikkelbaarheid.

Slaapproblemen

Het gebruik van koffie kan voor slaapproblemen zorgen maar dat hoeft niet voor elk individu het geval te zijn. De stof cafeïne kan de inslaap tijd verlengen van een persoon. Het verschilt per hoe sterk het effect van cafeïne op een persoon is en light op het gebied van de afbraaksnelheid van een persoon. Zo kan iemand gemakkelijk een kop koffie drinken voor het slapen gaan, terwijl de ander hier veel problemen mee heeft. Door het verschil van afbraaksnelheid is het moeilijk om te bepalen wanneer iemand voor het laatst een kop koffie moet drinken. Gemiddeld is die tijd op 4,9 uur gezet maar kan gemakkelijk tussen de 2 en 10 uur liggen.

Aanmaak van melatonine

Koffie verstoord de aanmaak van melatonine. Melatonine is een stof die ervoor zorgt dat een persoon gemakkelijker inslaapt, dieper slaapt en zich nachts beter hersteld. Melatonine levert ook een positieve bijdrage aan het immuunsysteem en er zijn aanwijzingen dat het preventief beschermt tegen verschillende soorten kanker.

Bloedsuikerspiegel

Uit onderzoek is gebleken dat het drinken van koffie een negatief effect kan hebben op de bloedsuikerspiegel van een persoon. Het drinken van koffie met cafeïne heeft tot gevolg dat de bloedsuikerspiegel zich minder snel hersteld dan iemand die geen koffie drinkt. Daarnaast heeft het drinken van koffie ook effect op het hebben van een mindere insulinegevoeligheid. Insuline heeft als taak om de hoeveelheid glucose (bloedsuiker) die door voeding in het bloed komt te reguleren.
© 2011 - 2017 Misterlak, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/artikelen/1997/vooren-nadelen-van-koffie
  • http://www.koffieengezondheid.be/zenuwstelsel/Slaap.php
  • http://www.natuurarts.nl/adviezen/gezondheidstips/index.html
  • http://www.ortho.nl/orthomoleculaire-bibliotheek/6343/koffie-minder-goed-voor-bloedsuikerspiegel

Reageer op het artikel "De nadelen van koffie"

Infoteur: Misterlak
Gepubliceerd: 06-08-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!