InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Morfine: pleister, pijnstiller, injectie, pomp, tabletten

Morfine: pleister, pijnstiller, injectie, pomp, tabletten

Morfine: pleister, pijnstiller, injectie, pomp, tabletten Morfine: pleister, pijnstiller, injectie, pomp en tabletten. Morfine kent verschillende toedieningsvormen. Morfine wordt voornamelijk als pijnstiller gebruikt bij chronische pijnklachten. In welke situatie krijgt men morfine en wat zijn de bijwerkingen?

Wat is morfine?

De stof morfine komt uit opium. Opium is een kleverige vloeistof die uit de schil van de zaaddoos komt, van de papaverplant. In 1804 isoleerde een apotheker het bestanddeel morfine uit opium. Sinds 1820 werd morfine wereldwijd gebruikt als pijnstiller. Morfine is goedkoop te maken en daardoor een populaire pijnstiller, het werkt erg krachtig. Morfine is steeds meer in plaats van de ruwe opiumpreparaten op de markt gekomen. Gedeeltelijk wordt morfine vervangen door synthetisch materiaal waardoor het minder verslavend werkt.

Morfine wordt toegediend tijdens een operatie of vlak ervoor. Ook patiënten in een terminale fase van een ziekte krijgen morfine toegediend, om pijn te verlichten. Andere ziekten met ernstige pijn worden ook vaak met morfine behandeld om de pijn te verlichten. Morfine blokkeert de pijnsignalen naar de hersenen toe. De pijn is wel aanwezig maar wordt niet gevoeld.

Bijwerkingen van morfine

Morfine heeft ene grote invloed op de darmen. Om die reden zal er naast morfine ook veelal een laxeermiddel worden voorgeschreven. Pupilvernauwing komt ook voor bij het gebruik van morfine. De ademhaling kan in een depressie raken en bij een overdosering kan de dood volgen. Morfine moet daarom altijd volgens voorschrift van de arts gebruikt worden.

Morfinepleisters

Er zijn verschillende soorten morfinepleisters, waarvan de fentanylpleister een bekende is. In morfinepleisters zit een morfine-achtige stof. Door de pleister op de huid te plakken, verspreid de stof zich via de huid in het lichaam. Het voordeel van de pleisters is dat deze minder op de darmen inwerken waardoor een verstopping minder vaak voorkomt.

Injectie

Wanneer morfinepleisters niet voldoende werken, kan de arts besluiten om over te stappen op injecties. Bij terminaal zieken moet het middel meerdere malen per dag geïnjecteerd worden. Meestal moet de patiënt dan ook in het ziekenhuis worden opgenomen. Een injectie is veelal de laatste stap van pijnstilling en wordt daarom vaak bij terminale patiënten gebruikt. Ook mensen met hevige chronische pijnen worden behandeld door middel van injecties.

Morfinepomp

Als alternatief voor de injectie is er de pomp. Via een katheter, die in het ruggenmergvloeistof ligt, kan morfine worden toegediend. Aan de buitenkant van het lichaam bevindt zich een pomp die met de katheter is verbonden. Een voordeel is dat het minder bijwerkingen vertoont van toediening via de mond. Daarbij kan de patiënt zelf de hoogte van de dosering bepalen. De morfinepomp wordt vooral veel toegepast bij terminale patiënten die hun laatste levensfase thuis doorbrengen. Hierdoor kan de patiënt in alle rust thuis liggen zonder de vreemde en onpersoonlijke omgeving van een ziekenhuis of tussenkomst van artsen en verplegers. Wel zat met regelmaat een arts langskomen om de werking van de pomp te controleren en zo nodig advies over de dosering te geven.

Tabletten of zetpillen

Morfine kan ook in tabletvorm worden gegeven. Vergeleken met injectie is er een vrij hoge dosering nodig om dezelfde werking te verkrijgen. Morfinetabletten zijn de derde stap (op een schaal van 1 tot 4) van pijnstilling. Morfinezetpillen werken hetzelfde, maar hebben een langere inwerktijd nodig dan tabletten. Tabletten of zetpillen worden voorgeschreven bij patiënten met chronische pijn en kunnen thuis worden ingenomen. Wanneer er bijwerkingen ontstaan die lang aanhouden of ernstig zijn, moet de arts gewaarschuwd worden.
Gerelateerde artikelen
Morfine, wat is het en wanneer wordt het gebruiktMorfine heeft een sterkte, pijnstillende werking. Morfine zorgt ervoor dat het 'pijnsignaal' niet of minder sterk in de…
Medicijn: diclofenacMedicijn: diclofenacDiclofenac is een middel dat wordt voorgeschreven bij pijn en/of ontstekingen aan gewrichten, spieren, oog, hoofdpijn of…
Verschillende pijnstillers: welke zijn het beste?Pijn is een onaangenaam gevoel dat dient als waarschuwingssignaal voor gevaren, ongezonde leefwijzen, overbelasting, etc…
Ibuprofen, aspirine, paracetamol, wat zijn de verschillen?Ibuprofen, aspirine, paracetamol, wat zijn de verschillen?Er bestaan vele soorten pijnstillers. Van medicijnen tegen zware pijn tot medicijnen tegen eenvoudiger of veelvoorkomend…
Tramadol: een sterke pijnstiller bij matige tot erge pijnTramadol: een sterke pijnstiller bij matige tot erge pijnTramadol is een morfineachtige pijnstiller, ook wel een opioïd genoemd en het behoort tot de sterkere pijnstillers. Het…

Reageer op het artikel "Morfine: pleister, pijnstiller, injectie, pomp, tabletten"

Reacties

Van de Vyver Roland, 11-08-2017 22:31 #11
Mijn echtgenote heeft al jaren een morfinepomp.om de 3 maanden moet ze die laten bijvullen in de kliniek. Zo het kunnen dat ze door de morfine zweetaanvallen krijgt?

Corrie, 20-05-2017 19:23 #10
Mijn moeder is terminaal is thuis. mijn vraag is: tot hoe hoog kunnen morfine pleisters gaan voordat ze op een pomp overgaan en hoe hoog kan de dosering van Oxicodon gaan? BVD hoop op een snelle reactie

Sanne, 22-04-2017 21:51 #9
Ik gebruik 2 morfinepleisters van 100. Als ik dat zou omzetten in tabletten hoeveel Mg moet ik dan innemen?

Jo, 23-02-2017 11:40 #8
Heb enige jaren geleden met een operatie morfine gehad. Ben daar 3 maanden ziek van geweest. Mijn darmen deden niets meer, en mijn blaas was geblokkeerd. En wat doet het met je geheugen als je oud bent, een vriend van mij had pleisters en wist niet meer waar hij was kreeg een soort delier. Geen leuke pijnstiller.

A. Kreeke, 03-07-2016 00:16 #7
Goedenavond,
Heb ernstige heupklachten, slaap moeilijk, word enkele malen per nacht wakker vd pijn, wanneer ik de trap op moet, trek ik mijzelf omhoog aan de trapleuning, slik 4 x per dag 1000 mg paracetamol, helpt niet.
Heb nu morfine tabletten gekregen, maar ben bang met het oog op mijn werk, kraamverzorgster, dat ik niet met een baby over de trap kan, wat als ik suf word?
Wil graag naar de orthopeed, maar weet niet of mijn huisarts daarin toestemt. En danů
Heel graag een reactie/advies! Met vr. groet a.vd Kreeke.

Joukje Klaver, 07-04-2015 19:50 #6
Ongeveer anderhalf jaar heb ik mijn morfine pomp laten verwijderen, omdat ik het gevoel had dat het niets voor mijn pijn deed, nu dit blijkt nu ook, na het stoppen, (geleidelijk), kwam ik alsnog in een afkick traject terecht, 3 dagen alleen thuis in een cold turkey gezeten, daarna 2 maanden niet eens naast mijn bed kunnen staan, ik ben hierna erg depressief geworden, en voel me nog steeds niet mezelf, hoe lang kan de nawerking van een morfine pomp welke ik 7 jaar in mijn lijf heb gehad, doorwerken?, voor ik mij weer normaal voel, hoe lang werkt zoiets door?

Joanne, 18-01-2015 18:47 #5
L.s.
Is tijdens het gebruik van opiaten in wat voor vorm ook een weggebruiker bij aanrijding altijd aansprakelijk?
Heb eens gelezen dat het de eerste twee weken verbonden is en je bij een ongeval juridisch altijd aansprakelijk bent.,.
hoe is dit na 2 weken en de ergste bijwerking verdwenen is?

Blijf je bij gebruik van genoemd middelen zo wie zo juridisch altijd aansprakelijk?

Miriam, 20-09-2014 10:26 #4
Ik zou graag wat verschilende namen van morfine willen hebben!

Jacqueline, 14-03-2013 22:04 #3
Ik heb eind januari 2013 fentanyl pleister gehad ben begonnen met 12 om de drie dagen maar de huisarts heb het om de twee dagen gedaan. Ik had er niet veel baad bij nu heb ik maandag 11 maart nieuwe fentanyl pleister gehad van 25 en wel om de twee dagen. Nu voel ik dat ik er baad bij heb en hoop dat ik er lang mee kan doen en niet dat ik het weer moet verhogen, maar ik blijf wel misselijk als de pleister vernieuwd wordt. Hoe lang blijf het zo en gaat het nog weg de misselijk?

Mvr V. D. Elsen, 17-12-2012 20:14 #2
Hallo, we hebben zelf een kind met longkanker en is nu met haar laatste fase bezig. Mijn vraag is, nu heeft ze morfine en staat op 60. Hoe hoog mag het zijn en wat gebeurd er dan?
Wilt u zo vriendelijk zijn hier een antwoord op te geven?
vriendelijke gr Mvr v d elsen Reactie infoteur, 18-12-2012
Dosering morfine kan op geleide van pijn per 24 uur verhoogd worden met 50 tot 100 procent. Kinderen zijn gevoeliger voor intoxicatie. (langzame hartslag, shock, coma) Overleg altijd met uw eigen arts. Heel veel sterkte gewenst.

Dr Ing S. Greven, 20-08-2012 15:52 #1
Loop al 40 jaar met chronische hoofdpijn rond, waartegen heden alleen nog morfine zetpillen 20 mg. (1 st/dg) helpt. Heb alle ziekenhuizen al gehad, maar niemand kan de oorzaak vinden. Ik weet het zelf ook niet. Maar andere pijnstillers werken niet. Heeft bij mij geen enkele bijwerking, dan dat ik de eerste paar uren niet kan autorijden, omdat het soms wel eens wazig wordt voor mijn ogen.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 06-08-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 11
Medische informatie…
Schrijf mee!