InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Morfine, wat is het en wanneer wordt het gebruikt

Morfine, wat is het en wanneer wordt het gebruikt

Morfine heeft een sterkte, pijnstillende werking. Morfine zorgt ervoor dat het 'pijnsignaal' niet of minder sterk in de hersenen aan komt. Omdat je hierdoor dus minder op het 'pijnsignaal' reageert, zul je de pijn een stuk minder voelen en reageren de meeste mensen er rustiger op.

Op welke manieren kan morfine worden toegediend, en wanneer?

Morfine kan op verschillende manieren worden toegediend, namelijk met: Pleisters, via een injectie, met pijnstillers, tabletten of via een pomp.

Morfinepleisters

Deze pleister kun je op je huid plakken. Hierdoor verspreidt de stof zich door het lichaam. Mensen die bijvoorbeeld een operatie hebben gehad en hier nog veel last van hebben, kunnen een morfinepleister plaatsen. Plak de pleister dan wel op een plaats dichtbij de pijn.

Via een injectie

Morfine toedienen via een injectie wordt niet zomaar gedaan. Dit is meestal de laatste stap van een pijnstilling. Morfine via een injectie wordt dus meestal toegediend bij terminaal zieke mensen, en mensen die op sterven liggen.

Morfine via pijnstillers/tabletten

Morfine in de vorm van pijnstillers/tabletten zijn er ook. Deze worden meestal voorgeschreven bij mensen met chronische pijn, ze worden voorgeschreven door de arts en je kunt ze dus zelf thuis innemen. Ook zijn er zetpillen met morfine. Deze worden vaak gebruikt bij kleine kinderen of oudere mensen die de tabletten niet gemakkelijk kunnen innemen.

Morfinepomp

De morfinepomp wordt vaak gebruikt bij mensen die in hun laatste levensfase zitten. Met de morfinepomp kunnen deze mensen thuis, bijvoorbeeld met de familie, hun laatste dagen doorbrengen. Met de morfinepomp kunnen ze zelf bepalen hoeveel morfine ze binnen krijgen, dit ligt dan aan de hoeveelheid pijn die ze hebben. Het is hierbij wel verstandig om af en toe een arts naar de pomp te laten kijken om hem te controleren.

Bijwerkingen morfine

Morfine kan ook een aantal bijwerkingen hebben. Dit verschilt bij ieder persoon. Sommige hebben veel last van een aantal bijwerkingen, en sommige zelden of zelfs nooit. Bijwerkingen van morfine kunnen zijn:
  • Duizeligheid
  • Sufheid
  • Jeuk
  • Moeite met plassen
  • Misselijkheid

Een overdosis aan morfine

Sommige mensen kunnen door hun eigen fout, of een fout van de verzorgende/verpleegkundige, een overdosis morfine binnen krijgen. Je krijgt dan vooral last van een hypotensie. (Een lage bloeddruk)
Verschijnselen waaraan het mogelijk is dat je een overdosis hebt, kunnen zijn: Zwakke spieren, blauwe lippen, nagels en huid, overgeven, koudheid, spasme, en moeilijk ademhalen.
© 2013 - 2019 Stacey, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Pijnbestrijding, hoe werkt dat nouPijnbestrijding, hoe werkt dat nouAls we ergens pijn hebben, nemen we al snel een pijnstillend middel in. Helaas heeft pijnbestrijding de laatste 20 jaar…
Morfine: pleister, pijnstiller, injectie, pomp, tablettenMorfine: pleister, pijnstiller, injectie, pomp, tablettenMorfine: pleister, pijnstiller, injectie, pomp en tabletten. Morfine kent verschillende toedieningsvormen. Morfine wordt…
Pijnklachten buik: welke pijnstillers nemen tegen buikpijn?Pijnklachten buik: welke pijnstillers nemen tegen buikpijn?Pijnklachten in de buik kunnen variëren van lichte tot gematigde en erg hevige buikpijn. Afhankelijk van de oorzaak zal…
Waarom codeïne bij sommige mensen niet werktWaarom codeïne bij sommige mensen niet werktHeb je pijnklachten en gebruik je daarvoor codeïne maar merk je dat dit niet werkt en de pijn niet vermindert? Onderzoek…
Verschillende pijnstillers: welke zijn het beste?Pijn is een onaangenaam gevoel dat dient als waarschuwingssignaal voor gevaren, ongezonde leefwijzen, overbelasting, etc…

Reageer op het artikel "Morfine, wat is het en wanneer wordt het gebruikt"

Reacties

Patrick Heungens, 30-05-2018 14:18 #4
Ik denk dat ik mij ongewild een overdosis morfine of Durogesic heb geplakt. Mijn pleister is er deze nacht afgevallen en werd wakker met veel pijn. Ik ging ervan uit dat ik mij dan maar een nieuwe moest plakken en nu voel ik mij echt niet goed, hartkloppingen, zweten, niet normaal. Ongezond en alles gaat in golven. Ik koel mij nu om de 5 min af. Moet ik die pleister er terug aftrekken of wat raadt u mij aan te doen Reactie infoteur, 25-07-2018
Hoi Patrick,
Misschien een late reactie, maar ik hoop dat je allereerst de huisarts gebeld hebt voor advies, dat is altijd het slimste te doen als je het niet vertrouwt. Ik kan namelijk niet beoordelen hoeveel morfine U mag hebben en wat dan telt als een overdosis. Ik hoop dat alles goed is gekomen.

Groetjes Stacey.

Hiltje Vee, 02-01-2017 11:18 #3
Ik krijg nu sinds twee jaar morfinepleisters maar het werkt niet voldoende. Wat te doen en kom ik ook in aanmerking voor vlindernaald?

Joop, 03-02-2016 17:33 #2
Het werd bij mijn opa toegediend op zijn laatste rustplaats, ik was er bij toen hij zijn ogen dicht deed, verschrikkelijk om te zien.

Annie de Vriendt, 26-10-2014 19:40 #1
Mijn 99 jarige moeder is op 21 juli overleden nadat ze drie dagen voordien morfine van 30 mg morfine oraal op voorschrift van de huisarts had gekregen: ze is in coma gegaan en in de morgen na oproep van de wachtdokter en plus nog een injectie van nogmaals 30 ml kreeg toegediend ze is niet meer bij bewustzijn geweest. Ik vind geen rust omdat ik -terecht?- de mening ben toegedaan dat ze door de morfine en dus door een medische fout is heengegaan. Graag uw hulp inzake duidelijkheid in de situatie.

Infoteur: Stacey
Laatste update: 28-07-2014
Subrubriek: Leven
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!