InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Warme voeten gedurende de winter zijn heel belangrijk

Warme voeten gedurende de winter zijn heel belangrijk

Warme voeten gedurende de winter zijn heel belangrijk Warme voeten zijn in de winter heel belangrijk. Met koude voeten voelt niemand zich echt lekker. Vooral vrouwen hebben het vaak koud. Mannen hebben letterlijk een dikkere huid en voelen dan ook minder snel de kou. Bij vrouwen is de huid veel dunner. Bij hen begint het koude gevoel voornamelijk met koude voeten, koude handen en een koud neuspuntje. Aan het koude neuspuntje is jammer genoeg weinig te doen, maar aan de rest beslist wel. Dat is nodig ook! Wie koude handen en voeten heeft krijgt immers te weinig bloed toegevoerd naar die plaatsen. Ook is dan de afvoer van de afvalstoffen niet optimaal. Dat komt de verzorging van de huid, het bindweefsel en de spieren op die plaatsen niet ten goede.

Vernauwde bloedvaten geven minder lichaamswarmte af

Als het lichaam in de winter merkt dat de temperatuur buiten het lichaam niet hoog genoeg is, krijgt het een seintje van de hersenen om minder warmte af te geven. Omdat vrouwen normaal gesproken een dunnere huid hebben dan mannen, dringt de kilte sneller door tot de onderhuidse regionen.

Handen, voeten en het puntje van de neus koelen het eerst af

De handen, de voeten en het neuspuntje hebben daar het eerste last van. De bloedvaten daarvan vernauwen zich en trekken zich wat dieper in de huid terug, zodat het lichaam minder eigen warmte verliest. Dat is een automatische reactie, waar niemand bewust invloed op kan uitoefenen. Het lichaam regelt dat zelf.

Rillen

Wordt het nog erger, dan begint men te rillen. De spieren gaan automatisch bewegingen maken om zo zelf lichaamswarmte op te roepen. Op die manier helpt het lichaam zelf om de temperatuur op peil te houden. Dat rillen kan lang doorgaan, maar meestal gaat iemand vanzelf dikkere kleding of een vest of mantel aandoen om de rillingen tegen te gaan en weer wat warmer te worden.

Minder bloed, dus minder verzorging van de cellen

Omdat er minder bloed door handen en voeten stroomt, kan er ook minder zuurstof meegeleverd worden en ook worden er dan minder afvalstoffen afgevoerd. Dat is niet erg voor een poosje, maar dat mag niet al te lang duren en moet niet al te vaak voorkomen.

Zorg voor goede kleding

Het is dus goed om ook in de winter voor een aangenaam, warm gevoel te zorgen en dan vooral voor handen, voeten en het gezicht. Meerdere lagen kleding over elkaar zorgen er al voor dat een mens minder eigen warmte verliest. Wollen kleding houdt bovendien vaak beter de warmte vast dan kleding van katoen of kunststof.

Verschil tussen mannen en vrouwen

Veel vrouwen die samenwonen met mannen hebben het koud als hun mannen het nog warm hebben. In veel huizen staat de verwarming voor vrouwen net een graadje te laag afgesteld. Dat is niet zo erg, want als u bezig bent hebt u er geen last van. Dan produceert het lichaam zelf de warmte die u nodig hebt. Soms zelfs teveel. Als u dan s avonds echter rustig op de bank zit, krijgt u het langzaamaan koud en de eerste plekken waar u het koud krijgt zijn dus de handen, de voeten en het neuspuntje.

Slecht slapen door koude voeten

Wie met koude voeten en handen naar bed gaat komt vaak moeilijk of helemaal niet in slaap. Vaak duurt het dan nog uren voordat de voeten warm worden en u in slaap kunt vallen. Een elektrische deken is natuurlijk wel een oplossing, maar die moet dan ruim voor het naar bed gaan aangezet worden. Als u gaat slapen moet de deken echter weer uitgezet worden. Beter is het om er voor te zorgen dat uw handen en voeten al warm zijn als u naar bed gaat.

Fleece dekens houden in de winter ook uw voeten warm

Zorg daarom altijd voor een warme fleece deken in de buurt van de plaats waar u s avonds zit. Fleece dekens zijn warmer dan een gewone plaid en houden de warmte van uw lichaam beter vast, waardoor u onder de deken dus uw eigen kacheltje bent. Onder de deken worden ook uw handen en voeten langzaam lekker warm.

Extra kleding voor s avonds

Een andere manier om terug op te warmen is u s avonds wat warmer kleden dan overdag. Een dikke trui, een fleece vest een warm huispak of een peignoir over de pyjama is vaak al genoeg. Als dat nog niet genoeg doet is een kussen van kersenpitten dat in de magnetron opgewarmd wordt, een prima manier om voeten of handen aan te warmen. Ook een ouderwetse kruik, omwikkeld met een handdoek is daar ideaal voor.

Elektrische warmtekussens

Daarnaast zijn er ook elektrische warmtekussens, waarmee u s avonds lekker op de bank kunt kruipen. Dit kost natuurlijk wel allemaal energie, wat bij het gebruik van een fleece deken, een pittenkussen of een kruik natuurlijk vermeden kan worden. Elektrische kussens zijn overigens ook goed te gebruiken voor pijnlijke spieren, zoals na het sporten.

Waarschuwing voor een elektrische deken

Een elektrische deken in uw bed kan uw bed heerlijk opwarmen voordat u gaat slapen. Zet die aan voordat u gaat slapen en zet hem uit als u in bed kruipt en het bed warm is. Zo loopt u geen risico op verbranding. Laat nooit een elektrische deken aan staan als u gaat slapen. Er kan altijd kortsluiting voorkomen. Als u dan al slaapt, zou u verbrandingen kunnen riskeren en dat kan niet de bedoeling zijn.

Skikousen aandoen om warme voeten te krijgen gedurende de winter

Ook zonder de hulp van extra energie kunt u echter zorgen voor warme voeten. Skikousen bergt men meestal samen met de skikleding op als men voorlopig niet meer gaat skiën of snowboarden, maar eigenlijk is dat niet slim. Geen enkel paar kousen houdt de voeten en onderbenen zo lekker warm als een stel skikousen, dat tot aan de knieën reikt. Deze kunnen gemakkelijk de hele winter door dagelijks gedragen worden onder een lange broek. Berg ze dus nooit op, maar leg ze in uw kledingkast voor het grijpen.

Speciaal om voeten warm te houden

Skikousen zijn juist ontwikkeld om koude voeten in de laarzen te voorkomen, dus het is geen wonder dat ze zo goed isoleren. Vooral oudere mensen kunnen er veel baat bij hebben. Heeft uw oude moeder of vader veel last van koude voeten, doe hem of haar dan maar eens wat skikousen cadeau! Ze helpen beslist.

Extra zorg voor uw handen is belangrijk

Door kou kunnen uw handen ongemakkelijk stijf worden, waardoor u minder goed kleine dingen kunt vastpakken. Daarnaast kunt u er ook winterhanden van krijgen. Een ongemakkelijke kwaal, die moeilijk onder controle te krijgen is. Kloven en ruwe huid moeten dan dagelijks, en vaak zelfs meerdere malen per dag, met zalf behandeld worden.

Reuma patiënten moeten zich in de winter warm houden

Vooral reumapatiënten kunnen in de winter veel last hebben van vocht en kou. Zeker voor hen is het heel belangrijk om zich warm te houden. Dat kan ervoor zorgen dat ze wat minder pijn hebben in spieren en gewrichten en in handen en voeten. Let ook op het vochtgehalte binnen in huis. Een weerstation in huis is daarbij erg handig. Daar kunt u niet alleen de temperatuur, maar ook onder anderen het vochtgehalte van de lucht binnen op zien. De aan te raden hoogte van het gehalte aan vocht kunt u op internet gemakkelijk nakijken.

Zorg voor een goede doorbloeding van het lichaam

Om gezond te blijven is een goede doorbloeding van de huid en het lichaam belangrijk. Warm blijven tijdens koude dagen is noodzakelijk om u goed en prettig te voelen, maar vooral om te zorgen dat het hele lichaam goed doorbloed blijft, om zo alle cellen, ook in de uithoeken van het lichaam, gezond te houden.
© 2013 - 2019 Cornelissens, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen tegen koude handen of voeten?Wat te doen tegen koude handen of voeten?In de herfst- en wintermaanden kan men last krijgen van koude handen of voeten. De een heeft nooit last van koude handen…
Hoe je het warm houdt in het winterHoe je het warm houdt in het winterDe wintermaanden staan weer voor de deur. Vele mensen zien er tegen op, vooral omdat ze het vaak koud hebben in de winte…
Koude voeten in de winter: tips tegen wintervoetenKoude voeten in de winter: tips tegen wintervoetenEen strenge winter is geen pretje als je last hebt van koude voeten. Voeten die koud aanvoelen kunnen ook in andere seiz…
Slovs, de trendy winterlaars voor iedereenOm onze voeten in de winter warm te houden kenden we al de trendy winterlaarzen van het merk Uggs. De Slovs zullen naar…
Maatregelen bij winterhanden, wintervoeten en wintertenenMaatregelen bij winterhanden, wintervoeten en wintertenenKoude voeten of handen hebben we allemaal wel eens, vooral tijdens de winterperiode. Maar dat wil natuurlijk nog niet me…

Reageer op het artikel "Warme voeten gedurende de winter zijn heel belangrijk"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 04-08-2019
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!