InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Glutenvrij door het leven
mijn kijk op

Glutenvrij door het leven

Glutenvrij door het leven Hoe verloopt het proces vanaf de diagnose van gluten intolerantie? Welke problemen kom je tegen en hoe kun je praktisch omgaan met de allergie.

Diagnose

En dan ineens ligt de diagnose er. Je denk nu zal het hele verhaal wel in beweging komen maar dat viel vies tegen. De kinderarts adviseert nog wel naar een diëtiste te gaan, maar aangezien deze zelf betaald dient te worden (geen vergoeding) en er heel veel verhalen gaan over diëtisten die minder van glutenvrij eten afweten dan de patiënt / ouders biedt dit ook niet echt de hulp waarna je op zoek bent.

Wel is het verstandig om lid te worden van de Nederlandse Coeliakie vereniging waarbij je aan de hand van de diverse forums ervaringen kunt delen met anderen en veel informatie ontvangen over gluten allergie.

Grootste invloed

De grootste invloed op het leven heeft het continu handenwassen, een glutenvrijhoekje in de keuken en het eten en bakken van normaal brood. Het gescheiden houden van de glutenvrije producten geeft een hele verandering in de woning.

Het handen wassen gaat ook erg ver en bijna elke dag kom je tot de conclusie dat er weer iets mis is gegaan. Enkele voorbeelden die veel overkomen;
  • Kaas snijden voor eigen brood, en vervolgens deze kaas weer raspen over de glutenvrije macaroni.
  • Zonder de hand te wassen een snoepje of koekje pakken uit de trommel met glutenvrije snoepjes en koekjes.
  • Brood smeren met dezelfde boter als waarmee het normale brood is gesmeerd.

Hoe nu verder

Het is echt een zoektocht van wat wel mag en wat niet en wat voor mogelijkheden er zijn om toch "normaal" te kunnen eten.

Brood

Met name brood is een lastig product. Na eerst een aantal malen voorverpakt brood en brood uit de vriezer te hebben gekocht zijn we toch zelf maar aan het bakken gegaan. De ervaring leert dat de eerste broden meestal compleet mislukken. Maar na veel proberen en mengen van de verschillende beschikbare meelsoorten levert deze inspanning op een gegeven moment toch meestal wel het gewenste resultaat op.

Pasta's

Macaroni, spaghetti, lasagne, al deze producten bevatten gluten en zijn dus niet meer toegestaan. Gelukkig hebben met name de AH en de reformwinkels een grote keuze aan glutenvrije pasta. Maar dan kom je vervolgens bij de sausjes. Bijna alle sauzen in de winkel bevatten tarwe of andere glutenhoudende ingrediënten. Gelukkig bied ketchup wel een uitkomst al kan hiervan het ene merk wel en het andere merk niet. Wij zijn sinds kort zelf pasta saus aan het maken en dit gaat prima. Er zijn diverse leuke recepten te vinden van bolognese saus tot kaassaus tot roomsaus. Het maken van deze sauzen is voor wat betreft de tijd prima te doen, en iets extra's maken voor in de vriezer werkt uitstekend.

Koekjes, chips en snoep

In de winkel bij de gewone koekjes glutenvrije koekjes vinden is geen doen. Echt alle koekjes bevatten gluten m.u.v. schuimpjes. Wederom heeft de AH en de reformwinkels een groot assortiment in glutenvrije koekjes dus dit hoeft geen probleem te zijn.

Snoep is weer een ander verhaal. Hier komt het op aan om vooral de ingrediënten te lezen. AH heeft een glutenvrij logo dat op de verpakkingen staat wat het zoeken naar glutenvrije snoepjes veel gemakkelijker maakt. Zeker in het begin zal het lezen van de ingrediënten lastig zijn en dan is dit een prima oplossing. Chocolade mag ook mits er geen koekje in zit zoals in de de Twix. Alleen chocolade is dan een beter alternatief.

In de chips zit ook veel verschil. Naturel mag vaak wel terwijl van hetzelfde merk de paprika chips wel gluten bevat. Wederom is het goed zoeken en kijken naar de ingrediënten. Wat ook een prima alternatief is is maischips of kroepoek.

Verjaardag en trakteren

De eerste glutenvrije verjaardag van onze dochter hebben wij er ondertussen opzitten. Met zelfgemaakte glutenvrije taart (glutenvrije taartbodem, schuimtaart met vruchten en slagroom), hapjes en traktaties. Het is vooral leuk als de persoon die glutenvrij dient te eten ook alles eten mag.

Voor de verjaardagen van klasgenootjes van kinderen volstaat vaak een eigen bakje met verschillende soorten snoep en koek. Hier kan de juf dan iets uit kiezen dat aansluit bij de traktatie van de kinderen in de klas.

Patat en snacks

Patat is uiteraard geen probleem, mits het wordt gebakken in een aparte frituur waarin geen glutenhoudende snacks zijn gebakken. Nu bevatten alle standaard snacks in de supermarkt gluten (paneermeel in hamburgers, kroketten en frikadellen). McDonald's is hiervoor een prima oplossing al is onze lokale snackbar ook zeer goed op de hoogte van wat gluten allergie inhoud en bakt hij de patat ook apart. Wij hebben dus een frituur uitsluitend voor de patat en bakken een glutenvrije frikadel in deze frituur (verkrijgbaar bij de Jumbo en sommige reformwinkels). De niet glutenvrije frikadellen bakken we in een koekenpan.

Met name bij de mayonaise en fritessaus is het erg opletten. Het ene merk is namelijk wel glutenvrij het andere weer niet. Dit geldt tevens voor ketchup en curry. Bijna alle merken pindasaus bevatten gluten. Van de merken die ons bekend zijn is alleen de AH eigen merk pinadasaus die nog aangemaakt moet worden glutenvrij. De kant en klare pindasaus bevat echter wel weer gluten.

Conclusie

Al met al is het prima te doen om glutenvrij te eten en te koken. Wel verdient het aanbeveling altijd te kijken op de verpakking, ook omdat de receptuur wel een wil veranderen. Sommige producten moet je echt kopen, voor andere producten geldt dat je het prima zelf kunt maken. Gelukkig betaald de belastingdienst ook nog een deel van de extra kosten mee in de vorm van een extra aftrek voor dieet kosten van 1.300 (2012). Hiervoor dient de arts echter wel een dieet verklaring in te vullen.

Het resultaat van het dieet is dat de patient vaak een stuk minder buikpijn heeft. En ondanks de lastige dingen die men tegen zal komen zal de verandering hierin de moeite zeker waard zijn.
© 2012 - 2019 Joh78, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Recept glutenvrije oliebollenRecept glutenvrije oliebollenMensen die een glutenvrij dieet volgen, zijn erg beperkt in wat zij mogen eten. Tijdens de feestdagen kan dit ook proble…
Coeliakie, een onderschatte voedselziekteCoeliakie, een onderschatte voedselziekteCoeliakie is een chronische voedselziekte die niet altijd meteen wordt herkend. De klachten die je vaak kunt hebben als…
Coeliakie: wat is het, symptomen en diagnostiekCoeliakie: wat is het, symptomen en diagnostiekIn Nederland zijn er zo'n 25.000 mensen met de diagnose coeliakie. De werkelijke prevalentie ligt waarschijnlijk veel ho…
Het glutenvrije dieetHet glutenvrije dieetMensen met coeliakie mogen geen gluten eten omdat ze dan last krijgen van hun darmen. Het is in het begin even wennen, e…
Glutenallergie: Symptomen, behandeling en glutenvrij dieetGlutenallergie: Symptomen, behandeling en glutenvrij dieetEen allergie voor gluten komt in de samenleving erg veel voor: 2 tot 3% van de mensen heeft namelijk glutenintolerantie.…

Reageer op het artikel "Glutenvrij door het leven"

Reacties

Joh78 (infoteur), 03-01-2014 14:52 #2
Aangezien dit in de onderlinge spraak vaak wel onder één noemer wordt vermeldt lijkt het mij duidelijk wat hiermee bedoeld wordt.

Zoals je zelf al aangeeft wordt dit in ziekenhuizen hetzelfde benoemt.

Het betreffende artikel is geschreven om aan te geven hoe wij met de Coeliakie van onze dochter omgaan en geen medische beschrijving van het verschil tussen intolerantie en allergie.

Kirsten, 30-12-2013 14:46 #1
Ik ga er vanuit dat dit al een oud bericht is dus mijn reactie heeft waarschijnlijk niet heel veel nut maar je maakt al een fout in de inleidende tekst.

Een intolerantie is NIET hetzelfde als een allergie. In het geval van een intolerantie (dan heb je het dus over Coeliakie) gaat het om een auto-immuun reactie waarbij het lichaam op zichzelf reageert en zichzelf ziet als indringer (heel erg kort door de bocht). Bij een allergie reageert het lichaam op de stof. Die reactie is vaak heftiger maar ook korter en laat geen schade achter. Dat heb je bij een intolerantie dus wel.

Ik erger me een beetje aan deze veel te vaak gemaakte fout (zelfs bij ziekenhuizen).

Infoteur: Joh78
Gepubliceerd: 18-12-2012
Subrubriek: Leven
Reacties: 2
Mijn kijk op…
Schrijf mee!