InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Het glutenvrije dieet

Het glutenvrije dieet

Het glutenvrije dieet Mensen met coeliakie mogen geen gluten eten omdat ze dan last krijgen van hun darmen. Het is in het begin even wennen, een glutenvrij dieet, omdat je producten waaraan je gewend bent moet laten staan. Na een periode van zoeken naar nieuwe manieren om lekker te eten, zul je beseffen dat je veel kan in een glutenvrij dieet. Je wordt vanzelf creatiever. Daarnaast kun je in winkels en via internet glutenvrije producten bestellen. Wat dat betreft is het sinds het bestaan van internet minder moeilijk om glutenvrij te eten.

Inhoud:

Zelf brood bakken

Je kunt zelf brood bakken met glutenvrij meel. Voor een glutenvrij brood wordt meestal rijstmeel en maismeel als basis gebruikt. Je kunt het altijd extra lekker maken door er bijvoorbeeld zonnebloempitjes of walnoten doorheen te
Boekweit / Bron: Mariluna, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Boekweit / Bron: Mariluna, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
doen. Er is speciaal glutenvrij tarwezetmeel maar het is lekker om van heel andere meelsoorten een brood te bakken. Je kunt ook minder brood eten. Wanneer je ´s morgens begint met boekweitpap, wat in Scandinavische landen een erg populair ontbijt is, eet je alvast één maaltijd geen brood.

Glutenvrije meelsoorten

Iemand met coeliakie moet ijs, bier, pizza, pasta, brood, cakes en taarten uit de supermarkt laten staan. Je kunt dit alleen eten als het glutenvrij is. In vele gevallen zul je het dan zelf moeten maken. Het is een hele kunst om lekker deeg of beslag te maken zonder tarwe. Maar er zijn wel allerlei glutenvrije meelsoorten. Met boekweitmeel kun je heerlijke pannenkoeken bakken.

Welke granen mag iemand met een glutenvrij dieet?

Cassavemeel of tapioca / Bron: Luisovalles, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Cassavemeel of tapioca / Bron: Luisovalles, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Een belangrijk onderdeel van eten is granen. Veel daarvan mogen mensen met coeliakie niet eten. Granen die men wel kan eten zijn: amaranth, arrowroot of pijlwortel, mais, gierst, quinoa, zilvervliesrijst, sorgo en teff. Van al deze graansoorten kun je meel maken maar sommige meelsoorten zijn ook zo te koop. Gewoon meel kan iemand die een glutenvrijdieet hanteert niet eten. Meelsoorten die wel eetbaar zijn: aardappelmeel, sojameel, maismeel, rijstmeel, tapiocameel of cassavemeel, bonenmeel, boekweitmeel, teffmeel en quinoameel. Sorgomeel is ook een glutenvrije meelsoort maar deze soort is bijna nergens te koop.

Noten, zaden en pitten

Mensen die een glutenvrij dieet volgen kunnen goed meer zaden, noten en pitten eten. Zaden zijn gezond en lekker. Ze bevatten veel voedingsstoffen en vezels en zijn op zich gezonder dan veel graansoorten waar gluten in zit. Bij de biologische winkel zijn onbewerkte noten en zaden te verkrijgen. Je kunt daar ook hazelnootpasta, tahin en pindakaas kopen die echt alleen van noten zijn gemaakt. Noten en zaden die je zo door een pastamaaltijd, maaltijdsalade of rijstgerecht kan doen zijn: vlaszaad, sesamzaad, pecannoten, paranoten, macadamianoten, walnoten, pijnboompitten, zonnebloempitten, hazelnoten, hennepzaad, cashewnoten, pistachenoten, kastanjes en pompoenpitten. Iemand met een glutenvrij dieet kan geen noten eten waar een deeglaagje omheen zit.

Bindmiddelen zitten in vele producten

Het grootste probleem voor mensen die een glutenvrij dieet volgen is dat gluten in bindmiddelen zit. In vrijwel elk voorbewerkte saus, soep, snoep of koekjes zit wel een bindmiddel. Deze moeten mensen met een glutenvrij dieet laten staan. Je bent als coeliakiepatiënt vooral aangewezen op verse producten. Wanneer je eenmaal eraan gewend bent om zelf verse maaltijden te maken dan is een glutenvrij dieet heel goed te doen. Er zijn allerlei alternatieven die je even moet leren vinden.

Op internet zijn er forumsites voor mensen die een glutenvrij dieet volgen. Daar kun je altijd terecht met vragen die beantwoord worden door ervaringsdeskundigen.

Teff / Bron: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Teff / Bron: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Puur voedsel smaakt beter

Mensen op een glutenvrij dieet moeten sauzen uit pakjes en potjes vermijden aangezien er vaak zetmeel in de vorm van bindmiddel op basis van een glutenbevattend graan in zit. Een tip die voor iedereen kan gelden, los van het glutenvrije dieet is: Eet voedsel alleen in pure vorm. Zodra het bewerkt is, bijvoorbeeld gemarineerd is, kunnen er gluten in zitten. Het smaakt minder lekker als het uit een verpakking komt. We zijn in het westen verwend door het gewoon te vinden dat voedsel uit de diepvries komt of in potjes, blikjes en zakjes zit. Alles wat in een potje zit is verwerkt met zout en suiker, wat de echte pure smaak maskeert. Vaak zit er gemodificeerd zetmeel in, een voedingstofloze toevoeging die voor een fabrikant zeer goedkoop is. Mensen die een glutenvrij dieet volgen kunnen ervoor kiezen om zelf verse gerechten te maken als appelmoes, saus en jam. Zelf mayonaise maken leidt tot een veel lekkerder mayonaise dan fabrieksmayonaise. Er zijn wel pastasauzen en ander voorbewerkte producten die glutenvrij zijn. Dan moet dat duidelijk op het potje staan. Op zich is het onnodig om van potjes afhankelijk te zijn. Je kunt zelf saus maken en binden met cassavemeel, rijstmeel of maismeel.

Voedsel dat past in een glutenvrij dieet

Peulvruchten, zaden, noten, eieren, fruit, groente, de meeste melkproducten, vlees, kip en vis passen
Indonesisch toetje gemaakt van cassavemeel,(kue lapis)  / Bron: Pudding4brains, Wikimedia Commons (Publiek domein)Indonesisch toetje gemaakt van cassavemeel,(kue lapis) / Bron: Pudding4brains, Wikimedia Commons (Publiek domein)
allemaal uitstekend in een glutenvrij dieet. Voor vlees geldt uiteraard dat het niet met een deeglaag omgeven mag zijn. Het is belangrijk voor iemand die een glutenvrij dieet eet om alle producten die wel gegeten mogen worden ook te eten. Dat voorkomt problemen die met een dieet gepaard gaan zoals tekorten aan vitaminen en mineralen.

Glutenvrije medicijnen

In veel medicijnen wordt een bindmiddel gebruikt waar gluten in zitten. Als mensen die een glutenvrijdieet volgen medicijnen nodig hebben, is het belangrijk om een arts na te vragen welke variant zij toegediend moeten krijgen. Medicijnen die in een apotheek verkocht worden komen niet in aanmerking voor de coeliakie-patiënt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Recept glutenvrije oliebollenRecept glutenvrije oliebollenMensen die een glutenvrij dieet volgen, zijn erg beperkt in wat zij mogen eten. Tijdens de feestdagen kan dit ook proble…
Coeliakie, een onderschatte voedselziekteCoeliakie, een onderschatte voedselziekteCoeliakie is een chronische voedselziekte die niet altijd meteen wordt herkend. De klachten die je vaak kunt hebben als…
Coeliakie: wat is het, symptomen en diagnostiekCoeliakie: wat is het, symptomen en diagnostiekIn Nederland zijn er zo'n 25.000 mensen met de diagnose coeliakie. De werkelijke prevalentie ligt waarschijnlijk veel ho…
Recept glutenvrije pepernoten en glutenvrij speculaasDe recepten voor glutenvrije pepernoten en glutenvrij speculaas, erg geschikt voor in de Sinterklaastijd. Mensen met coe…
Ook met een glutenvrij coeliakie dieet kunt u goed levenOok met een glutenvrij coeliakie dieet kunt u goed levenCoeliakie is een overgevoeligheid voor de gluten in bepaalde graansoorten. Vooral tarwe, haver, rogge en gerst worden da…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mbc-2016, Pixabay
  • http://www.mayoclinic.com/health/gluten-free-diet/my01140
  • http://www.coeliakieforum.nl/index.php?board=22.0
  • http://www.happyglutenfree.nl/notenzadenpasta
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Mariluna, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Luisovalles, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 4: Pudding4brains, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Het glutenvrije dieet"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 04-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!