InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van broccoli

De geneeskracht van broccoli

De geneeskracht van broccoli Broccoli is een zeer gezonde groente. Dat staat in ieder geval vast. De laatste jaren zijn we overspoeld met feiten over broccoli. Het zou een superfood zijn maar is dat ook zo? Broccoli wordt genezende eigenschappen toegekend. In hoeverre is dat terecht? Kan broccoli ziekten voorkomenof zelfs ziekten genezen? En als broccoli zo gezond is, hoe moet je het dan bereiden?

Inhoud:

Vitraminen in broccoli

Broccoli helpt kanker te voorkomen, helpt de huid mee schade door verbranding te herstellen en is goed voor de ogen. Dat zijn mooie claims maar zit er ook een wetenschappelijke basis achter? Deze van oorsprong Italiaanse groente zit in ieder geval vol vitaminen. Slechts 60 gram broccoli is genoeg voor de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) aan vitamine C. 80 Gram broccoli is genoeg voor de ADH vitamine K. Daarnaast zit het boordevol vitamine B1, B2, B3, B5, B6 en B11(foliumzuur), vitamine A en E. A. C en E zijn de sterkste antioxidanten onder de vitaminen.

Mineralen en aminozuur

Ook bevat broccoli een breed spectrum aan mineralen. Mangaan, kalium, molybdeen, fosfor, magnesium, calcium, seleen, zink en ijzer zitten in ruime hoeveelheden in de groene broer van de bloemkool. Daarnaast zit er het aminozuur tryptofaan in.

Broccoli tegen kanker

Na broccoli gegeten te hebben is het lichaam in staat gifstoffen te verwijderen. Dat komt vooral door de aanwezigheid van natuurlijke vitamine A, C en E welke sterke antioxidanten zijn. Deze helpen oxidatieprocessen te stoppen en het voorkomt ontstekingen. Detox, oxidatie en ontstekingen op celniveau zijn gelinkt aan het ontstaan van kanker. De gifverwijderende eigenschappen van vitaminen worden versterkt door fytonutriënten met antioxidantwerking. Kaempferol, quercetine, carotenoïde luteine, zeaxanthine en beta-caroteen zijn sleutelstoffen als het gaat om de antioxidantwerking in het lichaam. Deze stoffen versterken het detox-effect van de aanwezige A,C, E-vitaminen. Bovendien zit er glucosinolaat in broccoli. Deze stof wordt momenteel wetenschappelijk getest op het voorkomen van kanker. Glucosinolaat komt met name in broccoli voor.

Stoom, kook of roerbak kort

Om de geneeskrachtige eigenschappen van broccoli te behouden dient de groente gestoomd of zeer kort gekookt te worden. Kook- en stoomtijd is maximaal 5 minuten. Uren doorgekookte broccolisoep is een stuk minder voedzaam en heeft nog slechts minieme geneeskracht. Probeer een broccolisoep met zo´n kort mogelijke kooktijd te maken. Bovendien ontstaat door het lange koken een vieze smaak aan de broccoli. Wat wel een aanrader is, is om de roosjes van de broccoli af te snijden en rauw door een salade heen te doen. Broccoli wordt ook gebruikt als roerbakgroente. Roerbakken kan veel schade aan nutriënten opleveren, maar aan de andere kant moet het nog korter gebeuren omdat de klein gesneden roerbakgroente eerder gaar is dan grote gekookte stronken. De maximale roerbaktijd van broccoli is 3 minuten.

Detoxen met broccoli

Detoxen gebeurt in twee fasen. Tijdens de eerste fase wordt in de lever een gifstof klaar gemaakt om het lichaam te verlaten. De gifstof geldt dan als gevaarlijke vrije radicaal die verder aangepakt moet worden in fase twee. Tijdens de tweede fase kan gifstof zonder gevaar op te leveren het lichaam verlaten. Isothiocyanaat is een stof in broccoli die wordt gevormd uit glucosinolaat. Deze stof vormt fase 1 in het detoxificatieproces. Fase 2 wordt getriggerd door enzymen. Isothiocyanaat is in staat om de enzymen te veranderen die voor de fase 2 van het detox zorgen. Zo zorgt broccoli voor beiden fasen van de detox. De gifstoffen kunnen voor kanker zorgen. Broccoli is een detox-groente dat goed past in een dieet tegen kanker.

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het eten van 320 gram broccoli per week het risco op kanker verlaagt.

Broccoli, tegen verbrande huid

Behalve detox en antikankerwerking heeft broccoli nog verscheidene andere gezondheidsbevorderende eigenschappen. De vezels in broccoli zorgen voor een goede spijsvertering en goede opnamen van alle belangrijke voedingsstoffen. Daarnaast wordt broccoli op dit moment onderzocht op zijn werking van het voorkomen van hart- en vaatziekten. Het lijkt daar zeer positief voor te zijn maar sluitende conclusies kunnen nog niet worden getrokken. Wat wel bekend is, is dat sulforafaan, een stof die in het lichaam wordt aangemaakt na het eten van broccoli, roodverbrande huid door de zon sneller doet herstellen. Broccoli is een groente die de aanmaak van vitamine D uit zonlicht bespoedigt.

Is broccoli superfood?

Om een antwoord te geven op de vraag of broccoli nu echt zo gezond is, en het kwa geneeskracht uitspringt boven andere groenten kunnen we rustig zeggen: ¨Ja.¨ In broccoli zitten relatief zeer veel gezonde voedingsstoffen, meer dan in andere groente. Daarom is het label superfood op zijn plaats. Er is evenwel geen enkele reden om nu maar dagelijks broccoli te eten.
Spinazie, bloemkool en wortelen zijn ook allemaal erg gezond; iedere groente heeft weer net iets meer van een bepaald soort vitamine en mineraal. Om alle benodigde stoffen binnen te krijgen is het belangrijk om elke dag verschillende groente te eten. Misschien wel twee a drie verschillende soorten per dag. Variatie is het toverwoord. Wie varieert, krijgt je alle voedingstoffen binnen.

Broccoli in het eten

We kunnen nog veel meer groente eten dan alleen bij de warme maaltijd. We kunnen salades eten tijdens de lunch of avondeten. We kunnen snackgroenten eten en groentensmoothies drinken. Alhoewel sommigen het heerlijk vinden om op een rauwe broccolisteel te knauwen, is dit geen ideale snackgroente zoals komkommer, tomaat en radijs. Broccoli past wel prima in een groentensmoothie en de bovenkant, de kleine bolletjes kunnen prima over een salade gesprenkeld worden.
Gerelateerde artikelen
Lekker en gezond: BroccolisapLekker en gezond: BroccolisapDat broccoli een hele gezonde groente is, dat weten we inmiddels allemaal wel. Broccoli bevat ontzettend veel vitaminen…
De gezonde sappen van YaguaDe gezonde sappen van YaguaVers geperste jus is gezond, net zoals andere vers geperste sappen. Maar je krijgt dan wel alleen de vitamine uit een en…
Voeding en een gezonde huidJe kunt je huid nog zo goed verzorgen aan de buitenkant, als je niet oplet met wat je eet, zul je niet optimaal resultaa…
Welke vitaminen zitten in welke voedingsmiddelen?Voldoende vitaminen in je lichaam binnenkrijgen is van levensbelang. Je krijgt ze binnen door gezond en gevarieerd te et…
Turbo Boost voedselsoortenTurbo Boost voedselsoortenEr bestaan groenten en fruit die je helpen vet te verbranden door er veel van te eten. De meeste mensen weten niet over…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Meditations, Pixabay
  • http://www.vrp.com/detoxification/phase-I-and-II-detox-pathways
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Glucosinolaat
  • http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=9
  • Alle foto´s: Tom008

Reageer op het artikel "De geneeskracht van broccoli"

Reacties

Maria, 11-02-2017 22:54 #5
Vanillevla vind ik inderdaad ook troep, omdat ik de bestanddelen nooit vertrouwde.
Maar u schrijft: vanillevla vernietigt de hersenen. Dat kun je nooit zo één op één stellen en dat is niet zo. Goed is het bepaald ook niet. In mijn perceptie is het ook geen voeding, maar maagvulling. Slechte bestanddelen.
Krijgt u als columnist geen problemen met zo'n zin? Stel dat iemand van een niet nader te noemen fabriek uit bijv. Friesland dit leest? Schadeclaim of rectificatie eist? Ik mag het als lezer wel "vieze pap" noemen, want dat is gewoon een mening, maar "hersenvernietiging" ligt op een ander vlak. Ik waarschuw u maar.
In de 70-er jaren aten bijna alle gezinnen dit als dagelijks toetje, net als hopjesvla, herinner ik me.
Mensen zagen dit als verwennerij, luxe, genieten, na de sobere 60-er jaren.
Maar prof. Scherder gebruikt het als metafoor en waarheid voor al het slechte eten in verzorgingstehuizen, waar dementeren-den soms van dit soort vieze pap te eten krijgen, waar hij juist een pleidooi houdt voor goed te kauwen voedsel, juist ook voor deze mensen, omdat bep. hersengebieden geactiveerd worden tijdens het kauwen, hetgeen uit onderzoeken blijkt.

Maria, 28-05-2016 11:01 #4
Misverstand: hersengebieden zijn niet actiever tijdens het kauwen van voedsel, maar wórden geactiveerd door het kauwen met een positieve doorwerking daarná. Daarom is het zo goed zichtbaar op hersenscans van mensen.
De voedingswaarde van broccoli staat daar los van, dat heb ik ook niet beweerd, wel de manier van verwerken/consumeren.
Als ik weet dat kauwen ook mijn geest actief houdt, dan weet ik het wél.
Zie dr. Scherder (neurospycholoog) en vanillevla/Alzheimer.
Dat enzymen weinig/niet worden aangemaakt door smoothies is me bekend, het heeft nog meer kanten van de darmflora/ stofwisseling die alle op internet te vinden zijn. Reactie infoteur, 08-09-2016
Mee eens. Ook voorbewerkt voedsel zoals magnetronmaaltijden, potjes met uitgekookte groenten, blikwaar, e.d. zorgen ervoor dat we minder kauwen en dus minder enzymen binnen krijgen. Daarom luidt het devies: ga gewoon zelf koken!

Uiteraard vernietigt vanillevla je hersenen. Er zit suiker, zetmeel en kleurstoffen in. Er zit geen vanille in vanillevla maar steenkolenteer dat toevallig een beetje naar vanille smaakt. Verder zit er een middel in dat het dikker maakt… Al deze chemische stoffen maken je lichaam en geest niet beter.

Bovendien slurp je vla op zodat er ook nog eens geen enzymen bij komen. Enzymen heeft het brein ook nodig. Er is waarschijnlijk een tekort aan enzymen bij mensen met hersendegeneratieve ziekten. De wetenschap is echter nog niet zo ver om dat allemaal zo te stellen.

Maria, 22-05-2016 20:10 #3
Wat prima kan en smaakt is het kort roerbakken van broccoli in scheutje biol. Olijfolie in de wok tezamen met pijnboompitjes, de laatste minuut van het bakken toegevoegd. Deze combinatie smaakt heerlijk. Een ander gerecht dat ik regelmatig maak is een visschotel met moot zalm of kabeljauw (of vul maar in) in vissaus (roux met biol. melk/ room en kruiden) tezamen met fijngesneden broccoli kwartiertje in oven. Er kunnen aardappeltjes bij, rijst, gerst enz. Makkelijke, voedzame maaltijd! Met duurzaam gevangen vis, meestal.
Ik eet regelmatig broccoli, niet omdat ik er een liefhebber van ben, verre van, maar omdat het zoveel waardev. voedingsstof-fen bevat en zich goed laat combineren met veel ander voedsel. Niets ten nadele van gezonde smoothies, maar uit hersenonderzoeken is gebleken dat mensen die voedsel kauwen i.p.v. drinken/slurpen actievere hersengebieden hebben (kijk op internet naar dhr. Scherder, neuropsycholoog), minder kans op degeneratie. Stop het allemaal in de blender, is dus geen goed advies, na de baby-tijd! Reactie infoteur, 26-05-2016
Mooie recepten. Over het onderzoek dat je aanstipt: het feit dat een bepaald hersengebied actiever is bij het kauwen zegt helemaal niets over hoe gezond broccoli is. Maar het is wel zo dat je voor een goede vertering van voedsel enzymen nodig hebt en deze worden een stuk minder aangemaakt als je niet kauwt. Daarom adviseer ik om als je iets geblenderd hebt het langzaam op te drinken, om de enzymaanmaak in de mond tijd te geven. En je kunt naast de smoothie groente zo opknabbelen, dan maak je ook voldoende enzymen aan.

Rowie, 09-01-2015 18:11 #2
Tip voor het gemakkelijk binnenkrijgen van veel groenten: Stop het allemaal in de blender. Op internet staan veel smoothies en blender recepten met groente en fruit, maar het kan ook lekker met bouillon en crème fraîche, lekker met zeezout en zwarte peper maak je de meest lekkere koude super gezonde soep/papjes. Probeer maar is 3 ons rauwe spinazie of broccoli weg te knagen, met een blender klok je het zo achterover.

Jonetta van Praag, 15-07-2014 05:32 #1
Hoe zit het met de beoordeling van broccoli ten opzichte van de groep koolsoorten, hoort broccoli daarin ook thuis? En zit er histamine in broccoli of histamine triggers? Reactie infoteur, 16-07-2014
Verse broccoli is geen histamine trigger. Sterker nog: alle verse koolsoorten zijn geen histamine triggers. Alleen koolsoorten die verwerkt zijn in azijn zoals zuurkool kan een histamine trigger zijn, maar er zit zelfs dan nog vrij weinig histamine in, volgens een Pools wetenschappelijk onderzoek. Op sommige Engelstalige sites staat vermeld dat kolen vermeden moeten worden in een histaminevrij dieet maar dat is onzin. Waarschijnlijk gaat het hierbij om een verkeerd geínterpreteerd wetenschappelijk onderzoek. Het gaat alleen om in azijn ingelegde koolsoorten die in plastic wordt verpakt. De histaminebron kan dan de plastic verpakking of de goedkope azijn zijn en niet de kolen zelf. Veel grotere bronnen van histamine dan zuurkool zijn vlees, ingeblikte tonijn en alcoholische dranken.
Thomas Dijkman

Infoteur: Tom008
Laatste update: 14-06-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!