InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Hoe je het warm houdt in het winter

Hoe je het warm houdt in het winter

Hoe je het warm houdt in het winter De wintermaanden staan weer voor de deur. Vele mensen zien er tegen op, vooral omdat ze het vaak koud hebben in de winter. In dit artikel zijn een aantal slimme en standaard trucjes uitgelegd om het lekker warm te houden in de winter.

Draag een hemd

Vaak worden hemden onderschat. Door vele mensen, vooral jongeren, worden ze niet gedragen. Dat is helaas niet zo heel slim, hemden zitten vaak strak op de huid waardoor ze de tocht tegen gaan en veel lichaamswarmte vast houden.

Een extra deken tegen de kou

Voor veel mensen is het gebruikelijk om ’s winters wel een iets dikker dekbed te gebruiken dan in de zomer. Een extra paar dekens daar bovenop kan echter nooit kwaad, je lichaam koelt ’s nachts namelijk behoorlijk af. Door het lekker warm te hebben in de nacht, zal je je overdag een stuk beter voelen.

Houd handen en voeten warm

Onze handen en voeten bepalen of we het warm of koud hebben. Het zijn in feite de thermometers van ons lichaam.

Warme handen

Draag handschoenen tegen de kou. Als het niet regent of sneeuwt kun je best stoffen handschoenen aantrekken. Als het wel regent of sneeuwt is het alleen toch wel wat verstandiger om toch leren of kunststoffen handschoenen aan te trekken, deze zijn vaak waterdicht.

Ook kan het slim zijn om veel warme dranken te drinken. Bestel in plaats van een koude cola, een lekkere warme chocolademelk en houd je handen daarmee ook warm.

Extra sokken en goed schoeisel

Een bekende tip tegen koude voeten is natuurlijk een extra paar sokken aantrekken, dit werkt altijd goed. Vergeet ook niet dat je in de winter beter geen gympies uit de zomer kunt dragen. Veel mensen vergeten vaak dat goed schoeisel niet zo belangrijk is tegen de kou, in de praktijk blijkt dat echter toch anders te zijn.

Plastic zakjes om je voeten

Ook een slimme manier om je voeten in de winter warm te houden is plastic zakjes om je voeten te doen. Doe daaronder wel sokken aan. Het plastic zakje houdt je voet extra warm en natuurlijk komt er geen water bij je voeten terecht.

Pittig eten om het warm te krijgen

Eten met veel kruiden en specerijen kunnen je lekker opwarmen. Specerijen en kruiden kunnen je lichaamstempratuur goed omhoog brengen. Als pepers toch iets te scherp zijn voor jou, dan kun je bijvoorbeeld ook producten als kaneel proberen.

Alcohol helpt niet tegen de kou

Door alcohol hebben de meeste mensen het idee dat je het warmer krijgt. Het tegendeel is echter waar. Door alcohol wordt het bloed in je lichaam naar de oppervlakte van je huid gestuwd, daardoor krijg je een warmer gevoel. Maar als alle warmte aan de oppervlakte van de huid zit kan er dus ook meer warmte naar de buitenlucht onttrekken. Daardoor daalt de lichaamstempratuur dus wel. Op het begin krijg je het bij het drinken van alcohol dus een warmer gevoel, maar na een poosje koelt je lichaam wel af.

In beweging blijven om het warm te houden

Ook is het slim om veel in beweging te zijn. Mensen die veel bewegen, ook in de kou, hebben het over het algemeen warmer dan mensen die minder bewegen. Als je aan het sporten bent krijg je het natuurlijk tijdelijk al warmer door het verbranden van calorieën.

Warme gedachten voor een hogere lichaamstempratuur

Uit onderzoek is ook gebleken dat mensen die veel ‘warme gedachten’ hebben, het ook daadwerkelijk warmer hebben. Denk dus wat vaker aan een zonovergoten vakantie aan het strand in een land aan de andere kant van de wereld en ook jij zult het wat warmer krijgen.
© 2011 - 2019 Ruttger, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Uw Franse huis warm stokenUw Franse huis warm stokenU komt midden in de winter aan bij uw huis in Frankrijk. Het is koud binnen. Snel de kachel aan. Maar muren van 80 cm di…
Tips voor mensen die niet goed tegen kou kunnenTips voor mensen die niet goed tegen kou kunnenSommige mensen houden gewoon niet van kou, anderen vinden het juist fijn. Het verschilt natuurlijk per persoon, maar ech…
Winter: zo krijg je het lekker warm!Winter: zo krijg je het lekker warm!Velen hebben het vaak koud in de winter. En om het warm te krijgen doen mensen vaak verkeerde dingen. Je handen in je za…
Energiezuinig en warm autorijden in de winterkouEnergiezuinig en warm autorijden in de winterkouEen auto rijden is fijn, maar niet goedkoop. Zeker in de winter verstoken we heel wat energie, om redelijk warm en met i…
Paarden: Het verharen/ruien van je paardPaarden: Het verharen/ruien van je paardRond maart gaan de meeste paarden hun wintervacht weer omruilen naar een zomervacht. Als u uw paard maar aanraakt zit u…

Reageer op het artikel "Hoe je het warm houdt in het winter"

Infoteur: Ruttger
Gepubliceerd: 13-12-2011
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!