InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Omgaan met eenzaamheid

Omgaan met eenzaamheid

Omgaan met eenzaamheid Mensen kunnen zich om meerdere redenen eenzaam voelen. Sommigen voelen zich eenzaam omdat ze niet genoeg vrienden hebben, niet weten hoe ze contacten kunnen leggen in hun omgeving of niet worden geaccepteerd door de mensen met wie ze graag bevriend zouden willen zijn. Iedereen ervaart wel eenzaamheid. Sommige mensen zijn meer sociaal geaccepteerd, sommigen proberen om sociaal te zijn maar worden afgewezen en anderen hebben moeite met het leggen van contacten.

Realiseer je dat we allemaal met eenzaamheid te maken kunnen krijgen

Als je je eenzaam voelt betekend dat niet dat er iets mis met je is. We zijn bijzonder gevoelig voor eenzaamheid als we in een andere situatie terecht komen. Als je veranderingen meemaakt, zoals het verkennen van nieuwe alternatieven en paden voor jezelf, kun je je wat eenzaam voelen als je op zoek bent naar mensen die dezelfde interesses hebben.

Telefoneer of ga op bezoek bij mensen die je kent.

Ook als het niet de mensen zijn waar je direct bij zou willen zijn, menselijk contact maakt meer contact gemakkelijker. Dit geldt ook voor je moeder en de man bij de speciaalzaak. Luister meer en spreek minder. Luisteren, en belangstelling tonen in andere mensen zullen je meer opleveren dan alleen maar praten over jezelf. Concentreer je op je bestaande contacten, dit zijn de mensen die je op dit moment om je heen hebt.

Mensen ontmoeten

Doe mee aan activiteiten waar je mensen kunt ontmoeten. Kijk op de lokale nieuwssites van je stad voor activiteiten in je omgeving. Vrijwilligerswerk is misschien ook een mogelijkheid. Maar ga geen vrijwilligerswerk doen met het idee om er vrienden te maken of er mensen te ontmoeten. Al te veeleisend zijn voor jezelf is een teken van eenzaamheid. Probeer dan ook te gaan zonder al te hoge verwachtingen te hebben, en probeer om ervan te genieten, ongeacht wat er gebeurt. Zoek naar activiteiten die je interesseren, waar ook andere mensen komen, bijvoorbeeld sport, concerten, tentoonstellingen, kerkelijke groeperingen, politieke campagnes, etc.

Initiatief nemen

Daag jezelf uit om het initiatief te nemen bij het leggen van sociale contacten in alle situaties waarin dit mogelijk is. Spreek iemand aan, vraag om een kopje koffie te drinken of welke andere situatie zich ook aandient. Bedenk hoe leuk je het vindt wanneer mensen zich tot je aangetrokken voelen. Realiseer je ook dat je probeert om een ​​plaats voor jezelf in het leven van een ander te krijgen. Denk niet dat alleen door op te komen dagen, je gelijk vrienden maakt. Het kan een lang en moeizaam proces zijn, de meeste mensen die je ontmoet hebben al hun eigen vrienden en leven. Je moet altijd interesse tonen in andere mensen voordat ze interesse in jou tonen.

Risico nemen

Neem het risico om jezelf bloot te geven. Zeg wat je bezig houdt, indien je het gevoel hebt dat de ander er open voor staat. Het kan pijn doen als het niet op prijs wordt gesteld, maar het is de moeite meer dan waard als het tegenovergestelde waar is.

Iedereen is alleen

Realiseer je dat iedereen alleen is in zijn of haar hoofd; ons verbroken individuele leven begint bij de geboorte en wij sterven alleen, het is niets bijzonders. Elke persoon die ooit heeft geleefd is eenzaam geweest. Liefde zou niet bestaan ​​zonder de inspiratie van eenzaamheid. Kijk naar je eenzaamheid met onthechting.

Leef

Als je je eenzaam voelt, verzwelg dan niet in dat gevoel. Onderneem iets, het maakt niet uit wat! Maak een wandeling, of ga fietsen. Ontdek activiteiten en hobby's, probeer nieuwe dingen uit. Die ervaringen geven je een basis waarop je kunt reageren in meer sociale situaties (dus praten met mensen) en je stof geven voor het voeren van gesprekken die andere mensen kunnen interesseren.
© 2011 - 2019 Cric2010, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Eenzaamheid: Oorzaken, gevolgen en tipsEenzaamheid: Oorzaken, gevolgen en tipsEenzaamheid is een gevoel: het gevoel alleen te zijn en het gevoel geïsoleerd te zijn van anderen. Het is niet per defin…
Eenzaamheid is een taboeEenzaamheid is een taboeEenzaamheid is een taboe. Toch voelen veel mensen zich eenzaam. Sociale verbanden zijn weggevallen, de noodzaak om elkaa…
Help, ik voel me zo eenzaam!Help, ik voel me zo eenzaam!Eenzaamheid is een toenemend probleem onder de mensen. Eenzaamheid komt in alle leeftijdsklassen voor.
Tips tegen eenzaamheidTips tegen eenzaamheidVeel mensen voelen zich eenzaam, hoewel dat vaak helemaal niet nodig is. Eenzaamheid kan ontzettend vervelend zijn en he…
Ben je eenzaam of alleen?Ben je eenzaam of alleen?Iedereen is wel eens alleen, soms is het een heel bewuste keuze en soms ook niet. Zeker wanneer het een niet bewuste keu…

Reageer op het artikel "Omgaan met eenzaamheid"

Reactie

Monique, 08-10-2013 21:16 #1
Waar kan ik terecht omdat ik me heel eenzaam voel in mijn huwelijk?

Infoteur: Cric2010
Gepubliceerd: 14-12-2011
Subrubriek: Leven
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!