InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Hoeveel slaap per dag heb je nodig?

Hoeveel slaap per dag heb je nodig?

De meeste mensen slapen 7 tot 8 uur per nacht omdat het zogenaamd "moet". Maar is dit wel zo? Dit is dus niet zo, want hoeveel uur slaap jij per nacht nodig bent is afhankelijk van allerlei factoren.

Hoeveel slaap?

Laten we beginnen met de onzin uit de wereld te halen dat je iedere dag minimaal 7 tot 8 uur per nacht moet slapen, want jou aantal nodige uren slaap is afhankelijk van persoon, leeftijd, slaapomstandigheden, en bed. De tijd dat men slaapt schommelt tussen vier en elf uren per nacht. Ongeveer 10% van de bevolking heeft genoeg aan een gemiddelde van 6,5 uur per nacht en zowat 15% heeft meer dan 9 uren nodig. Kinderen hebben meestal iets meer slaap nodig, terwijl bejaarden het doorgaans met iets minder kunnen stellen. Ook geografische factoren kunnen een rol spelen. Zo slaapt men normaal iets langer in de bergen en minder lang aan zee.

Te veel slaap

Te veel uur in bed is ook zeker niet goed voor je lichaam, als je nacht vaak onderbroken wordt dan merk je dat je 's ochtends alsnog vaak moe wakker wordt. Het beste om goed en snel te kunnen slapen is naar bed gaan als je pas moe bent, dus je moet geen tijd met jezelf gaan afspreken want uiteindelijk slaap je hier alleen maar slechter door.

Slecht slapen

Veel mensen geven aan slecht te slapen, vaak weten ze niet hoe dit komt maar de oplossing ligt vaak voor de hand.
Mensen gaan vaak voor het slapen dingen doen die niet "goed" zijn voor het slapen.
Hieronder enkele tips om beter te slapen:

TIPS
TV kijken voor het slapen gaan is niet goed, je kunt beter even een boekje lezen
Voor het slapen gaan is het niet slim om te gaan eten, doe dit uiterst 1,5 tot 2 uur voordat je naar bed gaat.
Ook koffie, cola en andere cafeïne houdende dranken zijn niet goed voor het slapen gaan, neem liever een gals water.
Ga voor het slapen gaan nog even een stukje wandelen, je lichaam wordt nu wat vermoeid en zo slaap je misschien sneller

Kinderen en slapen

Over het algemeen hebben kinderen wat meer slaap nodig dan volwassenen, maar 2 op de 3 kinderen onder de 13 jaar kampt met een slaap tekort en dit geld ook voor kinderen tussen de 13 en 17. Veel voorkomende problemen zijn bij de laatst genoemde leeftijdsgroep, laat tv kijken, smsen, en bellen. Vaak is slaap te kort goed te merken bij school prestaties, cijfers gaan vaak omlaag en de concentratie gaat vaak achteruit. De oplossing hiervoor is ook voor de hand liggend, namelijk 's avonds geen tv meer in bed en telefoon uit.

Ten slot

Slapen is een van de belangrijkste dingen in je leven en je zult ook niet zonder kunnen, maar kun je niet goed slapen?
Volg dan een keer de tips en misschien wordt ook jou nachtrust beter.
© 2011 - 2018 Brittb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoe overleeft u de nachtdienst?Hoe overleeft u de nachtdienst?Het werken in de nacht kan erg zwaar zijn, vooral als u het niet gewend bent. Het is van belang uw slaap en eetschema aa…
Slapen en WakenOnder invloed van daglicht produceert de epifyse in de hersenen een bepaalde hoeveelheid van de stof melatonine. Deze st…
Hoelang slapen dieren?Hoelang slapen dieren?De slaap is een fascinerend fenomeen. Zowel bij de mens als bij het dier. Er doen verschillende hypothesen de ronde over…
Polyfasisch slapen: Beknibbelen op slaapPolyfasisch slapen: Beknibbelen op slaapWe krijgen het steeds drukker. De agenda staat steeds voller en waar moeten we de tijd vandaan halen met die strakke tij…
Depressie en slaapstoornissenEen depressieve persoon lijdt vaak aan slapeloosheid. Toch komt het niet zelden voor dat personen een overmatige slaapbe…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Hoeveel slaap per dag heb je nodig?"

Infoteur: Brittb
Laatste update: 16-10-2016
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!