InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Slapen en Waken

Slapen en Waken

Onder invloed van daglicht produceert de epifyse in de hersenen een bepaalde hoeveelheid van de stof melatonine. Deze stof speelt een hele belangrijke rol bij ons slaap-waakpatroon. Hoe meer melatonine we in ons bloed hebben, hoe meer behoefte we hebben om te slapen.

Slapen

Hoe meer melatonine we dus in ons bloed hebben, hoe beter we kunnen slapen. Als we slapen maken we een bepaald aantal keer een bepaalde cylcus door, de zogenaamde slaapcyclus. Deze bestaat uit 5 fasen;

1. Non-REM slaap, zonder dromen,
2. Iets diepere non-REM slaap,
3. Nog diepere non-REM slaap,
4. Diepste non-REM slaap,
5. REM-slaap.

De REM-slaap is een fase van heel diep slapen en dromen. REM staat voor Rapid Eye Movement, je ogen bewegen tijdens deze fase van slapen dan ook erg snel en veel heen en weer.
De slaapcyclus wordt dus een aantal keren per nacht doorlopen en duurt per keer ongeveer 90 minuten. Hoe langer je slaapt, hoe korter fase 1 tot en met 4 (de non-REM slaap) worden en hoe langer de REM-slaap duurt.

Slaapstoornissen

Er bestaan een aantal verschillende slaapstoornissen die onderverdeeld worden in twee groepen, namelijk de parasomnieën en de dyssomnieën.

Parasomnieën

Mensen met deze stoornis hebben last van abnormale verschijnselen tijdens de slaap, zoals nachtmerries, angstdromen (pavor nocturnus) en slaapwandelen.

Dyssomnieën

Mensen met deze stoornis hebben klachten over slapen of waken, bijvoorbeeld de volgende klachten;

  • Insomnie; in- of doorslaapstoornissen of een onvoldoende uitgerust gevoel na toch goed te hebben geslapen. Insomnie kan inhouden dat mensen moeilijk in slaap kunnen komen, dat dat juist wel goed lukt maar dat ze halverwege de nacht weer wakker worden en niet meer kunnen slapen, of 's nachts heel erg vaak wakker worden.
  • Hypersomnie; is juist het tegenovergestelde van insomnie. Mensen met hypersomnie slapen 's nachts erg veel, maar zijn overdag wel extreem moe,
  • Slaapapnoe; mensen met slaapapnoe hebben een onderbroken slaap. Ze worden dan niet echt wakker, maar hebben adempauzes van 10 tot 30 seconden.

Behandelen van slaapstoornissen

De behandeling van een slaapstoornis hangt heel erg af van het type stoornis. Allereerst is het heel belangrijk om de oorzaak van de stoornis vast te stellen, zodat kan worden onderscheiden of er sprake is van een lichamelijke- of van een psychische aandoening. Bij slaapapnoe kan een operatie helpen. Het stokken van de adem zit hem dan in de keel, bij de overgang van keelholte naar luchtweg. Bij accute stressinsomnie (insomnie die als gevolg van stress is ontstaan) helpen slaappillen, bij de andere slaapstoornissen niet. Verder is het belangrijk de ademhaling tijdens de slap te verbeteren en kan cognitieve therapie helpen. Een therapie die ook wel helpt, maar in eerste instantie veel energie vergt is de chronotherapie. Hierbij krijgt de patiënt de opdracht iedere avond 3 uur later naar bed te gaan. Als hij dus eerst om 23:00 uu naar bed ging, moet hij de volgende avond om 02:00 uur en daarna om 05:00 uur. Zo wordt geprobeerd de biologische klok weer een beetje af te stellen op de gewone maatschappelijke eisen in deze wereld.
Gerelateerde artikelen
Slaapproblemen bij kinderen: overmatig slapen (hypersomnie)Slaapproblemen bij kinderen: overmatig slapen (hypersomnie)Slaapproblemen bij kinderen komen dikwijls voor. Overmatig slapen, ook wel hypersomnie genoemd, is een slaapstoornis waa…
Hypergrypnie of hypersomnia: Altijd kunnen slapenHypergrypnie of hypersomnia: Altijd kunnen slapenKun jij altijd wel slapen? Heb jij ongelofelijk moeite je bed uit te komen? Kun jij slapen wanneer en hoe lang je wilt?…
Slapen en wat te doen bij een gebrek daaraanNachtmerries, vroeg wakker, niet in slaap kunnen komen, of juist vaak wakker. Allemaal kenmerken van een verstoorde slaa…
Slapeloosheid - InsomnieSlapeloosheid - InsomnieSlapeloosheid is een slaapstoornis en wordt ook wel insomnie genoemd. Mensen die hieraan leiden kunnen moeilijk in slaap…

Reageer op het artikel "Slapen en Waken"

Reactie

Ben Brüggemann, 21-06-2011 22:24 #1
Ik ben nu 59 jaar, maar heb al vanaf jongs af aan ook een soort slaapprobleem.
Het probleem is er meestal, bij een veranderde slaapgelegenheid.Op een gegeven moment wil ik dan schijnbaar uit bed of zo, maar dat weet ik dan niet, en dan sta ik voor iets wat ik niet herken in mijn nog diepe slaap.Ik zie een object voor mij, maar kan het niet plaatsen.Op dat moment komt in mij een soort besef en paniek.Het besef is dat ik langsaam ontdek dat het mis is, ik kan nietplaatsen waar ik ben.Ik ben al zover, dat ik mijn uiterste best doe om niet in paniek te raken, maar dat heb ik niet in de hand.Het wil niet zeggen dat ik aggresief wordt, maar meer, dat ik uit een soort panische angst ergens geestelijk in kan blijven waar ik dah nooit meer uit zou kunnen komen.
Ik zal 1 voorbeeld geven van toen ik jong was/
Het was in de vakantie in Oostenrijk opde Camping.
Ik sliep in een klein pub tentje.Midden in de nacht wil ik mij waarschijnlijk slapend of half
slapend orieenteren.
Of wat dan ook.Ik zoek de uitgang van dat kleine tentje.
U snapt het al, die kon ik niet vinden.Ik was aan de verkeerde kan aan het zoeken.
Maar toen kwam laangzaam de paniek.En in die paniek ook wel een besef van mensen
om mij heen opde camping.Eerst wilde ik niet roepen, maar de paniek nam tope en ik begon te zweten en te schreewen.
Op dat zelfde moment scheur ik de achterkant van de tent kapot en valt de achteste stok van de tent naar beneden.
Ik lag metmijn hoodf buiten de tent en dat was voldoende.D e angst was zo groot dat ik het gevoel kreeg dat ik dood ging.
Het gekke was dat er niemand op dat moment uit z, n tent is gekomen naar mij toe.
Toch zij een jongen in een tent naast mij, Het leek wel of er iemand vermoord werd.
De volgende dag na dergelike beleveingen Sta ik te trillrn op mijn benen en ben helmaal van de kaart.
Herkent u mijn probleem. Ik heb in heel mijn leven nooit met iemand gesproken en gehoord. die mijn angsten tijdens dat proces in een drom of wat het ook is meegemaakt heeft.En wat voor een kwaal ik eigelijk heb'.

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 15-03-2007
Subrubriek: Leven
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!