InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Slaapproblemen bij kinderen: overmatig slapen (hypersomnie)

Slaapproblemen bij kinderen: overmatig slapen (hypersomnie)

Slaapproblemen bij kinderen: overmatig slapen (hypersomnie) Slaapproblemen bij kinderen komen dikwijls voor. Overmatig slapen, ook wel hypersomnie genoemd, is een slaapstoornis waarbij het kind hevige aanvallen van vermoeidheid heeft en overmatig slaapt. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen diverse soorten hypersomnie, waaronder de primaire hypersomnie.

De kindertijd is een periode die erg veel energie kost van het kind. Een kind heeft daarom zijn of haar slaap hard nodig. Kinderen van vier tot acht jaar hebben ongeveer twaalf uur slaap nodig. Kinderen in de leeftijd van acht tot twaalf jaar hebben doorgaans aan tien uur slaap genoeg. Bij sommige kinderen is het slaappatroon verstoord, zij slapen overmatig. Dit wordt ook wel hypersomnie genoemd. Hypersomnie moet zeer serieus genomen worden, omdat het kan leiden tot vertragingen in het cognitief en psychomotorisch functioneren en tot gevaarlijke situaties overdag wanneer het kind niet alert genoeg is.

Er wordt vaak een aantal criteria aangehouden waar het kind aan moet voldoen om de diagnose hypersomnie te krijgen. Hierbij worden over het algemeen de criteria die de DSM-IV stelt aangehouden:
  • Overmatige slaperigheid is de voornaamste klacht, deze klacht houdt tenminste één maand aan
  • De overmatige slaperigheid veroorzaakt een significante beperking in het functioneren
  • De overmatige slaperigheid wordt niet veroorzaakt door een insomnia en vloeit ook niet voort uit een andere slaapstoornis, en is eveneens niet veroorzaakt door een tekort aan slaap
  • De klachten komen niet enkel voor in het beloop van een andere psychische stoornis
  • De klachten worden niet veroorzaakt door de directe fysiologische effecten van een somatische aandoening of middelengebruik

Soorten hypersomnie

Er wordt een onderscheid gemaakt tussen diverse vormen van hypersomnie, ingedeeld naar de oorzaak van het overmatig slapen.

Primaire hypersomnie

Er wordt gesproken van primaire hypersomnie wanneer het overmatig slapen geen samenhang vertoont met psychiatrische en/of lichamelijke stoornissen. Primaire hypersomnie wordt over het algemeen gekenmerkt door een erg diepe en langdurige slaap tijdens de nacht, en meerdere slaapepisoden overdag. De oorzaak van primaire hypersomnie is onbekend.

Hypersomnie geassocieerd met psychiatrische aandoeningen

Er zijn diverse psychologische en psychiatrische factoren die hypersomnie kunnen veroorzaken of in stand houden, waaronder een depressie, verveling en verwaarlozing.

Hypersomnie geassocieerd met lichamelijke aandoeningen en medicijngebruik

Neurologische stoornissen kunnen leiden tot hypersomnie, zoals problemen rondom de hersenstam. Ook hypoglycemi en nierinsufficiëntie kunnen tot hypersomnie leiden.
Medicijnen kunnen in sommige gevallen ook tot overmatig slapen leiden. Hierbij gaat het niet enkel om kalmerende en sedatieve medicijnen, maar ook om stimulantia die de slaap kunnen onderdrukken waardoor overmatige vermoeidheid optreedt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hypergrypnie of hypersomnia: Altijd kunnen slapenHypergrypnie of hypersomnia: Altijd kunnen slapenKun jij altijd wel slapen? Heb jij ongelofelijk moeite je bed uit te komen? Kun jij slapen wanneer en hoe lang je wilt?…
Depressie en slaapstoornissenEen depressieve persoon lijdt vaak aan slapeloosheid. Toch komt het niet zelden voor dat personen een overmatige slaapbe…
Hypersomnie - overmatig slapenHypersomnie - overmatig slapenHypersomnie of overmatig slapen is een van de kenmerken van atypische depressie. Lees hier meer over hoe het wordt vastg…
Slapen en WakenOnder invloed van daglicht produceert de epifyse in de hersenen een bepaalde hoeveelheid van de stof melatonine. Deze st…
Bronnen en referenties
  • Verhulst, F. C. & Verheij, F. (2009) Kinder- en jeugdpsychiatrie: onderzoek en diagnostiek. Uitgeverij van Gorcum

Reageer op het artikel "Slaapproblemen bij kinderen: overmatig slapen (hypersomnie)"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 25-05-2011
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!