InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Depressie en slaapstoornissen

Depressie en slaapstoornissen

Een depressieve persoon lijdt vaak aan slapeloosheid. Toch komt het niet zelden voor dat personen een overmatige slaapbehoefte hebben en 12 tot 14 uur per dag slapen. We spreken dus liever over "slaapstoornissen".

Slapeloosheid

97 % van depressieve patiënten die een huisarts raadplegen lijden aan slapeloosheid. Vaak is dit ook de eerste klacht en het eerste teken van een beginnende depressie. Slecht slapen ver- hoogt de vermoeidheid die op haar beurt het leven van de gedeprimeerde verzwaart. Daardoor gaat hij steeds meer piekeren, hetgeen hem uit zijn slaap houdt, zodanig dat hij geleidelijk aan in een vicieuze cirkel terechtkomt.

Deze vicieuze cirkel moet uiteraard doorbroken worden. Voor men naar slaappillen grijpt, moet men nagaan om welk type slapeloosheid het gaat want niet alle slaapstoornissen worden veroorzaakt door depressie.
Heel wat andere ziekten gaan eveneens gepaard met dit symptoom. De slapeloosheid, eigen aan de depressie, vertoont twee belangrijke aspecten:
  • laattijdig inslapen.
  • veelvuldig ontwaken tijdens de nacht en meer in het bijzonder een vroegtijdig ontwaken 's morgens, gepaard gaande met angstcrisissen.

Opgelet: Men moet zich niet inbeelden dat elk ontwaken in de vroege ochtenduurtjes een teken is van beginnende depressie. Bewijs daarvan zijn de ochtendtypes die fit en monter het bed uitwippen bij het krieken van de dag. Het is dus ook een zaak van bioritme. De angstcrisis bij het vroegtijdig ontwaken is daarentegen wel een ernstig alarmteken.

Ovematige slaapbehoefte

We spreken van hypersomnie (overmatige slaapbehoefte) wanneer de slaapduur hoger ligt dan tien uren. Ook hier moeten we voorzichtig zijn: elke hypersomnie is niet noodzakelijk een symptoom van depressie. Hypersomnie kan immers ook andere oorzaken hebben:
  • tijdelijke oorzaken zoals verandering in levensgewoontes.
  • gebruik van bepaalde geneesmiddelen en alcohol.
  • bepaalde ademhalingsstoornissen.

De depressieve persoon die zijn slaaptijd (van 10 tot 14 uur soms) verlengt, tracht in de eerste plaats door te slapen op krachten te komen omdat hij zich inbeeldt dat lang slapen een remedie is voor zijn enorme vermoeidheid: dat is onjuist. Zijn slaap wordt immers verstoord en is dus niet verkwikkend.

Daarnaast probeert hij vooral te ontsnappen uit een pijnlijke realiteit die hij niet kan aanvaarden of waarop hij geen vat heeft. Daarom koestert hij zich in zijn slaap. Kortom, het is niet de kwantiteit van de slaaptijd die telt maar wel de kwaliteit. Sommige mensen slapen slechts enkele uren per nacht en toch blijven ze fit. Denken we maar aan de beroemde Britse politicus Winston Churchill en Thomas Edison, de uitvinder: zij hadden genoeg met vier uurtjes slaap.
Gerelateerde artikelen
Slaapproblemen bij kinderen: overmatig slapen (hypersomnie)Slaapproblemen bij kinderen: overmatig slapen (hypersomnie)Slaapproblemen bij kinderen komen dikwijls voor. Overmatig slapen, ook wel hypersomnie genoemd, is een slaapstoornis waa…
Slapeloosheid - InsomnieSlapeloosheid - InsomnieSlapeloosheid is een slaapstoornis en wordt ook wel insomnie genoemd. Mensen die hieraan leiden kunnen moeilijk in slaap…
Slapen en WakenOnder invloed van daglicht produceert de epifyse in de hersenen een bepaalde hoeveelheid van de stof melatonine. Deze st…
Depressie: algemene kenmerkenDepressie" is een woord dat we vaak gebruiken zonder de precieze betekenis ervan te kennen. De term "depressie" maakt de…
Hypergrypnie of hypersomnia: Altijd kunnen slapenHypergrypnie of hypersomnia: Altijd kunnen slapenKun jij altijd wel slapen? Heb jij ongelofelijk moeite je bed uit te komen? Kun jij slapen wanneer en hoe lang je wilt?…
Bronnen en referenties
  • Cursus 'Psychosomoatische aandoeningen', 2° Licentie Motorische Revalidatie en Kinesitherapie, K.U.L 1985

Reageer op het artikel "Depressie en slaapstoornissen"

Reacties

Marc Weyns, 16-04-2014 00:53 #3
Ik heb reeds lange tijd een zware depressie, mijn ex-vrouw zegde me in 2007 op kerstdag, te willen scheiden na 34 jaar huwelijk, toen is mijn zéér lang slapen echt serius begonnen, ik slaap geregeld 15 a 20 uur aan één stuk, ik heb ook apneu en slaap met een masker, reeds jaren, ik heb 4 maal in de slaapkliniek gelegen U.Z.A Universitair hospitaal en ben nog steeds in behandeling, Bij Proff. Verbraecken, ik heb gisteren nog gebeld, niettegenstaande ik s'nacht maar 80 % zuurstof in mijn bloed krijg, is dit volgens hem NIET de oorzaak? - ik had tijdens deze onderzoeken 63 ademhalingsstops per nacht.
Ik heb een schildklier, die verscheiden bloedafname s' nachts niet werkt, ik heb géén eetlust meer en ben reeds 17 Kg afgevallen, ik neem hiervoor L-thyroxine 25 mg, zou de slechtwerkende schildklier het probleem kunnen zijn?
Ik slechts 60 jaar, maar heb in 2004 een indeukingsfractuur gehad op L 1, is vrij goed nu, na jaren, ik reeds een hartinfarct gehad, heb drie stends en een anurisma van 4.9 Cm.
Ik heb al 5 maal opgenomen geweest voor mijn depressie in diverse klinieken - ik heb ook sinds mijn scheiding een dranprobleem, altijd alleen schuldgevoelens en verdriet, ik weet dat dit de oplossing niet is, ik ben radeloos, ik heb reeds zelfmoordneigingen gehad., ik radeloos en heb voor niets zin, wat zou ik nu nog kunnen Doen

Kimberley Pex, 17-05-2012 17:33 #2
't Is gewoon 'n feit dat vooral chronisch zieken en herstellenden echt hun slaap nodig hebben, anders kom je nóóit bij! Ik vind 't nog steeds verbazingwekkend hoe de bezoekuren in ziekenhuizen geregeld zijn. Na mijn (totnutoe 10 operaties) kan ik erover meepraten. De bezoekuren zijn slopend. Vaak veel te lang, je voelt je ook nog schuldig als je niet fit en monter kunt praten met 't bezoek.De nachten in ziekenhuizen zijn ook niet echt prettig, je wordt om de zoveel tijd wakkergemaakt voor controles, om 22.00 is de laatste ronde meestal pas voorbij, en om 7.00 uur beginnen de ochtendrituelen alweer, overdag dokters en bloedafnames en lijsten invullen, onderzoeken, thempen, enz.enz.enz.enz.enz. en bezoek… (het bezoek zelf kan er niks aan doen, de bezoekuren moeten gewoon korter.) Slaap heb je dan nodig, vooral gewoon slaap. Maar zoiets weet je natuurlijk pas als je 't zelf (te)vaak hebt meegemaakt…

Wilma, 18-03-2011 16:30 #1
Het is een oud artikel, maar toch wil ik graag nog even reageren. Want wat wordt hier een onzin beweerd over slaap. Het is toch algemeen bekend dat Churchill juist leed aan heftige depressies? En ook Thomas Edison haalde zijn verloren slaapuurtjes in dmv power-napping. Einstein sliep zelfs zo'n 10 uur per nacht. Slaap is van GROOT belang, speciaal bij depressies!

http://www.bipolar-lives.com/winston-churchill-and-manic-depression.html
http://www.wilywalnut.com/Thomas-Edison-Power-Napping.html

Infoteur: Guy1962
Laatste update: 14-10-2010
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!