InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Wie zorgt er voor de kinderen na overlijden ouders?

Wie zorgt er voor de kinderen na overlijden ouders?

Wie zorgt er voor de kinderen na overlijden ouders? In een testament kan worden vastgelegd wie de voogdij krijgt over de kinderen na overlijden van de ouders. Indien er geen testament aanwezig is, volgt overleg met de familie over de best mogelijke oplossing. Het is een schrikbeeld waar ouders vaak niet aan willen denken, maar het eigenlijk wel vast moeten leggen bij de notaris. Binnen een gezin met twee ouders kan het gebeuren dat beide ouders komen te overlijden voordat de kinderen volwassen zijn. In een één oudergezin is het nog belangrijker om notarieel de voogdij te regelen. De kans dat één ouder komt te overlijden is namelijk groter dan bij een twee oudergezin.

Wat gebeurt er na overlijden van de ouders bij geen testament met voogdij?

In het geval de voogdij niet is vastgelegd is een testament, moet de rechter een beslissing nemen over de toekomst van de kinderen. Kinderen worden niet zomaar in een pleeggezin geplaatst. Er volgt eerst overleg met de familie van de kinderen. Het belang van de kinderen staat bovenaan. De rechter zal de kinderen het liefst toewijzen aan familie. Er volgt in ieder geval eerst overleg met de familie over de beste oplossing voor de kinderen.

In veel gevallen zullen de kinderen worden toegewezen aan iemand binnen de familie. Indien er meerdere familieleden bereid zijn om de voogdij op zich te nemen, zal de rechter de beslissing nemen. De rechter kan advies inwinnen bij de Raad voor de Kinderbescherming.

Wat gebeurt er na overlijden van de ouders bij een testament met voogdij?

De ouders kunnen in hun testament laten opnemen wie de voogdij over de kinderen krijgt na overlijden van de ouders. Dit moet wel in een notariële akte worden vastgelegd. Na het overlijden moet de voogd bij de griffie van de rechtbank een bereidverklaring tekenen ter acceptatie van de voogdij. De in de testament genoemde voogden zijn niet verplicht om de voogdij te accepteren. Voogdij vastleggen in het testament kan zelfs voor de geboorte van een kind.

Er is geen geschikte voogd beschikbaar binnen de familie of omgeving van het kind

Na overleg met de familie van de kinderen, kan het gebeuren dat niemand de voogdij op zich wil of kan nemen. Het kan ook gebeuren dat er familieleden worden afgewezen als voogd voor de kinderen. De rechtbank moet er wel van overtuigd zijn dat het de juiste oplossing is voor het kind.

Wat is voogdij?

Voogdij is het hebben van het gezag over een kind door anderen dan de ouders van het kind. Een voogd moet minimaal 18 jaar zijn en mag niet aan een geestelijke stoornis lijden of onder curatele staan. Stichting Nidos of Bureau Jeugdzorg kunnen ook als voogd worden benoemd.

Wat is een voorlopige voogdij?

Een voorlopige voogdij kan door een rechter worden opgelegd. Dit zal gebeuren in het geval de ouders de opvoeding niet aankunnen. Dit kan de rechter opleggen in het geval dat de belangen van de kinderen worden geschaad en ingrijpen noodzakelijk is. Het gezag ligt in dat geval niet meer bij de ouders, maar bij Bureau Jeugdzorg.
© 2011 - 2019 Esmee, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Voogdij: keuze en taken van een voogdVoogdij: keuze en taken van een voogdVanaf de geboorte, komt het kind in de handen van zijn/haar ouders terecht. De ouders zorgen voor het kind en voeden het…
Wat betekenen de termen in een testament?Iedereen heeft wel eens gehoord van een legaat en bewind, maar wat betekent het eigenlijk. In dit artikel worden een aan…
Een testament is een mustEen testament is een mustIn bepaalde situaties kunt u niet zonder een testament. Diegene die de wettelijke verdeling de juiste verdeling vindt, h…
Erfenis jong kind: bewindErfenis jong kind: bewindErfenis en bewind bij een minderjarig in 2019, hoe werkt dit testamentair bewind? Wie jonge kinderen heeft, doet er goed…
Erfenis: vragen en antwoordenNiet iedereen denkt erover na. Wat gebeurd er met mijn bezittingen, maar ook met mijn schulden na mijn overlijden. Als j…
Bronnen en referenties
  • Postbus 51

Reageer op het artikel "Wie zorgt er voor de kinderen na overlijden ouders?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 23-05-2011
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!