InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Het ondergaan van een ooglaserbehandeling

Het ondergaan van een ooglaserbehandeling

Het ondergaan van een ooglaserbehandeling Sinds de jaren negentig is het mogelijk om een ooglaserbehandeling te ondergaan om het gezichtsvermogen te verbeteren. Er zijn wel een aantal zaken waar u rekening mee moet houden en niet iedereen komt in aanmerking voor een laserbehandeling. Zo is het meestal niet mogelijk om een behandeling te ondergaan op het moment dat u zwanger bent. Verder zijn er bepaalde risico's aan een behandeling verbonden. Deze risico's zijn weliswaar niet heel groot, maar het is wel belangrijk om er kennis van te nemen. Sinds de jaren negentig is het mogelijk om een ooglaserbehandeling te nemen. Dit is erg handig voor mensen met een slecht gezichtsvermogen. Bij een laserbehandeling wordt uw oogsterkte met behulp van een laser verbetert. Daardoor zijn deze mensen minder afhankelijk van een ril of lenzen. Onder andere veel beroeps- en amateursporters beschouwen dit als een stuk makkelijker.

Technieken voor ooglaserbehandeling

Er zijn verschillende technieken die worden gebruikt om met behulp van laser het gezichtsvermogen te verbeteren. Dit zijn lasek, prk, lasik, femtosecond en epilasik. Wat hierbij gebeurd is dat er een dun laagje van het hoornvlies wordt verdampt waardoor de refractieafwijking wordt gecorrigeerd en daardoor kunt u weer zien zonder bril of lenzen. Met deze technieken kunnen zowel verziendheid als bijziendheid worden verbeterd. Bij verziendheid wordt het hoornvlies iets boller gemaakt en bij bijziendheid wordt het juist wat vlakker gemaakt.

Vooronderzoek

Voordat u ook echt een behandeling krijgt worden er eerst een aantal metingen gedaan door een centrum dat gespecialiseerd is in ooglaserbehandeling. Op basis van de gegevens van deze metingen bepaald de optometrist of de refractiechirurg of u ook echt een behandeling krijgt.

Voorwaarden voor ooglaserbehandeling

Er zijn in ieder geval een aantal voorwaarden waar u aan moet voldoen wilt u in aanmerking komen voor een ooglaserbehandeling. U moet minimaal achttien jaar zijn en het gezichtsvermogen mag de laatste twee jaar niet verder afgenomen zijn. Het hoornvlies moet dik genoeg zijn en iemand moet niet zwanger zijn. Ook mensen met bepaalde ziektes, zoals staar en suikerziekte, komen meestal niet in aanmerking voor een behandeling.

Nazorg

Na de ooglaserbehandeling zijn er ook een aantal dingen waar u zich aan moet houden. Zo mag u de eerste drie maanden niet in de ogen wrijven. De eerste nachten zal u ook een speciale bril moeten dragen om dat te voorkomen. De eerste weken zult u ook speciale oogdruppels moeten gebruiken en u mag absoluut niet sporten tijdens de eerste twee weken. Ook is het niet aan te raden om make-up te gebruiken of te gaan zwemmen.

Kosten

Uw ogen laten laseren kan vaak al voor bedragen onder de duizend euro. Een groot deel daarvan wordt waarschijnlijk ook nog door uw zorgverzekeraar, maar zorg ervoor dat u daar van te voren goed navraag over heeft gedaan. Soms heeft een zorgverzekeraar alleen een contract met bepaalde ziekenhuizen of ooginstituten, waardoor alleen een behandeling bij deze instellingen wordt vergoed.

Risico

Ondanks de grote vorderingen die er zijn gemaakt blijven er risico's verbonden aan een ooglaserbehandeling. Zo kan het zijn dat iemand na een behandeling minder contrasten ziet. Ook kan na een behandeling het gevoel van "droge ogen" een aantal maanden blijven bestaan. Een ander risico is dat de epitheelflap niet goed terug groeit. Dat komt dan omdat het overgebleven hoornvlies niet meer sterk genoeg en naar buiten buigt. Dit kan vooral gebeuren als er geprobeerd wordt een te grote oogafwijking naar nul te corrigeren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het ondergaan van een ooglaserbehandeling"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 28-12-2015
Subrubriek: Diversen
Special: Online brillen en lenzen
Medische informatie…
Schrijf mee!