InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Ogen laten laseren als alternatief voor een bril

Ogen laten laseren als alternatief voor een bril

Het dragen van een bril of lenzen kan vaak vervelend zijn. Brillen kunnen breken of kwijtraken en lenzen kunnen irriteren of uitvallen. Een ooglaserbehandeling, ook wel 'refractiechirurgie' genoemd, kan dan een goede oplossing zijn.

Hoe werkt het ?

Bij een ooglaserbehandeling wordt door middel van een laser een microscopisch klein laagje van de derde laag van het hoornvlies, of stroma, verdampt. Dit zorgt ervoor dat de manier waarop het licht gebogen wordt veranderd. Bij verziendheid wordt de bolling van het oog groter gemaakt, terwijl bij bijziendheid deze bolling juist afgevlakt wordt. Een behandeling van de ogen met laserapparatuur wordt altijd gedaan door een optometrist of oogarts. De laser maakt gebruikt van ultraviolet licht waarmee het hoorvlies verdampt wordt. Door de extreem korte duur van de lichtpulsen is het mogelijk dit zeer nauwkeurig te doen. De eerste stap in de procedure is altijd een vooronderzoek, waarbij wordt gekeken of ooglaseren een goede oplossing is voor de patiënt in kwestie. Bij ongeveer 25% van de potentiële klanten wordt een negatief advies gegeven; zij komen door verschillende oorzaken niet in aanmerking voor een behandeling.

Voor wie is ooglaseren geschikt?

Een laserbehandeling is geschikt voor mensen met de volgende eigenschappen:
  • Tussen de 20 en 50 jaar
  • Oogafwijking tussen -10.00 en +4.00
  • Cilindrische sterkte van niet meer dan -6.00

Voor wie is ooglaseren niet geschikt?

Het laseren van de ogen is niet geschikt voor mensen met aandoeningen aan het netvlies of hoornvlies, mensen met oogontstekingen, staar, glaucoom of suikerziekte. Eveneens ongeschikt is het voor mensen met een lui oog en voor mensen die (met correctie) een zicht van minder dan 50% hebben. Gedurende een zwangerschap wordt een ooglaser operatie ook niet uitgevoerd.

Wat zijn de risico's van een ooglaser behandeling?

In minder dan 1% van de gevallen komen bijwerkingen voor. Deze bestaan voornamelijk uit schitteringen, kringen om lampen (halo's), lichtgevoeligheid en schaduwbeelden. In de meeste gevallen verminderen of verdwijnen deze bijwerkingen al snel.
Er kunnen ook complicaties optreden zoals hoornvliesbeschadiging, netvliesloslating en aderlijke blokkades. Deze komen echt zeer weinig voor, in minder dan 0.1% van de gevallen (<1 per 1000)

Wat zijn de kosten?

Afhankelijk van de sterkte en complexiteit van de behandeling liggen de kosten tussen ongeveer 800 en 2000 euro per oog.Voor beide ogen bent u dus zo'n 1600 tot 4000 euro kwijt. In veel gevallen neemt de zorgverzekeraar een deel van de kosten op zich. Hier is over het algemeen wel een aanvullende verzekering voor nodig. Omdat er na de operatie geen bril of lenzen meer nodig zijn worden de kosten in de loop der tijd terugverdiend. Voor iemand die per maand 40 euro aan lenzen betaald is de terugverdientijd voor 2 ogen ongeveer tussen de 2 en 8 jaar, afhankelijk van de behandeling.
© 2013 - 2019 J1989, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.eyescan.nl/
  • http://www.opticalexpress.nl/

Reageer op het artikel "Ogen laten laseren als alternatief voor een bril"

Infoteur: J1989
Gepubliceerd: 27-12-2013
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!