InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Oog laser behandeling - Tegen welke aandoeningen helpt het?

Oog laser behandeling - Tegen welke aandoeningen helpt het?

Oog laser behandeling - Tegen welke aandoeningen helpt het? Ooglaser behandeling is een uniek waardevolle behandeling, maar het is alleen nuttig voor bepaalde, specifieke kwalen. Bij een laser behandeling bestuurt een bekwaam arts de laser (licht versterking door gestimuleerde uitzending van straling), waarmee hij de gedeeltes in het oog die het nodig hebben bewerkt en vormt. De laser past het oog aan, of bewerkt beschadigde bloedvaatjes, maar bepaalde specifieke kwalen geneest het ook weer niet.

Inleiding

Het onderstaande artikel is slechts informatief bedoelt en dient ter ondersteuning en beeldvorming. Voortschrijdend inzicht kan er voor zorgen dat er nieuwe ontwikkelingen ontstaan. Raadpleeg daarom altijd een specialist of arts voor verdere informatie en uitleg.

Ziektes van het oogvlies

Wanneer het netvlies schade heeft opgelopen in de vorm van scheurtjes of gaatjes, zou een laser behandeling erg effectief kunnen zijn. Grote beschadigingen aan het netvlies, waarbij bijvoorbeeld het netvlies is losgeraakt van de rest van het oog, zijn echter niet te behandelen en bied de laser behandeling geen soelaas.

Glaucoom

Glaucoom is een aandoening die de optische zenuw van het oog beïnvloedt. Het zorgt ervoor dat het gezichtsvermogen met grote stappen achteruit gaat. Indien het ontdekt wordt in een vroegtijdig stadium, kan een ooglaser behandeling bijdragen aan de genezing van deze aandoening.

Maculadegeneratie (MD)

MD beïnvloedt het kleine centrale gedeelte van het oogvlies en kan zich op twee manieren manifesteren. Namelijk in de “droge” en in de natte vorm. De droge vorm komt, daarbij gezegd, wel veel vaker voor. De droge MD is niet te behandelen met een ooglaser behandeling, terwijl natte MD wel goed te behandelen is. Wanneer de bloedvaatjes in de Macula bloed lekken of beschadigd raken, kunnen door middel van de laser techniek de bloedvaatjes gesloten worden zodat het bloeden ook stopt.

Diabetisch Retinopathie

Diabetisch Retinopathie is een kwaal die zich ontwikkelt als gevolg van (een slecht behandelde) suikerziekte. De slecht behandelde suikerziekte resulteert zich in een abnormale groei, of lekkend vloeistof, van de bloedvaatjes in het oog. Ooglaser behandeling kan deze ongewenste groei vertragen of in het gunstige geval een halt toe roepen.

Cataract

Cataract, oftewel grijze staar, vertroebelt de lens die het oog bedekt. Een ooglaser behandeling helpt niet bij cataract. Een ooglaser behandeling kan wel nuttig zijn nadat de cataract operatief verwijdert is. De vervangende lens die over het oog wordt geplaatst kan soms namelijk ook troebel worden. Door een klein gaatje in de lens te maken, dat het licht doorlaat, kan de troebelheid verminderd worden.

Conclusie

Ooglaser behandeling heeft bewezen een ingreep te zijn met veel potentiële voordelen, maar net als bij elke behandeling, moet men de mogelijkheden en onmogelijkheden van deze behandeling goed beseffen. Dit artikel is slechts een korte beschrijving en kan, voor u, in de gehele context onduidelijkheden bevatten. Ook is men in het ene land meer gespecialiseerd in ooglaser behandeling dan in het andere land. Daarnaast maakt men continu progressie op wetenschappelijk gebied.

Neem dan ook altijd contact op met een specialist voor meer informatie en/of een afspraak.
© 2008 - 2018 Emen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Laser oogbehandelingEen operatieve ooglaser behandeling wordt toegepast voor het verhelpen van bijziendheid, hypermetropie en astigmatisme.…
Ooglaseren: Welke methoden en hoe duur?Ooglaseren: Welke methoden en hoe duur?Door uw ogen te laten laseren bent u eindelijk af van lenzen en brillen. Hier vindt u een overzicht van de bekendste oog…
OoglaserbehandelingWord je gek van je bril? Zijn lenzen ook niet geschikt voor je? Dan kan Ooglaseren een uitkomst voor je zijn. Door midde…
Informatie ooglaserenAls blijkt dat je niet voor 100% kunt zien, heb je een paar opties. Je kan een bril aanschaffen of misschien lenzen. Maa…
OoglaserbehandelingNiet goed kunnen zien is vervelend en dat je daardoor een bril of contactlenzen moet dragen maakt het vaak niet dragelij…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: HebiFot, Pixabay
  • London Vision Clinic

Reageer op het artikel "Oog laser behandeling - Tegen welke aandoeningen helpt het?"

Reactie

Rob Labruyere, 08-10-2008 20:24 #1
Ik heb dit stukje gelezen, en heb wat opmerkingen over het geschrevene: Ik ben opticien en werk daarnaast als TOA (oogarts assistent) in het A.M.C.

bij ziektes van het oogvlies: Dit moet zijn het netvlies. Het oogvlies bestaat niet. Het netvlies is de lichtgevoelige laag (ahw de "film" van het oog). Ook grote loslatingen zijn te behandelen, alleen niet met een laser. Vaak wordt dmv een operatie het netvlies weer vastgezet.

Bij Glaucoom: Helaas is genezing van glaucoom niet mogelijk. Wel kan het proces van achteruitgang behoorlijk vertraagt worden. Inderdaad wordt de laser gebruikt bij sommige vormen van glaucoom.

Bij Macula degeneratie: Nieuw bij Macula Degeneratie is de behandeling met Avastin. Dit is een medicijn dat in de oogbol wordt geinjecteerd. In veel gevallen kan verbetering van de gezichtsscherpte bereikt worden.

Bij Cataract: Bij cataract wordt de ooglens aan de voorzijde geopend en wordt de kern van de ooglens verwijderd. Alleen de buitenste laag van de ooglens blijft zitten. Via het gaatje dat aan de voorzijde in de ooglens gemaakt is wordt een nieuw lensje geplaatst. (in het oog en niet op het oog). Soms ontstaat in het buitenste vlies van de natuurlijke ooglens, dat nog is blijven zitten, ook weer staar. Dit wordt na-staar genoemd. Omdat dit buitenste vlies een dikte heeft van plm 0.2 mm kan hier met een laser a.h.w. een gat in geschoten worden, waardoor de troebeling verdwijnt.

Infoteur: Emen
Laatste update: 01-09-2015
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!