InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Veilig ooglaseren - de meest veilige ooglaserbehandeling

Veilig ooglaseren - de meest veilige ooglaserbehandeling

Is ooglaseren veilig of gevaarlijk? Een ooglaserbehandeling bestaat uit drie stappen: vooronderzoek, behandeling en nazorg. Het vooronderzoek zorgt ervoor dat de ooglaserbehandeling veilig verloopt. Alle risico’s worden geminimaliseerd door de behandeling af te stemmen op jouw persoonlijke situatie en de unieke eigenschappen van jouw ogen. De meest geschikte ooglasermethode wordt dan geadviseerd. Ook wordt na ooglaseren nazorg geboden.

Is ooglaseren veilig?

Als je geïrriteerde ogen hebt door het dragen van contactlenzen en je vindt een bril erg ongemakkelijk dan kun je ervoor kiezen om je ogen te laten laseren. Als je eenmaal de beslissing hebt genomen dan wil je wel weten of ooglaseren veilig is. Er zijn verschillende methodes om je ogen te laten laseren. Voor de juiste keuze om je ogen veilig te laten laseren vindt er eerst een uitgebreid vooronderzoek plaats door de behandelend arts.

Ooglaseren vooronderzoek

Omdat persoonlijke situaties verschillen en de eigenschappen van de ogen uniek zijn, is een vooronderzoek bij ooglaseren erg belangrijk. De uitkomsten van het vooronderzoek geven aan of je ogen geschikt zijn voor een ooglaserbehandeling en voor welk soort laserbehandeling.

Wat gebeurt er tijdens het vooronderzoek? Een aantal zaken wordt onderzocht om een eventuele ooglaserbehandeling zo veilig mogelijk te kunnen doen. Deze zaken zijn:

  • meting van de oogsterkte
  • meting van de dikte van het hoornvlies
  • meting van de gezichtsscherpte, met en zonder correctie
  • meting van de vorm en kromming van het hoornvlies
  • de lichtverstrooiing van het hoornvlies
  • de pupilgrootte

Op basis van dit uitgebreide vooronderzoek wordt door de behandelend oogarts een zo goed mogelijk persoonlijk advies gegeven om een ooglaserbehandeling zo veilig mogelijk te kunnen uitvoeren. Uit het vooronderzoek komt ook als resultaat wat de beste methode is om een laserbehandeling te doen.

De ooglaserbehandeling

De laser die wordt gebruikt voor de behandeling brand hele kleine plekjes in het oog of kan hele kleine stukjes weefsel wegsnijden. Tijdens de behandeling wordt het oog verdoofd met behulp van oogdruppels. Hierdoor wordt het oog gevoelloos. Daarna wordt het oog gedesinfecteerd. Door de ooglidspreider blijft het oog open staan.

Ooglasermethodes

Er kunnen verschillende methodes worden toegepast om een oog te laseren. Bij de Lasek methode wordt het meest oppervlakige beschermende laagje opzij geschoven. Dit cellaagje heet het epitheel, en wordt losgeweekt met alcohol. Daarna is het onderliggende hoornvliesweefsel toegankelijk voor de behandeling.

Bij de Lasik en Intralasik methode wordt er een flapje losgemaakt die kan worden omgeslagen. Om het flapje te kunnen maken wordt bij de Lasik methode een mesjes gebruikt. Bij de Intralasik methode wordt dit gedaan met een laser. Deze laatste methode is nauwkeuriger.

Hoe gaat het ooglaseren?

Na de vorige stappen te hebben gedaan controleert de oogarts heel nauwkeurig de instellingen van de laser om dat veiligheid boven alles gaat. Er schijnt een klein fixatielichtje waar je naar moet kijken. In het apparaat zit een eyetracker die alle bewegingen van het oog in de gaten houdt. Bij te veel afwijking stopt de laser onmiddellijk met de behandeling. Na de laserbehandeling wordt het oog schoongespoeld. Het oog wordt weer hersteld en het weggeschoven epitheel wordt terug gezet. Dan komt er een zachte contactlens zonder sterkte op het oog te liggen als een soort verband. Na een dag of drie a vier is het oog weer hersteld.

Hoe lang duurt een ooglaserbehandeling?

De verschillende stappen in een ooglaserbehandeling zijn:
  • vooronderzoek: 1 uur
  • behandeling met laser: 30 minuten
  • controleafspraken: per keer ongeveer 15-30 minuten

Ooglaseren en nazorg

In de maanden die na de behandeling volgen ga je enkele keren voor controle naar de oogarts. Deze nazorg is belangrijk om vervelende effecten die kunnen optreden te voorkomen. Ogen die gelaserd zijn kunnen geïrriteerd raken of gaan jeuken. Meestal verdwijnen deze symptomen vrij snel.
© 2011 - 2019 Jozzie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Ogen laseren: kom je in aanmerking voor ooglaserbehandeling?Ogen laseren: kom je in aanmerking voor ooglaserbehandeling?Ogen laseren is een behoorlijk ingrijpende operatie en wordt ook wel refractiechirurgie genoemd. Een uitgebreid vooronde…
Ogen laten laseren als alternatief voor een brilHet dragen van een bril of lenzen kan vaak vervelend zijn. Brillen kunnen breken of kwijtraken en lenzen kunnen irritere…
Ooglaseren: is het gevaarlijk?Ooglaseren: is het gevaarlijk?Is ooglaseren gevaarlijk? Doet het pijn? Is het een omkeerbaar proces? Wat zijn de mogelijkheden? Zijn je ogen geschikt…
Ogen laseren zonder risicoOgen laseren zonder risicoOgen laseren geeft je in seconden weer 100 % gezichtsscherpte terug, althans dat belooft Lasik, de techniek voor ooglase…
Je ogen laten laseren: Is dat wel veilig?Geen bril meer of contactlenzen. Dat wil iedereen wel, toch? Tegenwoordig maken veel mensen dan ook de stap om hun ogen…
Bronnen en referenties
  • www.ooglaservergelijking.nl

Reageer op het artikel "Veilig ooglaseren - de meest veilige ooglaserbehandeling"

Infoteur: Jozzie
Gepubliceerd: 06-02-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!