InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Staar: symptomen, oorzaken & behandeling

Staar: symptomen, oorzaken & behandeling

Staar is het troebel worden van de ooglens. Er zijn verschillende soorten staar: ouderdomsstaar, jeugdstaar en aangeboren staar. De symptomen van staar zijn een vertroebeld zicht, slechter zien in het donker, dubbel zien en een vage waarneming van kleuren. De oorzaak van staar is in de meeste gevallen ouderdom, maar staar kan ook andere oorzaken hebben. De enige effectieve behandeling van staar is een staaroperatie. Een laserbehandeling voor staar is niet effectief

Wat is staar?

Staar is een veel voorkomende oogaandoening. Als je staar hebt (grijze staar of cataract) wordt je ooglens steeds troebeler. De ooglens bevindt zich direct achter de iris en het pupil. In de normale situatie is de lens helder en kun je scherp zien. Bij staar is het zicht vertroebeld.

Oorzaken staar

Staar ontstaat door slijtage aan de ooglens. Door verschillende oorzaken kan de lens troebel worden, waardoor licht de binnenkant van het netvlies minder goed kan bereiken.Staar kan verschillende oorzaken hebben: het kan zijn aangeboren of ontstaan na beschadiging van het oog of als gevolg van het verouderingsproces.

Soorten staar

Afhankelijk van de oorzaak wordt er onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten staar.
  • Aangeboren staar, die zich manifesteert tijdens de eerste levensjaren.
  • Jeugdstaar, die is ontstaan door een ziekte of beschadiging van het oog bij een ongeval.
  • Ouderdomsstaar, de meest voorkomende vorm van staar. Dit is een “normaal” verschijnsel van het ouderdomsproces.

Tenslotte kan staar het gevolg zijn van suikerziekte. Mensen die aan diabetus lijden, hebben een verhoogde kans op staar.

Symptomen van staar

Slecht zien bij minder licht is vaak het eerste symptoom van staar. Gaandeweg wordt het licht steeds minder en kan er zelfs blindheid ontstaan. Symptomen die duiden op staar, zijn bijvoorbeeld dat je de ondertiteling van een televisieprogramma niet meer kunt lezen, of de tekst van een boek. Een ander symptoom is dat je ’s avonds of ’s nachts veel last hebt van verblindend ligt. Het veranderen van de brilsterkte kan ook een signaal zijn van staar.

Symptomen zullen geleidelijk optreden, omdat staar niet zomaar ontstaat. Samengevat treden de volgende symptomen op:
  • Wazig zicht
  • Last van tegenlicht of zijlicht
  • Slechter zien in het donker
  • De kleuren in de omgeving lijken vervaagd
  • Dubbel zien
  • Sterkte van brillenglas/lens moet worden aangepast

Behandeling van staar

Er zijn verschillende behandelingen mogelijk tegen staar. De enige effectieve behandeling is echter een staaroperatie. In de praktijk wordt deze behandeling pas toegepast als het zicht 30 tot 40% is.

Bioptische bril

In het beginstadium helpen tijdelijke maatregelen, zoals een bril, vergrootglas of extra verlichting. Mensen die tussen de 16 en 50% minder zicht hebben als gevolg van staar, kunnen kiezen voor een tussenoplossing in de vorm van een bioptische bril. Boven in het glas zit een “loepje” dat het zicht verbetert. Er is een cursus vereist om met een bioptische bril aan het verkeer te mogen deelnemen.

Laserbehandeling staar

Een laserbehandeling kan staar niet wegnemen.

Staaroperatie

Als je nog goed kunt zien, is een staaroperatie niet direct noodzakelijk. Het risico op complicaties wordt echter hoger als u de ingreep te lang uitstelt. De oogchirurg voert alleen een standaardoperatie uit als de patiënt door de staar beperkt wordt in zijn dagelijks bezigheden. Een staaroperatie is een van de meest uitgevoerde en doeltreffende ingrepen.

Bij een moderne staaroperatie wordt er een minuscuul sneetje gemaakt in het oog. De troebele lens wordt vervolgens kapot getrild en afgezogen. De nieuwe kunstlens wordt in het wondje gebracht. De herstelperiode na een staaroperatie duurt ongeveer een maand.
Gerelateerde artikelen
Oogaandoening: Grijze staarBij grijze staar is de ooglens vertroebeld waardoor het zicht vermindert. In extreme gevallen is de ooglens zo vertroebe…
Staar oorzaken, symptomen en behandelingStaar wordt ook wel cataract genoemd. Cataract is verantwoordelijk voor 48% voor het wereldwijd voorkomen van blindheid.…
Staar aan de ogen: symptomen, operatie & nastaar laserenStaar aan de ogen: symptomen, operatie & nastaar laserenWat is staar aan de ogen en hoe kan staar worden verholpen? Staar is een troebele ooglens. Staar wordt ook wel 'cataract…
Cataract (staar), een veel voorkomende oogaandoeningCataract (staar), een veel voorkomende oogaandoeningCataract (beter bekend als grijze staar, grauwe staar of simpelweg staar) is een vertroebeling van de ooglens. Hierdoor…
Staar hoeft niet meer rijp te wordenStaar hoeft niet meer rijp te wordenVroeger werden mensen pas aan staar (cataract) geopereerd als deze rijp was. De ooglens was dan inmiddels zo troebel dat…
Bronnen en referenties
  • Gezondheidsplein.nl
  • Libelle
  • St. Jansdal ziekenhuis

Reageer op het artikel "Staar: symptomen, oorzaken & behandeling"

Reactie

B. Katier-Epping, 27-09-2015 12:01 #1
Kan een opticien ook constateren of ik last heb van staar? Zo ja, welke opticien moet ik dan hebben?

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 12-08-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!