InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Het behandelen van artritis bij jonge en oudere mensen

Het behandelen van artritis bij jonge en oudere mensen

Mensen hebben al duizenden jaren last van artritis. Meestal is dit de oorzaak van teveel, of te hard werken en fysieke arbeid te verrichten. Het kan ook komen door en tekort aan bepaalde vitaminen, of een afwijkend voedingspatroon. Het kan ook zijn dat je sneller de neiging hebt om de ruimte tussen je gewrichten af te slijten, dit kan dus ook erfelijk zijn. Er zijn verschillende dingen die je kunt doen om de pijn te verlichtten.

Overgewicht

Overgewicht kan snel aanleiding geven tot artritis. Veel mensen met een duidelijk overgewicht, hebben last van artritis, vooral op oudere leeftijd. Omdat artritis vooral het onderste deel van het lichaam treft, zijn de onderste gewrichten ook het kwetsbaarste. Dit betreft vooral de knieën, heupen, voeten en enkels. Het gewicht gaat ook zwaarder je botten en je kraakbeen belastten. Het beste in dit geval is om je voeding te veranderen, of te beginnen met fitness. Als het probleem serieus is, kun je het beste je dokter raadplegen. Jek unt dan in overleg met de dokter stappen ondernemen.

Fitness en krachtoefeningen

Fitness kan goed zijn voor je artritis, omdat het je helpt om meer leniger te worden, Maar dit is vooral belangrijk in combinatie met krachttraining. Krachttraining is bijna noodzakelijk bij het behandelen van artritis. We zullen een voorbeeld nemen.

Als je artritis hebt tussen de wervels van je rug, zul je erg veel last hebben van rugpijn. Dit komt omdat het kraakbeen is afgesleten en er geen ruimte meer zit tussen de ruggenwervels. Hiervoor was dat het kraakbeen, maar dat is ondertussen afgesleten. Als je nu begint met krachtoefeningen voor de rug, krijg je meer spiermassa. Dit kan zowel voor mannen als voor vrouwen. De lege ruimtes tussen de wervels worden dan opgevuld met spiermassa, wat dan werkt als een soort kussentjes. Dit kan de pijn enorm helpen te verzachtten.

Massage

Een ander middel dat erg goed kan helpen tegen artritis is massage. Hierbij is het vooral belangrijk om de pezen te masseren. Deze lopen verder naar de zenuwen die de pijn veroorzaken. Als je de pezen goed masseert, zal de pijn verzacht worden. Als je dit niet zelf kan, of de pijn zot op een plek waar je niet aan kunt, kun je dit het beste door een kinesist laten masseren. Kennissen die er geen verstand van hebben, kunnen misschien de spier of pees verkeerd masseren, waardoor het nog erger wordt.

Verschillende vormen van beweging

Er zijn verschillende sporten die je kunt beoefenen zonder letsel aan je gewrichten te geven. Hieronder verstaan we vooral aerobic sporten. Voorbeelden hiervan zijn fietsen, wandelen of zwemmen. Vooral zwemmen is heel erg goed. Je lichaam ondervindt erg weinig druk op de gewrichten in het water. Hierdoor is de kans op blessures aan je gewrichten klein. Zwemmen kan ook redelijk intensief zijn. Je traint er je hele lichaam mee, wat betekent dat je de gewrichten overal kunt 'opvullen' met spiermassa die werken als een kussentje tussen je gewrichten, en de pijn overal sterk kunnen verminderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het behandelen van artritis bij jonge en oudere mensen"

Infoteur: Koningaap
Gepubliceerd: 19-03-2011
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!