InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Infectieuze artritis: symptomen, diagnose en behandeling

Infectieuze artritis: symptomen, diagnose en behandeling

Infectieuze artritis: symptomen, diagnose en behandeling Een gewricht kan ontstoken raken door ziektekiemen die in het bloed terecht zijn gekomen. Dit heet een infectieuze of septische artritis. De infectie wordt meestal veroorzaakt door een bacterie. Ook een virus of schimmel kan de oorzaak zijn. Meestal is slechts één gewricht aangetast.

Oorzaak

Een bacterie, virus of schimmel bereikt het gewricht via de bloedbaan. Meestal komt die binnen via wond die open is of uit een infectiehaard elders in het lichaam. Bacteriën die een steenpuist veroorzaken kunnen via het bloed ook een gewricht bereiken, zoals de heup of knie. Bij de geslachtsziekte gonorroe kan de gonokokkenbacterie ook de gewrichten aantasten, wanneer de bacterie er in slaagt om via een bloedbaan een gewricht te bereiken. Ook bij de ziekte van Lyme –die wordt veroorzaakt door een tekenbeet- kunnen de gewrichten door een bacterie worden aangetast. Mensen met reumatoïde artritis, een kunstgewricht of met een stoornis in de afweer tegen infecties lopen een grotere kans op het oplopen van infectieuze artritis dan gezonde mensen. Bij ziekten als mazelen, rodehond, en hepatitis B kunnen virussen ontstekingen veroorzaken aan gewrichten.

Symptomen

Meestal treft infectieuze artritis hooguit één gewricht. De belangrijkste symptomen zijn:

  • Getroffen gewricht is rood, opgezwollen en pijnlijk
  • Hevige pijn in getroffen gewricht
  • Gewricht is stijf en de beweeglijkheid is beperkt
  • Het getroffen gewricht voelt warm aan
  • Koorts

Diagnose

Het is belangrijk om bij een gezwollen en rood gewricht een dokter te raadplegen. Infectieuze artritis kan gewrichten blijvend toetakelen in slechts een paar uur tijd. Bij het vermoeden van een septische artritis kan een arts besluiten om vocht uit een gewrichtsholte te halen met een lange naald. De vloeistof kan zo onderzocht worden om vast te stellen welk micro-organisme de infectie veroorzaakt. Wanneer de septische infectie zich nog een vroege fase bevindt is er op röntgenfoto’s niets te zien. Via bloedonderzoek kan worden gekeken of er in het lichaam een infectie actief is.

Behandeling

Een infectieuze artritis die wordt veroorzaakt door bacterie kan worden behandeld via een antibioticakuur van minimaal vier weken. Bij een virus kunnen er virusremmers worden voorgeschreven en bij een schimmel een antischimmelmedicijn. Vaak volgt bij een septische artritis een operatie om pus te verwijderen. Etter kan veel ellende veroorzaken. Een derde van de patiënten met infectieuze artritis houdt blijvende schade over aan het getroffen gewricht. Daarom is het belangrijk om er op tijd bij te zijn.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.kiesbeter.nl
  • www.medicinfo.nl
  • http://reumacentrum.mmc.nl

Reageer op het artikel "Infectieuze artritis: symptomen, diagnose en behandeling"

Infoteur: Tina2011
Gepubliceerd: 29-10-2011
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!