InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Migrerende artritis: Zich verplaatsende gewrichtsontsteking

Migrerende artritis: Zich verplaatsende gewrichtsontsteking

Migrerende artritis: Zich verplaatsende gewrichtsontsteking Artritis, een ontsteking van de gewrichten, gaat gepaard met veel gewrichtspijn. Bij migrerende artritis verschuiven (migreren) de symptomen zich van het éne naar het andere gewricht. Deze vorm van artritis treft mogelijk iedereen van alle leeftijdscategorieën. Vele oorzaken zijn bekend voor migrerende artritis zoals onder andere infectieziekten en ontstekingsaandoeningen. Deze aandoening is voor de patiënt vaak vervelend omdat de pijn verbetert in een bepaald gewricht maar dan plots pijn start aan een ander gewricht. Het diagnosticeren van deze aandoening vormt voor de arts ook een uitdaging.

Infecties en migrerende artritis

Aids

Aids staat voor ‘Acquired Immune Deficiency Syndrome’. Aids is een virale infectie die het immuunsysteem volledig vernietigt en het lichaam meer vatbaard maakt voor ziekten. Door aids ontstaat mogelijk pijn die zich verplaatst van het éne naar het andere gewricht.

Bacteriële endocarditis

Een ontsteking van de binnenwand van het hart is in medische termen gekend als ‘endocarditis’. Deze infectie treedt op wanneer bacteriën het hart binnenkomen. Chronische infectieuze endocarditis is gekoppeld aan gewrichtspijn die optreedt bij migrerende artritis.

Gonokokkenartritis

Een gonorroe-infectie veroorzaakt mogelijk gonokokkenartritis. Gonorroe, een veel voorkomende seksueel overdraagbare aandoening, komt vooral voor bij tieners en jongvolwassenen. Bij gonokokkenartritis zijn zowel de huid (huiduitslag) als de gewrichten aangetast.

Hepatitis B en C

Zowel virale hepatitis B als virale hepatitis C resulteren mogelijk in migrerende artritis.

Infectieuze artritis

Infectieuze artritis (septische artritis) is het gevolg van een infectie in een gewricht. Bacteriën dringen namelijk het lichaam binnen door een verwonding die vervolgens de gewrichten treffen. De infectie verspreidt zich mogelijk van het éne naar het andere gewrichten waardoor migrerende artritis tot stand komt.

Reumatische koorts

Wanneer de arts een streptokokkeninfectie (infectie met Streptococcus-bacterie) zoals een keelontsteking of roodvonk niet goed behandelt, ontstaat mogelijk reumatische koorts. Hierbij komen ontstekingen in de gewrichten tot uiting die vergezeld gaan met gewrichtspijn en een gewrichtszwelling die zich verplaatsen van het éne naar het andere gewricht.

Ziekte van Lyme

Een bacterie die leeft in hertenteken komt mogelijk door een geïnfecteerde tekenbeet terecht bij mensen en veroorzaakt dan de ziekte van Lyme. Hierbij ontstaan tal van symptomen, zoals gewrichtspijn. Mogelijk lijdt de patiënt aan chronische artritis die zich verplaatst van het éne naar het andere gewricht.

Ziekte van Whipple

De ziekte van Whipple is een zeldzame bacteriële infectie die leidt tot malabsorptie (problemen met de opname van voedingsstoffen). (Migrerende) gewrichtspijn is een vroeg symptoom van de ziekte van Whipple.

Ontstekingsaandoeningen en verschuivende ontsteking van gewrichten

Polychondritis

Polychondritis is een zeldzame, chronische aandoening waarbij het kraakbeen en verschillende weefsels in het lichaam ontstoken zijn. Hierbij ontstaat met andere woorden een ontsteking aan de oren, de neus, de ruggengraat, de luchtpijp en de gewrichten. Ook zijn mogelijk de ogen en de bloedvaten aangetast. De gewrichtsontsteking en degeneratie die gepaard gaan met polychondritis leidt mogelijk tot migrerende artritis.

Reumatoïde artritis

Reumatoïde artritis is een chronische ontstekingsaandoening die gevolgen heeft voor diverse lichaamssystemen zoals de huid, de ogen, de longen, het hart en/of de bloedvaten. Ook resulteert de aandoening mogelijk in boterosie, gewrichtsmisvorming en migrerende artritis. In ernstige gevallen veroorzaakt de aandoening lichamelijke beperkingen.

Sarcoïdose

De ontstekingsaandoening sarcoïdose is een ziekte die de longen, de lymfeklieren of de huid treft. Hierbij veroorzaakt de ontsteking knobbeltjes in de weefsels van het lichaam. Bij het groeien tasten ze de orgaanfunctie aan. Deze aandoening heeft ook invloed op de gewrichten waardoor een verplaatsende gewrichtsontsteking mogelijk is.

Systemische lupus erythematosus

De meest voorkomende vorm van lupus is systemische lupus erythematosus. Deze ziekte is een auto-immuunaandoening die optreedt wanneer het immuunsysteem het lichaam ten onrechte aanvalt. De aandoening kent tal van symptomen, waaronder verplaatsende pijn en zwelling van de gewrichten.

Ziekte van Crohn

De ziekte van Crohn is een chronische inflammatoire darmaandoening waarbij diarree en buikpijn optreden. Soms zijn grotere gewrichten zoals de knie en elleboog getroffen en dan ervaart de patiënt migrerende artritis.

Symptomen

Het is gebruikelijk dat de symptomen van migrerende artritis in een gewricht wegebben om dan in een ander gewricht weer tot uiting te komen. Dit gaat gepaard met volgende tekenen:
  • een beperkt bewegingsbereik van de getroffen gewrichten
  • een zwelling in en rond de gewrichten
  • gewrichtsstijfheid
  • intense gewrichtspijn in en rond de gewrichten
  • roodheid van de getroffen gewrichten
  • warmte van de getroffen gewrichten

Ook algemene tekenen treden op, zoals een huiduitslag, koorts en gewichtsveranderingen.

Diagnose en onderzoeken

De arts bevraagt de patiënt over de symptomen en voert vervolgens een lichamelijk onderzoek uit. Een bloedonderzoek is nodig voor het stellen van de diagnose. Hiermee is het mogelijk om tal van infecties en ontstekingsaandoeningen op te sporen. De diagnose van de zich verplaatsende gewrichtsontsteking zelf gebeurt op basis van het uitsluiten van andere ziekten met inflammatoire gewrichtspijn.

Behandeling van ontsteking aan gewrichten di zich verplaatst

Anno februari 2018 bestaat er geen remedie voor migrerende artritis. De arts behandelt de migrerende pijn en andere klachten symptomatisch en daarnaast behandelt hij de onderliggende aandoening.

Medicatie

De arts zet ontstekingsremmers en pijnstillers in om de symptomen te verlichten. De meest voorgeschreven medicijnen zijn paracetamol, ibuprofen en naproxen. Soms treden hierdoor wel bijwerkingen op.

Andere behandelingen

Ook andere behandelingen zijn mogelijk zoals:

Prognose

Migrerende artritis is voor veel patiënten een heel vervelende aandoening die de levenskwaliteit aantast. Door te sporten, goed te eten en goed te overleggen met de arts is het echter mogelijk om de fysieke klachten te verminderen of voorkomen.

Complicaties van zich steeds verplaatsende ontsteking aan de gewrichten

Sommige patiënten ervaren een depressie als gevolg van de steeds zich verplaatsende gewrichtspijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Infectieuze artritis: symptomen, diagnose en behandelingInfectieuze artritis: symptomen, diagnose en behandelingEen gewricht kan ontstoken raken door ziektekiemen die in het bloed terecht zijn gekomen. Dit heet een infectieuze of se…
Gewrichtsaandoeningen, symptomenGewrichtsaandoeningen, symptomenGewrichten zorgen voor mobiliteit en beweging tussen twee of meerdere beenstukken (botten). Gewrichtsaandoeningen hebben…
Reumatoïde artritis of chronische gewrichtsreuma: symptomenReumatoïde artritis of chronische gewrichtsreuma: symptomenBij reumatoïde artritis is er sprake van een aanval van het afweersysteem op de eigen gewrichten, het is een auto-immuun…
Gewrichtspijn: Symptomen, oorzaken, medicijnen, behandelingGewrichtspijn komt vrij veel voor bij mensen en zorgt voor heel veel ongemak. Ernstige gewrichtspijn kan de kwaliteit va…
Krakende gewrichten: oorzaak en behandelingKrakende gewrichten: oorzaak en behandelingKrakende gewrichten door reuma, vitaminetekort, sport, ontsteking of andere oorzaken. Iedereen heeft er wel eens last va…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 17 februari 2018:
  • 8 Food Ingredients That Can Cause Inflammation, https://www.arthritis.org/living-with-arthritis/arthritis-diet/foods-to-avoid-limit/food-ingredients-and-inflammation.php
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Migratory Arthritis Information Symptoms and Treatment, https://www.disabled-world.com/health/autoimmunediseases/arthritis/migratory-arthritis.php
  • What Are the Causes of Migratory Arthritis?, https://www.livestrong.com/article/214660-what-are-the-causes-of-migratory-arthritis/
  • What causes migratory artritis? Symptoms and treatment, https://www.belmarrahealth.com/causes-migratory-artritis-symptoms-treatment/
  • What Is Migratory Arthritis?, https://www.healthline.com/health/migratory-arthritis
  • What You Should Know About Migratory Arthritis, https://www.verywell.com/what-is-migratory-arthritis-189658

Reageer op het artikel "Migrerende artritis: Zich verplaatsende gewrichtsontsteking"

Infoteur: Miske
Laatste update: 09-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Spier- en gewrichtsafwijkingen
Medische informatie…
Schrijf mee!