InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Gezondheid: Gynaecologische kanker

Gezondheid: Gynaecologische kanker

Gezondheid: Gynaecologische kanker Behoorlijk onderbelicht, maar daarmee niet minder ernstig ... gynaecologische kanker. Dit is een vorm die bij vrouwen voorkomt bij de geslachtsorganen. Helaas relatief vaak in een laat stadium ontdekt. Graag wat extra aandacht en je als vrouw realiseren dat je dit – ook op jonge leeftijd – zomaar kan overkomen.

Basisuitgangspunten

Er zijn verschillende soorten gynaecologische kanker, te weten:
  • vulvakanker
  • baarmoederhalskanker
  • baarmoederkanker
  • eierstokkanker (+ erfelijke vorm)

Jaarlijks wordt bij een kleine 4000 vrouwen gynaecologische kanker vastgesteld.

Eierstokkanker wordt per jaar bij zo’n 1100 vrouwen vastgesteld. Meestal krijgen jonge vrouwen deze vorm niet en ligt de leeftijd meestal bij vrouwen die in de menopauze zitten of deze reeds gepasseerd zijn, vanaf zo’n 50 jaar dus. Daarmee niet gezegd dat jonge vrouwen deze vorm helemaal niet kunnen krijgen. Kiemceltumor, een speciale vorm van eierstokkanker, is een vorm die juist vaak bij jonge meisjes wordt vastgesteld.

Erfelijke vorm van eierstokkanker

Ongeveer 5-10% van de gevallen van eierstokkanker (vaak in combinatie met borstkanker) wordt veroorzaakt door een erfelijke aanleg. Een mutatie in het BRCA1 of BRCA2 gen is mede veroorzaker en wordt door ouders doorgegeven. Zowel mannen als vrouwen kunnen dit doorgeven. Als kind heb je 50% kans het gen van je ouders mee te krijgen.

Baarmoederhalskanker is het meest bekend, maar niet de meest voorkomende vorm. In Nederland wordt de ziekte per jaar bij zo’n 700 vrouwen vastgesteld. Strikt genomen kunnen alle volwassen vrouwen het krijgen, maar de piek ligt bij vrouwen tussen 30 tot 55 jaar.

Baarmoederkanker wordt in Nederland per jaar bij zo’n 1700 vrouwen vastgesteld. De groep vrouwen die het meest getroffen worden ligt tussen de 55 en 80 jaar. Het is hoogstzelden als een vrouw onder de 40 jaar deze ziekte krijgt.

Vulvakanker komt relatief weinig voor. In Nederland wordt de diagnose jaarlijks bij zo’n 250 vrouwen gesteld. Van de vrouwen die het krijgen is het merendeel op ver gevorderde leeftijd (vanaf zo’n 70 jaar). Maar ook hiervoor geldt, jonge vrouwen kunnen het ook krijgen.

Diagnose en behandeling

De diagnose gesteld te krijgen zal voor de meeste vrouwen, als een mokerslag aankomen. Een goede begeleiding is essentieel (geldt uiteraard voor iedere vorm van kanker). Voor deze vorm van kanker zal het mogelijk nog harder aankomen, omdat veel vrouwen weinig tot niets merken van woekerende cellen in de buik en vaak via een andere manier in aanraking komen met een arts die de kanker constateert.
Steeds meer ziekenhuizen hebben echter ook voor deze relatief onbekende vormen van kanker begeleiders voor tijdens en na het proces.

Op de polikliniek gynaecologie worden meestal de eerste onderzoeken gedaan (lichamelijk en inwendig onderzoek). In deze periode worden ook de afspraken gemaakt voor de vervolgstappen, bijvoorbeeld bloedonderzoek, röntgenfoto’s etc.. Daarna komen de eventuele vervolgstappen in beeld over operatie, chemotherapie etc.

Genezing

Er is op voorhand weinig te zeggen over genezing. Dit is, zoals de meeste vormen van kanker, afhankelijk van het stadium waarin het geconstateerd is. Omdat je als vrouw, zoals eerder gemeld, in het begin meestal nergens last van hebt, komen er nogal eens vrouwen in een later of zelfs te laat stadium bij de arts terecht.

De erfelijke vorm van eierstokkanker is een ander plaatje. Als het bekend is dat je drager van het gen bent, kan je preventief de eierstokken laten verwijderen.

Meer informatie

Er is door de kleine omgeving ook weinig te vinden op internet, wel is er een stichting waar meer informatie opgevraagd kan worden, te weten: www.rubyandrose.nl.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
MammaPrinttest kijkt of borstkanker terug komtDe MammaPrinttest geeft uitsluitsel of bij een vrouw met borstkanker die net geopereerd is en geen uitzaaiingen naar de…
Chemo-bommen. Methode chemotherapie, hoe werkt het?Chemo-bommen. Methode chemotherapie, hoe werkt het?Chemobommen of chemo-bommetjes. Het is een nieuwe methode van chemotherapie om kanker te behandelen. Chemobommen behande…
Overlevingskans bij kankerDe diagnose kanker slaat in als een bom. En dat is niet vreemd, want kanker is doodsoorzaak nummer één in Nederland. Het…
Kankerbestrijding: mogelijke bijwerkingen van kankertherapieKankerbestrijding: mogelijke bijwerkingen van kankertherapieDe meest courante manieren om kanker te bestrijden zijn radiotherapie, chemotherapie en chirurgie. Bij radiotherapie wor…
Kanker: de voordelen van het vroeg opsporen van kankerKanker: de voordelen van het vroeg opsporen van kankerKanker is een ziekte die zich als een lopend vuurtje in je lichaam kan verspreiden. Kanker kan zo snel toeslaan dat er g…

Reageer op het artikel "Gezondheid: Gynaecologische kanker"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 20-03-2011
Subrubriek: Ziekten
Special: Lichamelijke gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!