Goede supplementen voor algemene gezondheid

Goede supplementen voor algemene gezondheid Tegenwoordig raakt al meer bekend dat voeding niet meer alle vitaminen en mineralen bevat zoals vroeger. Dus dat een aanvulling daarvan echt zinvol kan zijn. Ook aan andere stoffen zoals antioxidanten kan men tekorten hebben. Daarom zijn er enkele supplementen het overwegen van slikken waard. Veel mensen hebben bijvoorbeeld een tekort aan omega 3-vetzuren. Het aanvullen hiervan bij de voeding is dan ook een goed idee. Voedingssupplementen dienen voor een optimale werking altijd tijdens het eten te worden ingenomen. Om de algemene gezondheid te ondersteunen kan het heel zinvol zijn om altijd of in bepaalde periodes het lichaam een beetje te helpen door het slikken van supplementen. Maar welke dan? Er zijn tegenwoordig zoveel supplementen te koop in de winkel. Dr Mercola, een arts uit de Verenigde Staten heeft een top vijf van zinvolle supplementen gemaakt.

Omega 3-vetzuren

Deze vetzuren zijn van extreem belang voor het lichaam, omdat ze onder andere ontstekingsremmend werken. Al vele jaren wordt daarom visolie aangeraden omdat dit omega 3-vetzuren bevat. Maar visolie heeft een aantal nadelen zoals de vissmaak en het feit dat veel vis zware metalen bevatten. Krillolie is een ook goede leverancier van omega 3-vetzuren en van antioxidanten. Maar krillolie heeft niet de vieze nasmaak die visolie heeft en het is veel minder vervuild. Bovendien is krillolie gemakkelijk opneembaar door het lichaam waardoor je er minder van nodig hebt als van visolie. De omega 3-vetzuren zijn onder andere van belang vanwege de ontstekingsremmende werking ervan. Daarom werkt het tegen ziektes als artrose en artritis, maar ondersteunt het ook het herstel van vaatwanden van aderen die kunnen worden aangetast door ontstekingen. Omega 3 werkt cholesterolverlagend en kan ook de triglyceriden verlagen.

Krillolie

Krillolie bevat ook veel astaxanthine, een antioxidant die door de hersenbarrière heen komt en zo dus ook de hersenen, de ogen en het centraal zenuwstelsel kan beschermen tegen vrije radicalen. Van krillolie wordt beweert dat het veel gezondheidsvoordelen kan opleveren, zo is het onder andere goed voor hart en bloedvaten, het geheugen, balancering van bloedsuiker niveau, cholesterol, leverfunctie, immuunsysteem etc.

Q10 of ubiquinol

Ook Q10 is een stof die het lichaam gebruikt om zichzelf te beschermen tegen vrije radicalen. Q10 maakt je lichaam zelf aan, maar naarmate je ouder wordt, wordt de aanmaak door het lichaam steeds minder. Daarom is het vanaf een jaar of 40 of zelfs al eerder aan te raden Q10 en nog liever ubiquinol bij te gaan slikken. En extra Q10 innemen is al helemaal een must als je statines slikt. Q10 is een goede ondersteuner voor het hart en het zorgt ervoor dat oxidatieve stress vermindert. Het geeft ook meer energie en ondersteunt het immuunsysteem en je zenuwstelsel.

Probiotica

Tachtig procent van de weerstand zit in de darmen. Iedereen kent de reclames wel waarin dit wordt gezegd. Het laat wel zien hoe belangrijk gezonde darmen zijn voor de weerstand en voor de rest van je gezondheid. Omdat de voeding lang niet altijd even gezond is en er snel tekorten aan bijvoorbeeld mineralen kunnen ontstaan is het een goed idee om de darmen soms extra te ondersteunen. Dit kan door middel van het slikken van probiotica. Dit biedt een goede ondersteuning voor de darmen. Activa of yakult zijn voorbeelden die in de reclames worden aangeraden. Het nadeel van deze drankjes is dat ze ontzettend veel suikers bevatten, wat juist weer niet zo heel erg gezond is voor het lichaam. Men kan voor een goede darmondersteuning ook darmbacteriën slikken, maar ook kefir is een goede probiotica die men gemakkelijk zelf kunt maken.

Resveratrol

Resvertatrol wordt gemaakt van rode druiven en bevat een heel scala aan antioxidanten. Deze stof is ontstekingsremmend en bevat ook antioxidanten die door de hersenbarrière kunnen komen. Zo wordt beweert dat resveratrol onder andere kan beschermen tegen de ziekte van Alzheimer.

Tekorten aan vitaminen en mineralen oplossen door supplementen

Van meerdere vitaminen en mineralen is bekend dat veel mensen er een tekort aan kunnen hebben. Zo hebben veel mensen een tekort aan magnesium, een mineraal dat invloed heeft op de spieren en zenuwen en de ontspanning ervan. Magnesium is ook van belang voor de bloeddruk de botopbouw en nog veel andere belangrijke dingen. Steeds meer mensen hebben ook een tekort aan Vitamine D. Vitamine D is onder van belang voor de botopbouw en voor een gezond gebit. Maar vitamine D 3 heeft ook een stabiliserend effect op de bloeddruk en kan ontstekingen verminderen. Vitamine D kan het beste weer tegelijk worden geslikt met vitamine K, die twee vitaminen horen in een bepaalde balans te zijn met elkaar. Beide vitaminen moeten voldoende in het lichaam aanwezig zijn om aderverkalking te voorkomen.

En zo zijn nog veel meer voorbeelden te noemen van mogelijke tekorten en hun gevolgen. Vandaar dat inname van een goed multi vitaminen- en mineralensupplement aan te bevelen is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aderverkalking verminderenAderverkalking verminderenHet verslechteren van de functie van de aderen kan verschillende oorzaken hebben. Zo spelen ontstekingen vaak een grote…
Top 8 beste supplementen voor vrouwen, in een notendopTop 8 beste supplementen voor vrouwen, in een notendopSoms heb je als vrouw iets extra's nodig om het immuunsysteem en energieniveau een boost te geven. Ook helpt de voedings…
Gamma-linoleenzuurHet bekende omega 6 vetzuur is linolzuur. Gamma-linoleenzuur of GLA is een onverzadigd omega 6-vetzuur met drie dubbele…
Probiotica als voedingssupplementDe term probiotica, meervoud van probioticum, is vrij recent, hoewel zijn werking reeds lang gekend is. Een kennismaking…
Bronnen en referenties
  • http://articles.mercola.com/

Reageer op het artikel "Goede supplementen voor algemene gezondheid"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 19-04-2020
Subrubriek: Alternatief
Special: Belangrijke voedingstoffen
Medische informatie…
Schrijf mee!