InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Aderverkalking verminderen

Aderverkalking verminderen

Aderverkalking verminderen Het verslechteren van de functie van de aderen kan verschillende oorzaken hebben. Zo spelen ontstekingen vaak een grote rol. Maar ook tekorten aan bepaalde vitaminen en mineralen kunnen zorgen voor het ontstaan van aderverkalking. Gelukkig zijn er wel een aantal dingen die we hieraan kunnen doen door middel van het innemen van supplementen en het wijzigen van de levenswijze. Een juiste verhouding 1:3 tussen omega 3 en omega 6-vetzuren is van eminent belang om ontstekingen optimaal te kunnen bestrijden. In dit kader komen tegenwoordig verhoudingen voor van 1:20. De oorzaak van aderverkalking kan worden onderscheiden in:

Aderverkalking door ontstekingen

Veel mensen denken dat cholesterol een slechte stof is voor ons lichaam. Maar niets is minder waar, zonder cholesterol kunnen we zelfs niet leven! Cholesterol is onder meer de stof die de ontstekingen die in de vaten kunnen ontstaan aanpakt. Die ontstekingen kunnen ontstaan omdat de cellen van ons immuunsysteem vanuit de bloedbaan door de binnenbekleding in de vaatwand kunnen kruipen. Aldoor worden ze cholesterol afkomstig uit voedsel geprikkeld en ontwikkelt zich een ontstekingsreactie. Cholesterol kan echter de schade aan de vaten ook repareren. Wel is het zo dat een hoog cholesterolgehalte kan duiden op de aanwezigheid van veel ontstekingen in de aderen. Immers heeft men veel ontstekingen, dan is er veel cholesterol nodig om de schade die door de ontstekingen ontstaat te herstellen.

Het voedingspatroon

Om deze vorm van aderverkalking tegen te gaan is het zeker zinvol om te kijken naar het voedingspatroon. Dit omdat bepaalde voedingsmiddelen voor meer ontstekingen in het lichaam en ook in de aderen kunnen zorgen. Denk in dit opzicht dan niet zozeer aan teveel vet eten, maar meer aan het consumeren van teveel omega 6-vetzuren en aan het eten van teveel suikers!

Omega vetzuren

Teveel omega 6 voor het lichaam zorgt voor meer ontstekingen. Omega 6 zit onder andere in zonnebloemolie, niet teveel frituren dus. Omega 3 daarentegen is juist ontstekingsremmend en daarom gezond voor het lichaam. Probeer er voor te zorgen dat de balans tussen omega 3 en omega 6-vetzuren goed is in het lichaam. Lijnzaad(olie) is een voorbeeld van een voedingsstof die rijk is aan omega 3-vetzuren.

Koolhydraten, suikers en transvetten

Koolhydraten, zoals ze zitten in graanproducten zoals brood, crackers en pasta, en suikers zijn als ze in grote mate geconsumeerd worden ook niet zo gezond voor het lichaam. En daarnaast zitten er in veel snoep en koek ook nog eens veel transvetten, een vetvorm die niet gezond is voor het lichaam.

Oplossing

Voor het verminderen van ontstekingen in de aderen is het aan te raden niet teveel koolhydraten en suikers te eten, meer omega 3- vetzuren te consumeren en eventueel ook ontstekingsremmende supplementen te slikken. Door minder suikers te eten, zal het insulineniveau in het bloed dalen. Een te hoog insulineniveau veroorzaakt ontstekingen in de aderen en receptoren van insuline kunnen zelfs verstopt raken met vet (insulineresistent). Onder andere vitamine C is een goede ontstekingsremmer en dus ook een aanrader om te gebruiken om bestaande ontstekingen te verminderen.

Aderverkalking door vrije radicalen

De schade die vrije radicalen veroorzaken kan tot aderverkalking leiden. Antioxidanten zijn dan de beste bescherming. Antioxidanten zijn in veel voedsel en ook in veel supplementen te vinden. Ze neutraliseren de vrije radicalen en voorkomen zo dat de vrije radicalen schade kunnen toe brengen aan het lichaam.

Aderverkalking door tekorten aan vitaminen en mineralen

Aderverkalking kan ook komen door bepaalde tekorten aan voedingsstoffen. Met name van belang zijn hier voldoende vitamine D en K en ook magnesium en calcium spelen een rol. Deze voedingsstoffen horen allemaal in een bepaalde verhouding tot elkaar te staan (in balans te zijn met elkaar). Ontstaan er bepaalde tekorten, dan kunnen er problemen ontstaan met de opname van de andere gerelateerde stoffen.

Onderlinge werking

Als er onvoldoende vitamine D en K en magnesium in het lichaam zit, dan kan het calcium dat men via het voedsel binnenkrijgt niet meer goed worden opgenomen door het lichaam. Het gevolg daarvan is dat het calcium dus niet aankomt op de plekken waar het nodig is zoals in de botten en in de tanden, maar blijft "rondzweven" in het bloed. Daarbij zet het zich uiteindelijk vast aan de aderwand of bijvoorbeeld als tandsteen op de tanden. Met als gevolg aderverkalking, maar ook meer kans op osteoporose omdat het calcium niet in de botten terecht komt!

Genoeg vitamine D in het lichaam zorgt ervoor dat het calcium beter door het lichaam wordt opgenomen. Magnesium zorgt, naast betere spierontspanning, ervoor dat het calcium niet kristalliseert. En vitamine K zorgt ervoor dat het calcium op de juiste plekken in het lichaam wordt opgenomen, zoals in de botten en in de tanden. Het is met name vitamine K2 dat kan zorgen voor het remmen van aderverkalking en het verminderen van reeds bestaande verkalkingen.

Oplossing

Als er in het lichaam tekorten zitten aan bovenstaande vitaminen en mineralen kan men door anders eten of door supplementen slikken deze stoffen extra aanvullen. Het is dan wel aan te raden om bijvoorbeeld niet alleen vitamine D bij te slikken, maar om dan ook gelijk vitamine K en magnesiumniveaus aan te vullen.

Een andere oorzaak

Er zijn ook enkele aanwijzingen dat zelfs ook het veelvuldig gebruiken van plantaardige vetten kunnen zorgen voor aderverkalking. Plantaardige vetten zouden onder andere kunnen zorgen voor een verhoging van het triglyceridegehalte. Veel mensen die een verhoogd gehalte aan triglyceriden hebben, vertonen ook een verhoogd insulinegehalte. Ook weer een reden voor ontstekingen in de aderen.

Supplementen

Naast bovengenoemde supplementen zijn er nog een aantal supplementen met betrekking tot aderverkalking het bestuderen waard. Het gaat dan om:
  • Serrapeptase
  • Vasolastica
  • Meidoornbessen

Serrapeptase zorgt voor betere doorbloeding in de benen en is daarnaast ook een ontstekingsremmer. Van vasolastica wordt beweert dat het de aderen voor circa 60% kan ontkalken binnen een paar jaar. Hawthorn bessen, oftewel meidoornbessen, kunnen worden ingenomen als er sprake is van stolsels in de aderen. Het werkt dan als bloedverdunner. Natuurlijk een en ander altijd bij voorkeur na overleg met een arts innemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voeding(ssupplementen) tegen aderverkalkingVoeding(ssupplementen) tegen aderverkalkingAderverkalking (arteriosclerose) ontstaat wanneer cholesterol in de aderen neerslaat en kalk aantrekt. Atherosclerose is…
Cholesterol: wat is het? hoe pak je het aan?“Mijn cholesterol is te hoog.” Een vaak gehoorde klacht, en niet alleen bij senioren. Cholesterol is een stof die ons li…
Wat te doen bij een te hoog cholesterolgehalte?Als mensen het over cholesterol hebben, bedoelen ze vaak dat ze een te hoog cholesterolgehalte hebben. Toch is de stof n…
Hoeveel eieren mag je per dag en per week eten?Hoeveel eieren mag je per dag en per week eten?Eieren zijn dierlijke producten die goed passen in een gezond dagmenu. Ondanks dat het eten van eieren bijdraagt aan een…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Qimono, Pixabay
  • www.westonprice.nl

Reageer op het artikel "Aderverkalking verminderen"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 29-04-2019
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!