InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Tekorten aan vitamine K

Tekorten aan vitamine K

Tekorten aan vitamine K Vitamine K is een in vetoplosbare vitamine en wordt derhalve in vet opgeslagen. Deze vitamine is nog niet zo bekend. Dat is jammer, want vitamine K is onder andere van belang voor het voorkomen van osteoporose en van aderverkalking. In de westerse wereld is de consumptie van K2 vaak veel te laag en daarom kan het zinvol zijn extra vitamine K in te nemen. Vitamine K2 is van bacteriële oorsprong. Uit meerdere studies blijkt dat het effectief is. Vitamine K is onder andere goed tegen de vorming van gaatjes in het gebit (het stuurt calcium naar de goede plaatsen in het lichaam, onder andere naar de tanden), hartproblemen, bepaalde vormen van kanker, diabetes en het werkt tegen rimpelvorming.

Twee vormen van vitamine K

Er zijn twee vormen van vitamine K:
  1. vitamine K 1
  2. vitamine K2

Vitamine K1 is van plantaardige oorsprong en helpt de lever bij de aanmaak van eiwitten die een rol spelen bij de bloedstolling. Ze is onder andere te vinden in groene bladgroenten (vooral spinazie en kool) en in plantaardige oliën. Vitamine K2 komt vooral voor in gefermenteerde zuivel- en sojaproducten en ook nog in vlees, eieren en vis. Met name natto, een Japans gefermenteerd soja product is erg rijk aan vitamine K2. Andere gefermenteerde producten die veel vitamine K2 bevatten zijn bijvoorbeeld melkkefir, gefermenteerde zuurkool en gefermenteerde levertraan. Vitamine K2 is belast met de vorming van collageen in de botten en het versterken van slagaders.

Oorzaken van een tekort aan vitamine K

Een tekort aan vitamine K kan voorkomen bij: zeer jonge baby's
door gebruik van bepaalde medicijnen
enkele ziekten

Jonge baby's

Jonge baby's krijgen van borstvoeding, maar in deze melk zit geen vitamine K. En kinderen gaan pas vanaf een maand of 3 zelf vitamine K aanmaken. Aan flesvoeding wordt vaak wel extra vitamine K toegevoegd.

Bepaalde medicijnen

Onder andere als mensen veel bloedverdunners gebruiken wordt soms extra vitamine K voorgeschreven. Vitamine K zorgt voor een eerdere bloedstolling. Daarnaast zijn er ook enkele medicijnen die zorgen dat vitamine K minder effectief werkt of verminderd wordt opgenomen, zoals bijvoorbeeld ontstekingsremmende pijnstillers, enkele epilepsiemedicijnen, sommige medicijnen met betrekking tot cholesterol en sommige antibiotica (bij langdurig gebruik).

Ziekten

Met name enkele darmziekten kunnen er voor zorgen dat vitamine K minder goed wordt opgenomen in de darmen, waardoor extra vitamine K moet worden ingenomen.

Gevolgen van een tekort

Een lage vitamine K status in het lichaam kan onder andere zorgen voor:

Botontkalking

Naast een rol in de bloedstolling en aderverkalking speelt vitamine K2 ook een rol in de opbouw van gezonde, sterke botten. Het zorgt ervoor dat calcium zich optimaal bindt in de botten. Voor de botten zijn ook vitamine D, calcium en magnesium van belang. Waarbij calcium zorgt voor de opbouw, vitamine D voor een verbeterde opname van calcium in de botten en vitamine K2 zorgt vervolgens voor de opname van het calcium in de botten. Het is daarom voor osteoporose aan te raden niet alleen calcium,magnesium en vitamine D aan te vullen, maar ook vitamine K.

Aderverkalking

Als er niet voldoende vitamine K in het lichaam aanwezig is kan calcium minder goed worden opgenomen. Met als gevolg dat het calcium niet wordt opgenomen op de plaatsen waar het hoort, onder andere de botten en de tanden. Het teveel aan calcium in het lichaam zet zich vervolgens af in de vaten. Dit is één van de oorzaken van aderverkalking.

Bloedstolling

Wanneer er problemen zijn met de bloedstolling en er grote kans is op bloedingen, dan is extra vitamine K gewenst in een dosis van 50-500 microgram per dag. De vitamine K zorgt er dan voor dat het bloed sneller stolt en de kans op een bloeding verminderd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voeding en ouderdom: osteoporoseOsteoporose is bij 75-plussers, en voornamelijk bij vrouwen, een veelvoorkomend probleem. Dit kan echter voorkomen worde…
Melk is goed voor elk‘Melk is goed voor elk’ is de alom bekende slogan. Het goede van melk zit in de bouwstoffen. In welke, leest u hier.
Vitamine D: belangrijk voor calciumopname en de bottenVitamine D: belangrijk voor calciumopname en de bottenVitamine D is een vitamine die een belangrijke rol speelt bij onder andere de calciumstofwisseling en botvorming. Vitami…
Krijg ik voldoende calcium binnen?Krijg ik voldoende calcium binnen?Hoewel het lichaam calcium gemakkelijk opslaat, krijgen de meeste volwassenen onvoldoende calcium binnen. De meeste mens…
Bronnen en referenties
  • www.apotheek.nl

Reageer op het artikel "Tekorten aan vitamine K"

Infoteur: Zonne
Laatste update: 28-04-2019
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!