InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Vitamine D: belangrijk voor calciumopname en de botten

Vitamine D: belangrijk voor calciumopname en de botten

Vitamine D: belangrijk voor calciumopname en de botten Vitamine D is een vitamine die een belangrijke rol speelt bij onder andere de calciumstofwisseling en botvorming. Vitamine D kent twee vormen: vitamine D2 en vitamine D3. Vitamine D wordt door het lichaam aangemaakt onder invloed van zonlicht, en is amper in ons voedsel te vinden. Daarom slikken veel mensen een vitamine D supplement.

Wat is vitamine D?

Vitamine D is een vitamine die sinds de ontdekking ervan in 1921 geroemd wordt om de belangrijke rol die het speelt in de calciumstofwisseling en de botvorming. Vitamine D zorgt er namelijk voor dat calcium opgenomen kan worden uit de darmen, en dat calciumzouten in de botten en tanden ingebouwd worden. Vitamine D wordt aangemaakt onder invloed van de zon. Mensen die minder blootgesteld worden aan zonlicht, blijken lagere concentraties van vitamine D te bezitten. Vitamine D kent twee varianten:
  • Vitamine D2 (ergocalciferol)
  • Vitamine D3 (cholecalciferol)

Vitamine D is slechts in beperkte mate in ons voedsel aanwezig. Paddenstoelen bevatten provitamine D2, een voorloper van vitamine D2. Vitamine D3 zit in vette vis, zoals haring, zalm, makreel, tonijn en paling. Vitamine D3 zit ook in beperkte mate in eierdooiers, melk, boter en visolie. Omdat het lastig kan zijn dagelijks voldoende vitamine D binnen te krijgen, slikken veel mensen een vitamine D supplement.

Vitamine D is belangrijk voor:

Sterke tandenGezonde calciumstofwisselingSterke zenuwenOntspanning
SpierfunctieSterk hartImmuunsysteemHormoonvorming
BloedsomloopOntgifting van giftig loodVoorkomen van osteoporoseBotvorming

Vitamine D tekort

Een tekort aan vitamine D kan ernstige gevolgen hebben voor de gezondheid. Kinderen, jongeren en volwassenen hebben dagelijks 5 tot 10 milligram vitamine D nodig. Wanneer men zich echter dagelijks minstens 20 minuten rechtstreeks aan de zon blootstelt heeft men nog slechts de helft of een derde van deze hoeveelheid nodig. In Nederland is dit vaak niet mogelijk door de seizoenen, onze kleding, zonnebrandcrème en dergelijke. 25 tot 50% van de mensen die opgenomen zijn in een ziekenhuis blijkt een vitamine D tekort te hebben.

Symptomen vitamine D tekort

Uitvallen van tanden en kiezenSpierzwakteOpwindingNervositeitPrikkelbaarheid
SlaapproblemenDepressieve klachtenBijziendheidVergrote gewrichtenPessimisme

Vitamine D supplement

Veel mensen slikken een vitamine D supplement. Dat is opzich helemaal niet verkeerd, zolang men maar zorgt dat men niet te veel aan vitamine D binnenkrijgt. Vitamine D is namelijk een in vet oplosbare vitamine, en kan daardoor in het lichaam opgeslagen worden wanneer er te veel van is. Hierdoor kan hypercalciëmie ontstaan, een te hoge calciumspiegel in het bloed. Dit kan vervelende gevolgen hebben, zoals arteriosclerose. Daarnaast is vitamine D in erg hoge doseringen giftig. Onthoudt daarom: overdaad schaadt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Oberbeil, K. (2002) Vitamines
  • Kennel, K. A., Drake, M. T., Hurley, D. L. (2010). Vitamin D deficiency in adults: when to test and how to treat. Mayo Clinical Proceedings, 85(8)

Reageer op het artikel "Vitamine D: belangrijk voor calciumopname en de botten"

Reactie

Moniek, 08-11-2017 15:46 #1
Er wordt in het artikel niet genoemd wat dan teveel vitamine D is.
Dit zou ik graag willen weten.

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 18-05-2011
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!