InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Eet pruimen voor een goede darmwerking

Eet pruimen voor een goede darmwerking

Eet pruimen voor een goede darmwerking Pruimen zijn lekker. Maar dat is niet het enige wat er over de pruim te vertellen valt. Pruimen zijn gemakkelijk om mee te nemen wanneer je op reis gaat of langdurig onderweg bent. Ze zijn zoet en sappig, dus ook een goede dorstlesser en ze geven energie omdat ze koolhydraten bevatten die geleidelijk in het lichaam opgenomen worden. Maar waar ze vooral om bekend staan? Lees verder…

Pruimen hebben een laxerende werking

Pruimen bevatten de meeste vezels van alle vruchten en helpen tegen verstopping of obstipatie. Daar zijn ze al vanaf grootmoeders tijd om bekend. De laxerende werking is niet alleen maar aan de grote hoeveelheid vezels te danken. Het komt door het samenwerkende effect van een drietal stoffen. Namelijk: vezels, sorbitol en difenylsatine. Nu is het natuurlijk niet zo dat je onmiddellijk naar het toilet zal moeten rennen, maar je kunt merken dat je darmen ervan aan het ‘werk’ gaan. Eet er dus ook weer niet teveel van, want dan krijg je buikpijn.

Verzuring

Nog een voordeel van pruimen is dat ze rijk zijn aan organische zuren en alkalische verbindingen zoals kalium, waardoor verzuring die kan ontstaan tijdens zware inspanning en/of sporten kan worden geneutraliseerd.

De pruimenboom

Pruimen groeien aan de pruimenboom. De bomen zijn vrij gemakkelijk te kweken en te snoeien. Het is wel zo dat wanneer men veel takken snoeit, dat de vruchtvorming minder wordt, al is het weer wel zo dat de vruchten dan wel beter uitgroeien en lekkerder smaken. Pruimenbomen kunnen overal groeien, dus ook bij jou in de tuin. Ze verlangen wel een zonnige plek met vruchtbare grond. Bijmesten in het voorjaar kan geen kwaad. En waar ze ook niet van houden is: droge voeten.

Oogstseizoen

De oogst van pruimen beslaat een aantal maanden per jaar. Om precies te zijn begint dit in de maand mei en kan duren tot en met de maand oktober. Dat deze periode betrekkelijk lang is, komt doordat er een grote variëteit aan pruimensoorten is waarvan de oogsttijden in elkaar overlopen. En daardoor kunnen wij dan weer langer genieten van die heerlijke pruimen. Er zit dus wel verschil in het soort pruim dat je tegen kunt komen. Dat kan variëren van de paars-rode Opal naar Sanctus Hubertus, die kleiner, ovaal en blauw is, tot de daarna volgende Czar, die ook klein en blauw is met geel/groen vruchtvlees. Daarna volgt de Monsieur Hatif, ook wel wijnpruim of perzikpruim genoemd die groot en langwerpig is van vorm en paars van kleur met geel vruchtvlees. Gevolgd door de Reine Victoria. Dit zijn sappige geel/oranje eierpruimen. En als hekkensluiter is er dan de Reine Claude d’Althan. Deze laatste is groot en rood/paars van kleur.

Wat zit erin?

Pruimen bevatten polyfenolen. De polyfenolen zorgen voor de mooie rode kleur van de pruim, maar zorgen ook voor een ontstekingsremmende werking. Omdat de polyfenolen vooral in de schil zitten is het dan wel verstandig om ook de schil op te eten. Pruimen bevatten vitamine C, al is dat niet heel veel, en verder vitamine B, betacaroteen en vitamine E. ze hebben ook een antioxidante-werking en dat is belangrijk in onze strijd tegen kanker. Verder bevatten ze mineralen als: calcium, magnesium, ijzer en koper.

Hoe te bewaren

Pruimen kun je beter niet in de koelkast bewaren want de koelkasttemperatuur kan de vrucht beschadigen. Bewaar ze niet te lang en het liefst uitgepakt op een schaal, want ze blijven maar enkele dagen houdbaar. Denk er ook aan dat ze sowieso al een tijdje onderweg zijn geweest eer ze in het groentevak liggen. Lees mijn artikel: ‘Verse groenten zijn vaak niet zo vers als wij denken’. Eet de pruimen wanneer ze rijp zijn zo snel mogelijk zo uit de hand. Alleen even afspoelen onder de kraan is voldoende. Wanneer je echte verse pruimen hebt gekocht kun je deze ook nog invriezen.

Wat kun je met pruimen

Behalve zo uit de hand kun je met pruimen natuurlijk nog meer doen. Ze zijn bijvoorbeeld ook heerlijk bij het dessert. Bovendien wordt er ook pruimenjam, pruimenmoes, pruimengelei van gemaakt. Pruimen zijn heerlijk in de yoghurt of kwark of in de pruimentaart. Het is allemaal even lekker.
En niet te vergeten…Gezond!

Last but nog least … gedroogde pruimen

Gedroogd fruit is zo mogelijk nog gezonder dan vers fruit. Het vocht is verwijderd waardoor de vezels, vitamines en mineralen worden geconcentreerd. Het meest gezonde deel van (in dit geval) de pruimen blijft over. Doordat gedroogde pruimen veel vezels bevatten zijn ze heel goed voor de darmwerking. Met name mensen die last hebben van ‘luie darmen’ kunnen hier hun voordeel mee doen.

Gedroogde pruimen worden nogal eens gemixt met andere gedroogde vruchten als: abrikozen, appels en peren. Men noemt dit dan Tutti Fruttie. Wanneer je op de groenteafdeling van de supermarkt gaat kijken dan kun je altijd wel de zakjes Tutti Fruttie vinden. De bedoeling is dan om de vruchten voor dat je ze gaat eten, te weken. Eventueel te verwarmen waardoor er een heerlijke compote ontstaat. Wat je ook kunt doen is ’s morgens een bakje met gedroogde vruchten in de ‘week’ te zetten en er dan af en toe in de loop van de dag lekker van te snoepen. Zo krijg je ongemerkt goede voedingsstoffen binnen en ben je minder in de verleiding om minder gezonde producten te pakken. Maar natuurlijk kun je ze ook zo uit het zakje eten.

Een bijkomend gevaar is wel dat, omdat de vruchten zoet en plakkerig zijn, er sneller tandbederf kan optreden. Daarom: poets regelmatig je tanden wanneer je op deze manier gezond gaat snoepen.

Gedroogde vruchten kun je het beste op een droge en koele plaats bewaren. Let er altijd op dat er geen vruchten tussen zitten met schimmelplekjes. Altijd controleren dus. Goede gedroogde vruchten moeten soepel, geurig en niet verkleurd zijn met een dunne schil. De grootste leveranciers van gedroogde pruimen zitten in Californië, Frankrijk, Chili en Argentinië, maar vooral de pruimen uit Frankrijk behoren tot de beste van de wereld.
© 2011 - 2017 Yoan, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De gezonde eigenschappen van de pruimEr zijn nieuwe ontdekkingen gedaan over de gezonde eigenschappen van de pruim. De pruim blijkt meer in zich te hebben da…
De pruimenboom is een goede keuze in de tuinDe pruimenboom is een goede keuze in de tuinIn een wat ruime tuin is het erg mooi om een pruimenboom te planten. Je kunt dan in het voorjaar genieten van de prachti…
De geneeskracht van pruimenDe geneeskracht van pruimenDe pruim is de vrucht met de meeste antioxidanten. Pruimen zijn een van de meest makkelijke vruchten om zelf te kweken.…
De pruim als fytotherapeutisch medicijnDe pruim als fytotherapeutisch medicijnPruimenboom is een bladverliezende, vaak struikachtige boom die rond de 10 meter hoog kan worden. Van oorsprong groeide…
Geneeskrachtige kruiden bij verstopping of obstipatieGeneeskrachtige kruiden bij verstopping of obstipatieBij een verstopping of obstipatie blijft de ontlasting langer in de dikke darm dan normaal. De feces harder dan normaal…
Bronnen en referenties
  • www.bewustleven.info,
  • www.gezondheidgoforall.net

Reageer op het artikel "Eet pruimen voor een goede darmwerking"

Reacties

Martien, 25-06-2016 18:04 #4
Ik zoek de hoeveelheid (gedroogde) pruimen die per maaltijd (3x p.d.) kan zorgen voor goede stoelgang en verstopping voorkomt. Graag een deskundig advies en niet de raad om te googlen, dat doe ik nu ook, maar vind het niet.

Sasja, 17-01-2015 14:49 #3
Hoi, ik koop regelmatig een zakje gedroogde Pruimen of Tutti Fruttie ik doe het vaak weken en gebruik het in warme gerechten of doe het bij de jus of in de kwark. Mijn vraag is hoelang kun je een bakje geweekte pruimen in de koelkast bewaren? Ik hou vaak nog pruimen over in het zakje dat bewaar ik dan, maar ik weet niet hoelang je het mag bewaren na het openen en of dat in de koelkast of in de kelder bewaard moet worden.
Hoe kan ik zien aan die pruimen wanneer ze niet goed zijn want dat zie ik niet omdat ze donker zijn. Sommige antwoorden kan ik niet vinden en hoop dat u het wel weet. Reactie infoteur, 21-01-2015
Rijpe pruimen herken je door er met je vinger in de drukken. Het vruchtvlees moet dan ietwat meegeven. Hele harde pruimen zijn nog niet rijp en die kun je laten rijpen in een koele omgeving (10-15 graden) tot een dag of vijf laten rijpen. In de koelkast gaat de koude het rijpingsproces tegen dus alleen rijpen pruimen in de koelkast bewaren. Ik neem aan dat overrijpe pruimen steeds zachter gaan worden. Verder denk ik dat je gewoon op je zintuigen moet vertrouwen: goed kijken, ruiken en proeven.

Piet Verver, 10-08-2014 09:21 #2
Ben het met het artikel over gedroogde pruimen wel eens, maar, vind nergens hoeveel pruimen je moet of mag nemen per dag.
Wie geeft mij raad?
Bij voorbaat dank!

Dolkemade, 04-03-2014 14:35 #1
Ik heb veel last van obstipatie, kan ik gedroogde pruimen zo eten en hoeveel tegelijk kan ik er op eten? Reactie infoteur, 04-03-2014
Oef. Dat zou ik niet durven zeggen. Ik ben geen arts maar ik zou als ik u was gewoon eens gaan googlen op 'hoeveel pruimen bij opstipatie'. ik heb zelf net gekeken en dan komt er genoeg informatie naar boven over obstipatie. Misschien dat dit u verder kan helpen. vr gr.

Infoteur: Yoan
Laatste update: 23-07-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!